Nepůjčujte si na Vánoce, varují Zonky v animovaném spotu

2. 12. 2022 | Petr Michl
Zonky jsou poskytovatelem úvěrů, ale jejich nový spotem varuje před půjčkou na dárky. Dle jejího výzkumu to hodlá udělat 1 z 20 lidí.

 

Zonky ve čtvrtek 1. prosince uvedli svou tradiční kampaň „Nepůjčujte si na Vánoce“, ve které upozorňuje na rizika půjček na vánoční dárky. O těch totiž podle každoročního průzkumu Zonky letos uvažuje 5 % dotázaných, a to především kvůli obecně rostoucím výdajům.

V rámci kampaně Zonky připravilo tematický televizní spot s animovanými zvířaty, který diváci uvidí během prosince. Maskot Zonky, tedy žirafa, která promlouvá hlasem herce Kryštofa Hádka, v něm vysvětluje, že o Vánocích je důležitější být se svými blízkými, než se zadlužit kvůli drahým dárkům.

 

Spot s názvem „Nejhezčí Vánoce jsou ty, které trávíme se svými blízkými“, vznikl ve spolupráci s Boomerang Communication.

Zonky jsou poskytovatelem úvěrů, ale daným spotem se snaží upozornit, že na dárky není příliš rozumné si půjčovat.

9 z 10 lidí bude pořizovat na Vánoce méně dárků než loni

Zonky doplňují svou vánoční kreativu i tematickým výzkumem realizovaným agenturou IPSOS. Dle něj pětina oslovených (21 %) omezí na nejnutnější minimum například výdaje na cukroví, výzdobu, ale také na vánoční dárky. Těch plánuje téměř 90 % dotázaných pořizovat menší nebo stejný počet jako loni. A téměř 5 % dotázaných dokonce zvažuje, že si peníze na dárky letos půjčí.

Důvody, proč někteří lidé uvažují o půjčce na vánoční dárky, se oproti loňským Vánocům výrazně proměnily. Snížení příjmů, které bylo před rokem ve více než polovině těchto případů hlavní příčinou svátků na dluh, uvedla letos jen necelá desetina lidí uvažujících o půjčce. Naopak nejčastější příčinou jsou tentokrát bezmála ve 40 % případů rostoucí výdaje, které byly ještě před rokem tím posledním důvodem, proč si na dárky půjčit.

„Více než polovina oslovených, kteří přemýšlejí o půjčce na dárky, by se však zadlužila jen proto, aby mohli koupit buď ještě více dárků, anebo dárky tak drahé, že by jim na ně nestačily vlastní peníze. Jenže právě kvůli tomu, aby mohli své blízké u vánočního stromečku ohromit, se mohou nechat impulzivně zlákat ke zbytečné a nevýhodné půjčce. Často si ale neuvědomují, že takovou půjčku budou splácet třeba i několik příštích let. Pak může stačit jen málo, aby dlužník přestal své závazky finančně zvládat a nakonec se dostal až do dluhové spirály,“ varuje Veronika Benešová, která má na starosti půjčky Zonky a Air Bank.

Podle průzkumu pro Zonky letos jen málokdo z respondentů plánuje pořizovat více dárků než v loňském roce. Zhruba polovina oslovených jich bude kupovat stejný počet, a další třetina lidí dokonce ještě méně. S jejich nákupem nejčastěji začínají už v listopadu (38 %), pětina lidí (20 %) ale dárky pořizuje až v prosinci, nebo dokonce těsně před Vánocemi. Jen u třetiny dotázaných nebude mít současná ekonomická situace na jejich vánoční oslavy nebo nákupy dárků prakticky žádný vliv a svátky si plánují užít naplno. Pokud by se ale někteří z nich přece jen museli uskromnit, raději by omezili jiné výdaje než právě ty, které souvisejí s Vánocemi.

Ačkoliv si na dárky v průběhu roku odkládá peníze stranou jen zhruba polovina dotázaných, dobrou zprávou je, že půjčit si na ně je pro Čechy ve většině případů nemyslitelné.

„Oproti loňskému roku se dokonce zvýšil podíl lidí, kteří tvrdí, že by si na dárky nepůjčili nikdy. I přesto ale více než desetina dotázaných uvádí, že si půjčku na Vánoce sice ještě nikdy nevzali, do budoucna ale takovou možnost nevylučují,“ říká Petr Šmíd, vedoucí oddělení Výzkum trhu pro Zonky a Air Bank.

Výsledky průzkumu ale ukazují, že dárky nejsou pro Čechy o Vánocích to nejdůležitější. Tím je totiž pro 85 % účastníků průzkumu možnost být s rodinou a blízkými. Za důležité také považují volný čas a odpočinek, sváteční jídlo nebo cukroví, ale také různé vánoční zvyky a tradice.

Průzkum pro Zonky realizovaný agenturou IPSOS se uskutečnil formou online dotazování v listopadu 2022 na reprezentativním vzorku 1 050 respondentů ve věku 18 až 65 let.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: