Největší nákupní trend roku 2023? Dupes neboli napodobeniny

17. 7. 2023 | Barbora Vičarová
Levnější napodobeniny populárních produktů budou vládnout letošnímu roku v oblasti módy, kosmetiky i designu. Zjistěte, proč tzv. dupes tak trendují na TikToku a proč vlastně milujeme levné věci.

Pokud jste v poslední době navštívili TikTok, možná vám na For You Page vyskočilo video oslavující nějaký povedený „dupe”, tedy napodobeninu nějakého populárního produktu. Ať už sníte o trendujícím fénu Dyson Aiwrap, přiléhavém body od Skims nebo o designérském kousku od Fendi, ke všemu na TikToku najdete stejný produkt za polovinu ceny s údajně stejnými vlastnostmi. Ani ten ale možná v obchodě neseženete, protože i na tyto napodobeniny se v H&M nebo Zaře stojí dlouhá fronta.

@emilielassegaard run, dont walk!!! #zara #zaranewin #skims #skimsdupe #dupe #fashiontiktok #fyp #viral #stockholmstyle #outfit #style The Hills x The Color Violet x Creepin - darkvidez

Ačkoliv se marketéři v poslední době ohánějí pojmy jako udržitelnost nebo minimalismus, TikTok naznačuje, že s přicházející ekonomickou krizí se dost možná obrací karta. Kult dupes totiž znovu velebí levné produkty z fast fashion řetězců a mnohdy vybízí k impulzivním nákupům ve snaze nepropásnout velkou slevu nebo výhodnou koupi za pár korun. Trend už došel tak daleko, že se často napodobují i řetězce jako Zara a jejich stejné produkty, avšak levnější, můžete koupit třeba na čínských e-shopech typu Shein.

@federicascuratti Collezione attuale #zara #zaradupe #zarahaul #zaradupesonshein #shein #sheindupe #sheindupesforless suono originale - Federico Messini

Z kultury napodobenin už si na TikToku také spousta uživatelů dělá legraci, třeba když nazývají antidepresiva napodobeninou serotoninu.

@sincitaaay

DUPE

original sound - s

Popularita dupes u generace Z, která se na TikToku vyskytuje, může mít kořeny v mnoha fenoménech dnešní doby, ať už je to nedostatek peněz na originální produkty nebo snaha hacknout systém a vyzrát na velké firmy, které staví ceny nesmyslně vysoko. Gen Z ale už nekupují fakes, tedy zjevné napodobeniny, které by nesly falešné logo značky, ale dupes, tedy produkt levnější značky, který si na originál nehraje, nicméně vypadá podobně a nebo má shodné vlastnosti.

Proč tak platit 800 Kč za drahou rtěnku od značky Clinique, když můžete v běžné drogerii sehnat stejný odstín za pár korun. A nikdo nepozná rozdíl.

@_alyssa_lorraine_ @elfyeah #blackhoney #blackhoneydupe #dupes #makeupdupe #viralmakeup #cliniqueblackhoney #elfblackcherry original sound - Sean Anthony

Právě pocit jakési informační převahy, toho, že uživatel objevil tajnou výhodu nebo skulinku v systému, může být důvodem tohoto TikTokového trendu. A tento pocit, který vede k impulzivním nákupům, pak často uživatele nechá zapomenout na to, že napodobenina je možná levnější také proto, že vznikla za neetických podmínek, ve velké továrně nebo z nekvalitního či toxického materiálu. Tak či tak, vypadá to, že v letošním roce bude mnoho dražších značek s napodobeninami bojovat a dost možná tento boj nevyhraje.

Štítky dokumentu: Budování značky

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: