Mladší teenageři sledují videa na malých obrazovkách. Ta oblíbená zas a znovu

11. 1. 2024 | redakce, TZ
Studie Děti a nová média 2023 nabízí zajímavé insighty. Mladší teenageři opouští roli pasivních, „neviditelných“ konzumentů. 43 % 12–13letých sdílí oblíbená videa s kamarády a skoro třetina dnes videa na platformách, jako jsou YouTube a TikTok, komentuje či hodnotí. V tomto věku hraje videohry 54 % chlapců a 31 % dívek.


Zdroj: DALL-E 3

Studie agentur agentur ResSOLUTION Group a Nielsen Děti a nová média 2023 se zaměřuje na čtyři tematické okruhy: volný čas, média, vzdělávání a wellbeing. V minulém článku jsme vám dali nahlédnout do toho, jak tráví volný čas. Dnes se zaměříme na způsob, jak konzumují média.

Moderní technologie a sociální sítě jsou od raného věku takřka samozřejmou součástí každodenního života dnešních dětí. Například 68 % dětí ve věku 12–13 let komunikuje denně s kamarády elektronicky. Osvojují si ale také specifické návyky ve sledování videa. Ve větší míře už ho sledují na menších přístrojích, jako je mobil, tablet, případně notebook nebo počítač (89 % alespoň jednou týdně) než na „velké“ televizi (70 % alespoň jednou týdně). „Výběr mediální aktivity a zařízení, které k ní dítě využije, závisí kromě jeho nálady i na množství času, který na ni dítě má a také na tom, kde se zrovna nachází. Pokud jsou děti mimo domov, nebo mají málo času, využívají smartphone k jakékoliv aktivitě, včetně sledování videí, videa na sociálních sítích jsou na smartphone sledována téměř vždy,“ komentuje výstupy Hana Friedlaenderová z Nielsen. Obliba menších obrazovek koresponduje třeba i s tím, že nejvyužívanější sociální sítí mezi 12–13letými je aktuálně TikTok, tedy platforma zaměřená na krátká vertikální videa konzumovaná na smartphonech.

Oblíbené je opakované přehrávání a sdílení

Co děti ve věku 12–13 let dělají při sledování videa také velmi často, je jejich opakované přehrávání – 73 % z nich uvedlo, že pokud se jim nějaké video zalíbí, zhlédnou ho vícekrát. Také v tomto věku postupně opouštějí roli pouhých pasivních, „neviditelných“ konzumentů, která je typičtější pro mladší děti: 43 % 12–13letých sdílí oblíbená videa s kamarády a skoro třetina dnes videa na platformách, jako jsou YouTube, TikTok apod., komentuje či hodnotí.


Chlapci ve věku 12–13 let jsou nejsilnějšími hráči

Další silnou roli hraje v dětském trávení volného času hraní elektronických her – a u chlapců ještě silněji než u dívek. Hraní her denně věnuje 54 % chlapců ve věku 12–13 let (což je u nich zároveň nejvíce ze všech věkových kategorií) a 31 % dívek. A jaké hry aktuálně u chlapeckých hráčů tohoto věku vedou? Především kreativní či edukativní, jako je například Minecraft (57 %), ale dotahují je hry proti více hráčům (Fortnite, For Guys apod.; 52 %). Na třetím místě jsou střílečky (43 %).

Zdroj: Studii Děti a nová média 2023 od agentury ResSOLUTION Group a Nielsen. Tvoří ji čtyři tematické okruhy: volný čas, média, vzdělávání a wellbeing. Její kvantitativní část byla realizována prostřednictvím online sběru dat na vzorku 1 504 dětí ve věku 6–15 let rozdělených do čtyř věkových skupin. Kvalitativní část studie se uskutečnila formou 10 individuálních a 8 etnografických rozhovorů. Je volně prodejná.

 

Tip redakce

Podívejte se na zjištění ze studie. Děti ve věku 12 až 13 let komunikují s vrstevníky hlavně online, ze sítí tráví čas hlavně na TikToku.

 
Štítky dokumentu: Marketingový výzkum TikTok YouTube

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: