McDonald’s přeměnil vyřazené tácy na lavičky a koše

4. 11. 2022 | redakce, TZ
Co dělat s plastovými tácy, které už jsou příliš opotřebované nebo nefunkční, zkrátka vyřazené? V McDonald’s se jim rozhodli vdechnout nový život a přetvořit je na něco, co bude mít dál význam a využití ve veřejném prostoru. Tak vznikly unikátní lavičky a odpadkové koše, které budou stát u restaurací a v jejich okolí. O originální grafickou podobu se postaralo české vizuální studio DRAWetc.

 

Lavičky a koše s unikátními designy inspirovanými přírodou se v těchto dnech objevují nejen v okolí vybraných restaurací McDonald’s ale i jinde ve veřejném prostoru. Všechny byly vytvořeny z vyřazených plastových táců, které se dříve používaly v českých restauracích této sítě rychlého občerstvení. Díky projektu společnost předešla vzniku velkého množství plastového odpadu, což jde ruku v ruce s její dlouhodobou globální strategií podnikání šetrného ke svému okolí. Ke spolupráci navíc oslovila české talentované umělce ilustrátorského ateliéru DRAWetc. Ti se postarali o originální design, který vytvořili jim přímo na míru. Z většího množství návrhů byly nakonec vybrány čtyři, které se dočkaly realizace. 

„Vyřazené tácy jsme se rozhodli znovu použít, vdechnout jim nový život a vyrobit z nich originální lavičky a koše. Nevznikl tak odpad, naopak jsme vytvořili něco smysluplného, co budou moci využívat nejen naši zákazníci v okolí restaurací, ale také lidé jinde ve veřejném prostoru, uvádí Jitka Pajurková, ředitelka PR a komunikace společnosti McDonald’s pro Českou republiku a Slovensko.

Vše drží dohromady speciální směs

Na výrobu jedné lavičky bylo použito přibližně 100 táců vážících dohromady cca 50 kilogramů. Na jeden koš pak připadlo okolo 25 táců. Finální váha lavičky je zhruba 95 kilogramů a koše kolem 60. Na výrobu nebyly použity pouze samotné tácy, ale také speciální směs díky které vše drží, tak jak má. O výrobu a technologické řešení se postarala slovenská firma TOPlast.

Projekt dalšího zpracování a přeměny vyřazených táců na lavičky a koše je jen dalším krokem v dlouhodobé snaze McDonald’s o šetrnější přístup k podnikání s ohledem na životní prostředí. Společnost letos na podzim otevřela také svou v Česku první udržitelnější restauraci vybavenou ekologickými prvky a technologiemi, pozornost věnuje i obalovému portfoliu. Díky dílčím změnám tak restaurace předejdou spotřebě více než 100 tun plastového odpadu ročně. Další úsporu pak znamenalo třeba zavedení prodeje vody Rajec v rPET lahvích, což zabraňuje vzniku dalších 26 tun plastového odpadu ročně.

Pro umělce to byla výzva

 

Vizuální studio DRAWetc. připravilo hned několik návrhů od českých umělců, nakonec byly vybrány čtyři, které nejlépe prezentují myšlenku udržitelnosti a šetrného podnikání. Každý z ilustrátorů vdechnul lavičkám a košům svůj osobitý ráz. Prvním z nich je Karel Cettl, který je autorem motivu s lesními zvířátky. „Zpracování lavičky pro mne bylo výzvou. Nikdy jsem na takovýto formát nekreslil a technologické zpracování je ojedinělé. Mám k přírodě velmi kladný vztah. Přírodní motivy jsou téměř ve všem, co vytvářím. Snažil jsem se příjemnost a dobrý pocit z přírody do výtvarného řešení otisknout. Budu rád, když má lavička někomu vykouzlí třeba jen dobrý pocit nebo úsměv na rtech,“ uvádí Karel Cettl. I podle dalšího ilustrátora Matěje Špatenky byl projekt výzvou. „Tenhle projekt byl pro mě výzvou jak z hlediska vymyšlení kreativní ideje, tak realizací kvůli netradičnímu formátu lavičky. Výsledek vyšel skvěle a jsem moc rád, že jsem se mohl do této akce zapojit,“ říká Matěj. Ten se také vydal cestou přírodních motivů, ale více zaměřených na rostliny a stromy.

Výtvarnice a ilustrátorka Troy připravila pro lavičky a koše originální motiv s velkým důrazem na recyklaci a obnovitelnost. „Spolupráce na tomto projektu byla výzva a zároveň příležitost nechat někde veřejně svoji stopu. Budu ráda, když to udělá někomu radost,“ doplňuje Troy. Posledním z motivů, jehož dominantou jsou legendární zlaté oblouky, bez kterých si McDonald’s snad ani nejde představit, realizoval zakladatel studia DRAWetc. Vladimír Strejček. „Konečně jsem v přírodě zanechal kus sebe, co snad udělá radost všem, kdo půjdou okolo. McDonald's mě baví tím, jak dělá věci jinak, funkčně a přitom myslí nejenom na přírodu, ale i na to aby to dobře vypadalo,“ uvádí Strejček. Spolupráce McDonald’s a ateliéru DRAWetc. v rámci udržitelné kampaně Naše protože a designu laviček a košů není historicky první. Ta proběhla již v roce 2017, kdy spojili síly a vytvořili unikátní edici kelímků na kávu.


Ač je tato aktivita líbivá, je ji potřeba brát v kontextu toho, kolik McDonals’s opadu vytváří. Není ho málo. Například dle reportu organizace Surfers Against Sewage patří v Británii mezi top 12 znečišťovatelů, kteří vytvoří 65 % odpadů z obrandovaných obalů. Stolování v McDonald’s je totiž postaveno na tom, že před vrácením tácu z něj spoustu obalů smetete do koše. Jestli jsou tak recyklované lavičky ukázkou tzv. greenwashingu, nebo iniciativou, která zlepšuje zavedené pořádky, necháme na vás. 

Štítky dokumentu: Budování značky
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: