NMI 2016: Jak jsou na tom generace X, Y a Z s konzumací TV, rádia a tisku

24. 2. 2016 | Kateřina Tauchenová
Generace X si v dětství hrála venku. Když měli volný čas zástupci Generace Y, tak si hráli na počítači. V generaci Z se ve stejné situaci na počítači dívají na to, jak někdo jiný hraje hru na počítači.

V první reportáži z New Media Inspiration jsme se věnovali odlišnému jazyku fanoušků Jirky Krále a krále české pop music Karla Gotta i tomu, jak dnešní teenageři prchají z Facebooku na Instagram a Snapchat. I druhá reportáž bude zaměřena na rozdíly mezi generacemi. Vynecháme ovšem všechny trendy sociální sítě a internetu obecně. Michal Charvát ze společnosti Mindshare ve své prezentaci představil výzkum chování různých věkových skupin při konzumaci ostatních typů médií, tedy tisku, rádia a televize.

Generace Z a Y se na televizi dívá skoro o polovinu méně než generace X

Rozdílné chování generací se ale projevuje i v jiných typech médií než jen na sociálních sítích a internetu obecně. Ale protože se všichni věnují zkoumání odlišností chování právě v online světě, rozhodl se Michal Charvát zkoumat chování různých věkových skupin při konzumaci ostatních typů médií, tedy tisku, rádia a televize.

Uživatele nedělil pouze na mladé a staré, ale na v poslední době oblíbené generace X, Y a Z. A kdo podle něj do jednotlivých skupin spadá? Generace X jsou pro mě ti, kterým je mezi 30 a 50 lety věku a v  dětství si hráli venku. Šli si třeba zakopat s míčem nebo po sobě házeli kamení, prostě co se tak dalo dělat. Potom přišla generace Y, a to jsou lidi mezi 20 a 29 lety, a ti, když měli volný čas, tak si hráli na počítači. No a pak nastoupila generace Z, kterým je teď podle mě 15 – 19, a to jsou lidé, kteří když mají volný čas, tak se na počítači dívají na to, jak někdo jiný hraje hru na počítači. V případě ženské části generace se dívá na to, jak někdo jiný sedí před počítačem a maluje se,“ popsal svůj pohled na dělení generací Charvát.

Právě způsob, jakým daná věková skupina strávila své dětství, podle něj výrazně ovlivňuje i jejich pozdější vztah k jednotlivým generacím.

Zdroj: Prezentace Michala Charváta.

První přišlo porovnání chování při sledování televize. V tomto případě si jsou docela podobné generace Z a Y. Generace X nám malinko ustřeluje, protože s televizí prostě vyrostli, a tak u ní dokážou sedět přes tři hodiny denně,“ vysvětlil Charvát.

 ATS – průměrný čas strávený u televize denně v roce 2015, Reach – průměrné % lidí z té generace, které v roce 2015 sledovali TV alespoň hodinu denně. Zdroj: Prezentace Michala Charváta.

Rozdíly jsou i ve sledovaných programech. Zatímco generace X s programy raději neexperimentuje a je věrná ČT1, ČT 24, Nově a Primě, generace Y a Z klasickými kanály víceméně pohrdá. Když už si televizi pustí, volí některý z nových kanálů zaměřených na zábavu či seiály.

Sledované kanály napříč generacemi. Zdroj: Prezentace Michala Charváta.

 

Rádio se stále drží

Při pohledu na ještě starší media typ – tedy rádio – se naopak podobají generace Y a X. Ty poslouchají rádio téměř čtyři hodiny denně, zatímco generace Z jej zapíná zhruba na dvě a půl hodiny. I to je ale podle Charváta poměrně velkým překvapením. Kromě délky se liší i doba poslechu. „Zatímco s generací X a Y rádio vstává, je s nimi celý den v práci, a pak, když přijdou domů, rádio vymění za televizi nebo internet, generace Z tráví dopoledne ve škole, kde se rádio přeci jen poslouchá dost těžko, takže jej zapínají spíš až po skončení vyučování,“ vysvětlil Charvát.

ATS – průměrný čas strávený poslechem rádia denně v roce 2015. Zdroj: Prezentace Michala Charváta.

 

Noviny jsou mrtvé napříč generacemi

Není asi nijak velkým překvapením, že z porovnávaných media typů dopadl všeobecně nejhůře tisk. „Z grafu je vidět, že tisk už dneska v podstatě nikoho nezajímá. Z generace Z si noviny denně čte jen asi 10 % lidí, z čehož bych usuzoval, že kolem novin občas projdou, nebo do nich maximálně něco zabalí,“ shrnul situaci Charvát.

Zdroj: Prezentace Michala Charváta.

Co tedy z průzkumu vyplynulo? Pokud jde o televizi a internet, je generace Y více podobá generaci Z (tedy řekněme jejich mladším sourozencům), zatímco u tisku a rádia se více podobají generaci X představovanou jejich rodiči.

Čím více vpravo se daný bod v grafu nachází, tím více daná generace media typ využívá. Čím výše je bod umístěn, tím více typický je media typ pro danou generaci. Zdroj: Prezentace Michala Charváta.

„Když pomineme tisk, můžeme v podstatě říci dvě věci: že televizí stále ještě oslovíme skoro všechny, jen je to očím dál tím těžší a že rádio překvapivě stále žije, jen ho každý posloucháme někdy jindy,“ dodal Charvát na závěr.

Zdroj perexového obrázku: teenager a TV z Shutterstock

 

Tip redakce:

Nezapomeňte se podívat na první reportáž z letošní New Media Inspiration 2016 Mladí utíkají před rodiči pryč z Facebooku a na internetu mluví hlavně o sobě.

Štítky dokumentu: Reportáže

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: