Na barvě záleží. Která barva je nejlepší pro komunikaci vaší značky?

26. 7. 2018 | Jakub Hort
Hrátky s barvami nejsou dílem náhody. Každá barva má svůj význam a skrývá v sobě nějaké poselství.

Ať už si při výběru barev dáváte záležet více či méně, jejich důležitost je nepopiratelná. Jak v obsahu, tak v dalších elementech různé barvy mohou vyvolávat v lidech různé emoce. Zároveň mají sílu a schopnost dát značce šanci vyniknout a vystoupit z řady. A jaké barevné schéma je za jakých podmínek ideální? Přehledná infografika se objevila na webu Iconic Fox a popisuje potenciální dopady různých barev na vnímání značky.

Červená

Pravděpodobně jedna z nejoblíbenějších barev při tvorbě loga. Co se ale pod ní skutečně skrývá? Červená je silným spouštěčem emocí. Vytváří dojem neodkladnosti a velmi dobře funguje k podpoře prodeje.

Vyvolává chuť na jídlo, a proto ji velmi často využívají fast foodové řetězce. Červená vyjadřuje sílu, vášeň, vzrušení a nebojácnost. Na druhou stranu je také vyjádřením zloby, nebezpečí, agrese a bolesti.

Do svých oblíbených barev ji řadí 7 % mužů a 9 % žen.

Oranžová

Oranžová barva vyvolává pocit tepla a je silně asociována se sluncem. Je považována za jemnou, světlou a vtipnou barvu a hodí se spíše pro nekorporátní značku. Tmavší odstíny jsou spojovány s podzimem, a proto ji mají tendenci využívat značky svázané se se zemí či její ochranou.

Oranžová je barvou vyjadřující kuráž, sebevědomí, inovaci a přátelskost. Nicméně má také negativní stránku, která ji spojuje s frustrací, deprivací, nedospělostí a ignorancí.

Důležité je však zmínit, že 33 % žen a 22 % mužů označuje oranžovou barvu jako svou nejméně oblíbenou a největší množství lidí, celkem 26 %, ji označilo jako lacinou.

Žlutá

Žlutá barva je ztělesněním mladistvosti, štěstí, zábavy a slunečního svitu. Stíny žluté mohou vypadat velmi špinavě, přeliv ale velmi efektivně přitahuje zrak.

Žlutá barva velmi silně funguje s nějakou tmavší barvou. Je plná optimismu, kreativity, intelektu a extroverze. Mezi její zápory patří její spojení se strachem, opatrností, úzkostí nebo i zbabělostí.

57 % mužů ji považuje za svou oblíbenou barvu a to samé řeklo 35 % žen. Poměrně velké množství lidí (22 %) ji ale, stejně jako oranžovou barvu, považuje za lacinou.

Zelená

Příjemná barva na pohled, která je synonymem pro zdraví. Obecně máme k zelené barvě velmi silný vztah, protože reprezentuje život jako takový.

Je velmi běžná mezi značkami podporující zdraví od farmaceutických firem po organické jídlo. Zelená představuje naději, přírodu, čerstvost nebo prosperitu. Z druhé strany se na ní lze dívat ale také jako na závist, nudu nebo stagnaci.

14 % žen i mužů ji řadí mezi své oblíbené barvy. Zároveň ji ale 16 % žen považuje za svou nejméně oblíbenou barvu.

Modrá

Modrá má velmi uklidňující efekt na mysl. Je to barva síly, moudrosti a důvěry, což jsou důvody, proč je tak rozšířená.

Přirozeně neexistuje žádné modré jídlo, a proto tato barva potlačuje chuť.

Zvolení této barvy je bezpečnou volbou, která vám pomůže vytvořit si vlastní prostor. Představuje bezpečnost, loajalitu a závislost. Z méně pozitivních vlastností je nutné zmínit chladnost, neemotivnost a určitou nepřátelskost. Tato barva je preferována muži, 57 % ji považuje za svou oblíbenou, stejně tak se vyjádřila i třetina žen.

Fialová

V historii byla fialová barvou králů a vysokých církevních hodnostářů a vyjadrovala formu nadřazenosti. Většinou si ji propůjčují značky, které se reprezentují jako prestižní.

Mezi její atributy patří také extravagance a mimořádnost. Stíny mohou být mrzuté, přeliv vyjadřuje ženskost. Je symbolem pro moudrost, bohatsví a sofistikovanost. Z méně pozitivní stránky tato barva symbolizuje úpadek a náladovost.

Do svých oblíbených řadí tuto barvu 23 % žen a pouze 1 % mužů. Pro 22 % mužů je zároveň tato barva nejméně oblíbenou variantou.

Růžová

Růžová je bezpochyby nejpoužívanější barvou zobrazující ženskost. Formálním značkám často pomáhá v omlazení vzhledu. Je to pozitivní barva, která představuje naději a komfort.

V mnoha odvětvích bývá úspěšně využívána k prolomení ledu. Je to barva nápaditá, vášnivá a inovativní, která je zároveň symbolem pobouření, rebélie a nerozvážnosti.

Růžovou preferuje 5 % žen a 1 % mužů.

Černá

Černá je velmi silná barva, která je synonymem pro vliv a luxus. Vysoce postavené značky jsou často obdivovány pro jejich jednoduché využití černé společně s bílou. Vhodně doplněná o zářivou barvu doplňuje energii.

Je však nutné zvážit odvětví, ve kterém chceme tuto barvu využít. U zdravotních potřeb by nešlo zrovna o optimílní variantu. Symbolizuje eleganci, bezpečnost, sílu a autoritu. Na druhou stranu je to také barva chladná, hrozivá a smuteční.

8 % mužů ji považuje za svou oblíbenou, stejně tak 6 % žen.

Bílá a stříbrná

Tyto dvě barvy znamenají čistotu a staly se cestou pro značky, které chtějí vypadat moderně. S převahou bílé přichází i značná omezení v designu.

Špatné využití může znamenat, že bude logo vypadat lenivě a scházet mu duše. Pokud se ale povede, vypadá design moderně, elegantně, jednoduše a čistě. V opačném případě se může stát, že je logo sterilní, prázdné, opatrné a odměřené.

Celou infografiku si prohlédněte níže:

Zdroj: Social Media Today

Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.