McDonald's radí svým zaměstnancům, aby si sehnali druhou práci a nezapínali topení

19. 7. 2013 | Petr Michl
"Otrokář radí," tak nějak může vyznít snaha McDonald's poradit zaměstnancům, jak vyžít s jejich mzdou.

Někdy se i dobrá myšlenka může krutě vymstít. Přesně to se povedlo fast foodovému řetězci McDonald's. S průměrnou hodinovou mzdou 8,25 dolaru si v USA nemůžou jeho zaměstnanci zrovna vyskakovat. I proto se v McDonald's rozhodli s pomocí společnosti VISA vybudovat stránku, která má poradit zaměstnancům, jak s jejich příjmy vyžít. Ve výsledku však vzorové měsíční plány osobních rozpočtů ukazují „strýčka McDonalda" spíše jako otrokáře než jako starostlivého zaměstnavatele.


Ne každý okamžik je při práci v McDonald's tak šťastný jako první shledání s crew trenérem Jirkou.
Zdroj: Náborové video „První dny v McDonald's"

V tomto měsíčním nástinu příjmů a výdajů je rovnou počítáno s druhou prací, která by měla přinést výdělek ve výši 83 % mzdy z McDonald's. Zároveň extrémně podhodnocuje životní náklady. Výdaje na zdraví jsou tu 20 dolarů, na nájem je vyčleněno 600 dolarů. S tím, že by se utrácelo něco za topení, jídlo nebo oblečení se v měsíční bilanci nepočítá.

Portál ThinkProgress považuje de facto každou nákladovou položku za podhodnocenou. Nepojištěná osoba v průměru utratí za své zdraví 215 dolarů měsíčně – jen za individuální zdravotní plán. Přitom s každou prací v McDonald's automaticky k zdravotnímu pojištění nedochází. Někteří zaměstnanci mají nárok na zdravotní plán, kdy platí 14 dolarů týdně -  ten má ale krytí jen do často nedostatečných 10 tisíc dolarů ročně, takže jakákoliv delší hospitalizace nebo náročnější lékařský zákrok může pro člověka znamenat hrozbu nemalého zadlužení. ThinkProgress dále odhaduje střídmé náklady na jídlo na 32 dolarů týdně, jen nakrmit čtyřčlennou rodinu by tak vyšlo 867 dolarů. Nájmy ve větších městech jsou pak také mnohem vyšší, v New Yorku například činí dle The New York Times průměrná výše nájmu 3 tisíce dolarů.

Nutno dodat, že poté, co se v amerických médiích objevila kritika jejich plánu, McDonald's učinil jisté změny – uvědomil si, že i topení by bylo dobré zapnout alespoň v zimě a přidal na něj ve svém vzorovém rozpočtu 50 dolarů měsíčně. Poukazovat by se ale dalo stále i na další body. V rozpočtu například figurují splátky za auto a jeho pojištění, ale už v něm nejsou žádné výdaje za jeho provoz. Někteří zlomyslní internetoví diskutující z toho například vyvozují, že nepojízdné auto je ve skutečnosti domovem zaměstnanců McDonald's.

Zkrátka content marketing a snaha pomoci je krásná věc – když ale spíše poukazuje na váš problém, než aby ho dokázala řešit, jenom škodí.

„Dobrý skutek" McDonald's zůstal po zásluze odměněn. Skupina Low Pay is Not Okay sbírá petice proti nízkým mzdám zaměstnanců ve fast food restauracích. Nelogičnosti „rozpočtového návodu" také shrnula ve videu výše. Termínem „zaměstnanci" přitom rozhodně nemyslí nejvyšší vedení. Bloomberg News minulý rok upozornily na to, že průměrný zaměstnanec by dosáhl na roční plat CEO McDonald's (8,75 milionu dolarů) zhruba po jednom milionu odpracovaných hodin. Známý fakt vyvolal při takto odhalujícím srovnání protesty zaměstnanců v několika velkých amerických městech, a to nejen u zaměstnanců McDonald's, ale i KFC či Taco Bell.

Zdroje: www.thinkprogress.com,  www.bloomberg.com, online.wsj.com, www.practicalmoneyskills.com/mcdonalds/

Štítky dokumentu: Content Marketing Formy PR
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.