O2 bojuje s kyberšmejdy s pomocí AI babiček i s nápaditou osvětovou kampaní

14. 9. 2025 | Petr Michl
Rostoucí počet podvodů využívajících umělou inteligenci se týká i kyberšmejdů z řad „navolávačů“. O2 nasazuje ve Velké Británii i v Česku jako protizbraň „AI babičku“, která má podvodníky co nejvíce zdržet od obírání skutečných lidí. Na Slovensku pak spouští chytrou osvětovou kampaň radící, že nemáte věřit ani svému synovi v nesnázích.


Zdroj: OS Slovakia

Počet online podvodů stoupá i kvůli využití AI nástrojů do dosud neviděných výšin. Pro banky, poskytovatele platebních karet i pro telefonní operátory to je zajímavá komunikační příležitost, kdy na chvíli nepotřebují nic prodávat a mohou být užiteční. Slovenská pobočka O2 přidala k užitečnosti ještě smysl pro humor.

Tváří její nové kampaně je populární herec Martin Nikodým, který ve spotu vystupuje jako otec, kterému zavolá syn a požádá ho, aby mu poslal peníze. Situace působí na první pohled přesvědčivě, ale otcovi na telefonátu něco nesedí. Aby si byl jistý, položí „otázku za milion“ – jednoduchou kontrolní otázku, na kterou zná odpověď jen on a jeho skutečný syn. Díky tomu odhalí, že na druhém konci linky není jeho dítě, ale podvodník. Odkaz na hru „Chcete se stát milionářem“ pochopí asi jen ti dříve narození, praktická ukázka typu podvodu a otázky, která může být vhodná, jsou ale srozumitelné úplně všem.


„Kampaní o internetových podvodech už každý z nás viděl desítky. Přesto jim denně podlehnou tisíce lidí. Jsme rádi, že v této kampani nehovoříme jen o problému, ale nabízíme také konkrétní řešení – a to bez zbytečného strašení,“ říká Šimon Gál, kreativní ředitel agentury TRIAD, z jejíž dílny kampaň pochází.

Senior specialistka pro sociální média v O2, Radka Kadlečík Rýzková, k nové iniciativě uvádí:

Umělá inteligence je skvělým pomocníkem, ale zároveň přináší rizika, která je čím dál těžší odhalit. V poslední době jsme svědky rostoucího počtu tzv. family scamů – podvodů, při kterých útočníci využívají klonování hlasu pomocí AI a vydávají se za blízké rodinné příslušníky. Jako značka máme odpovědnost nejen přinášet inovace, ale také pomáhat lidem orientovat se v rizicích, která tyto technologie přinášejí.”

Vzdělávací kampaň bude komunikována online a na sociálních sítích. Všechny materiály najdou uživatelé také na internetové stránce rozpoznai.o2.sk – od generátoru bezpečnostní otázky, přes kvíz na rozpoznávání AI obsahu, až po přehled modelových situací a doporučení pro běžné lidi i firmy.

Králem kampaní proti scammerům je zatím „britská babička Daisy“

Osvětových kampaní upozorňujících na podvodné praktiky, které dnešní digitální život skrývá, je celá řada. Z českých vod se nám líbí například ty od komerční banky a ČSOB těžící z absurdity převodu praxe z internetu do reálného života.


Nad nimi ale z našeho pohledu stojí iniciativa britského telco operátora Virgin Media O2. Ten vyvinul ve spolupráci s experty na narušování aktivit podvodných call center voicebota v podobě Daisy, popletené babičky, která zdánlivě skáče scammerům na udici, aby ale stejně nakonec ucukla. To vše s cílem zaměstnat podvodníky po co nejdelší čas, po který nemůžou poškozovat nikoho jiného.

Její schopnosti jsou přitom založené na přepisech a zpracování rozhovoru v reálném čase. Ty zpracovává AI engine a nabízí zpět uvěřitelné odpovědi interpretované AI hlasem britské seniorky Daisy. Telefonických podvodů také přibývá, zločinci na druhé straně aparátu se vydávají za policisty, bankéře nebo kurýry. Stále častěji přitom využívají právě sofistikované technologie umělé inteligence.

Tato iniciativa nejen varuje nebo baví, ale přímo podvodníky poškozuje a dělá si z nich legraci. I díky tomu se tato akce vysloužila siln odezvu v sociálních i tradičních médiích.

O2 nasazuje babičku i v Česku

Stejný koncept se O2 rozhodla nasadit i na dalších trzích, včetně toho českého. Na něm O2 na začátku září spustila kampaň Kyberšmejdi, jejíž hlavní hrdinkou je digitální postava babičky Alenky, ochotná AI dáma, která snaživým podvodníkům do telefonu bezelstně prozradí, že její heslo je 8 hvězdiček.

Společnost O2 během letních měsíců šířila čísla na babičku Alenku skrze tzv. number seeding. Vytvořila zhruba deset telefonních čísel a „zasela“ je na místa, kde by je mohli podvodníci získat. Telefonáty od nich začaly přicházet vzápětí, O2 zaznamenala až desítky hovorů denně, které babička Alenka odbavovala s robotickou přesností. Ovšem zároveň s dávkou lidskosti dostatečnou na to, aby si kyberšmejdi nevšimli toho, že hovoří s umělou inteligencí. Několik záznamů hovorů najdete níže.



Kampaň Kyberšmejdi není omezena jen na digitál, na sociálních sítích a na stránce www.o2.cz/kybersmejdi, kde jsou i konkrétní rady, jak se podvodníkům bránit. O2 ji bude během září a října propagovat také v O2 prodejnách, ale i v televizi, tisku a na venkovních plochách. 


Zdroj: O2 Czech Republic

Štítky dokumentu: Budování značky

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: