Může za to Voráček a Šoustal. Seznam Médium se mění na Médium

30. 5. 2024 | Petr Michl
Popletení Seznam Médium se Seznam Zprávami od Jakuba Voráčka nastínilo trvající problém. Z blogové platformy Seznam Médium se stala z velké části sice dobře čtená, ale zapáchající žumpa. Navíc špatně odlišitelná od jiných projektů Seznamu. Seznam.cz ji proto nyní přejmenovává na Médium. Jde o pokus, jak si od na homepage propagovaných splašků nešpinit brand.


Zdroj: medium.seznam.cz, repro Marketing Journal


Krátce po vyhraném finále mistroství světa v hokeji se jeden z nejlepších českých hokejistů poslední dekády a nově objevený moderátorský talent České televize, Jakub Voráček, rozhodl vyřizovat si účty s autorem blogového příspěvku, který zlato pro náš národní tým nepředpokládal.

Jakub Voráček na X napsal:

„Pane Soustal seznamzpravy jdete do prdele a posílám pozdrav!!“

 

Voráček tak reagoval na blog autora vystupujícího pod jménem Petr Šoustal s názvem „Češi s Pastrňákem bez formy a pěti obránci na Švýcary stačit nebudou“.

Jakub Voráček tím ukázal, že má sice pořád tah na branku, ale bohužel ztrácí ponětí, na koho útočí. Seznam Médium se nerovná Seznam Zprávy. Jde o blogovací platformu patřící společnosti Seznam.cz, která má místo na stejnojmenné doméně. A ta je stále internetovým obsahovým rozcestníkem pro miliony Čechů.

Na tento fakt ho upozornilo více uživatelů, včetně novinářů pracujících pro Seznam Zprávy. K Voráčkově dobru je nutné přičíst, že omluvě a pojmenování vlastní chyby věnoval samostatný tweet.

Jeho původní tweet („x-ko“) byl extrémně populární. Je snadné si kopnout to „sýčka“ zvěstujícího nezdar, který se mýlil. Navíc, když to jde udělat ve stylu „na hrubý pytel, hrubá záplata“. Je zřejmé, že mnoho z nich si neprohlédlo komentáře novinářů pod ním uvádějící fakta na pravou míru nebo neviděli následnou omluvu. Tak to prostě na sociálních sítích chodí. A převaha lajků bez pozastavením se nad tím, že Voráček útočil z poloviny na nesprávný cíl, jen dokazuje, že pro mnoho lidí může i „seznamácká“ blogová platforma splývat s jeho výstavním mediálním titulem Seznam Zprávy. Tento dojem posiluje i mnoho reakcí pod Voráčkovými příspěvky.

A Seznam.cz si jistě nepomáhal tím, když propagoval blogy na Seznam Médium i přímo z domény Seznam Zpráv.


Zdroj: Twitter

Je přitom jasné, že její pojmenování „Seznam Médium“ bylo zvoleno tak, aby první slovo dodávalo důvěryhodnost ve stylu: „To je od Seznamu, zajišťujeme to, takže této platformě můžete věřit.“ A samozřejmě také z důvodu, aby tento sentiment byl přetaven v početné kliky ze Seznam.cz, kde má blogovací platforma svůj boxík na vysoké pozici, nad většinou dalších médiích mimo majetkovou strukturu Seznamu, které také usilují o přítomnost na této doméně.

Velkým lákadlem pro blogující je to, že se Seznam s autory dělí o výdělky z inzerce představené u jejich textů. Seznam.cz přitom dokáže přivést tak velkou návštěvnost, že pro některé autory představuje jejich blogování minimálně vidinu standardní obživy na plný úvazek… a tomu pak odpovídá jejich třeba i denní frekvence publikování a témata.

Na blogovací platformě Seznamu najdete i skutečně zajímavé autory, včetně elitních novinářů a publicistů, jako jsou Zuzana Válková, Martin Fendrych nebo Petr Nutil. Z pohledu na to zobrazené na hlavní stránce Seznamu je ale zřejmé, že prim hrají jiní. Ti, co reagují svými texty na aktuální události a dávají jim ideálně kontroverzní twist. Ale také ti, kteří vládnou click-baitovým titulkům slibujícím třeba nahotu, bulvární téma nebo minimálně rozjitřené emoce. Skoro bych se vsadil, že pravděpodobnou cestou Jakuba Voráčka k textu autora Šoustala (pokud se tak skutečně jmenuje) bylo právě to, že ho viděl mezi doporučenými texty na Seznam.cz. Nebo mu ho poslal někdo, kdo se k blogu dostal popsanou cestou.


Zdroj: Seznam.cz

Seznam Médium jako celá platforma byla jako ledovec, kdy nad hladinou byly vidět zejména závody v click-baitu a nehodnotné mlácení slámy všedních dní. Tyto často spíše rozšířené povzdechnutí ze sociálních sítí do formátu článku mají jistě slušnou čtenost a Seznamu vydělávají peníze. Množství tohoto škváru a podstata jeho nevalné hodnoty ovšem začala špinit svého stvořitele. A jak ukázal Voráčkův tweet, i jeho výkladní mediální skříň v podobě Seznam Zpráv, jejichž aspirací rozhodně není, aby jejich tvorbu s popsanými „ublognutími“ někdo spojoval.

I proto mluvím v předchozím odstavci o Seznám Médiu v minulém čase. Seznam.cz totiž na svém blogu oznámil:

„Blogovací platforma známá jako Seznam Médium mění svůj název na Médium. Jde o veřejně dostupnou službu, na které mohou přihlášení uživatelé Seznam.cz svobodně vyjadřovat a publikovat své názory. Nejedná se o obsah či postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.“



Zdroj: Seznam.cz PR blog

Slovo Seznam již zmizelo z designu platformy, ač v URL se stále propisuje.


Zdroj: medium.seznam.cz


Česká internetová jednička stvořila platformu, která se i díky jejímu algoritmu zobrazování obsahu na Seznam.cz stala sice dobře čtenou, ale notně zapáchající žumpou. Popsaný krok je přitom snahou, jak si od splašků nešpinit brand. Jen je škoda, že k uvědomění si popsaného  faktu potřebovalo jeho vedení výpad někdejšího elitního útočníka na špatnou branku.

Štítky dokumentu: Komentář

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: