Ovčáčkův výkon funkce tiskového mluvčího je neetický, tvrdí APRA. Chce mu vystavit červenou kartu

18. 10. 2021 | Petr Michl
Tiskový mluvčí prezidenta ČR, Jiří Ovčáček, už dlouho vykonává svou funkci — eufemisticky řečeno — svérázně. Dle Asociace Public Relations znevažuje svou prací obor. V otevřeném dopise APRA říká, že Ovčáčkovo setrvání ve veřejně placené roli je neúnosné. Veřejnost se pod něj může podepsat.

Způsob práce Jiřího Ovčáčka jako tiskového mluvčího prezidenta republiky a ředitele Tiskového odboru Kanceláře prezidenta republiky je dlouhodobě za hranicí toho, co je bráno za standardní. Vyřizuje si přes oficiální komunikační kanály účty s politiky či aktéry veřejného prostoru, před volbami zcela zahodil zdání politické nestrannosti a v současnosti napjal své úsilí nikoliv o informování o zdraví prezidenta ČR Miloše Zemana, ale spíše k mlžení a tutlání reálného stavu. S tím je nespokojená Asociace Public Relations (APRA), a to natolik, že zveřejnila svůj otevřený dopis s peticí požadující, aby Jiří Ovčáček nezastával žádnou veřejnou funkci. 

APRA k osobě Jiřího Ovčáčka říká:

„Jako profesní organizace kultivující trh a obor public relations se musíme zásadně distancovat od způsobu výkonu práce tiskového mluvčího tak, jak tuto roli naplňuje tiskový mluvčí prezidenta republiky Jiří Ovčáček. V aktuální situaci, kdy je na jeho způsob práce oprávněně upřena mimořádná pozornost, obor dehonestuje neprofesionálním a neetickým výkonem funkce tiskového mluvčího prezidenta republiky.“

Dle APRA se Jiří Ovčáček se dlouhodobě proviňuje vůči mnoha etickým principům práce profesionála v komunikaci a public relations. Patří mezi ně mj. Helsinská deklarace formulovaná respektovanou mezinárodní organizací ICCO. Ta v deseti bodech stanovuje principy práce PR profesionála. APRA poukazuje na to, že Jiří Ovčáček porušuje přinejmenším pět z nich:

    1. Komunikovat pravdivě a transparentně – Jiří Ovčáček byl v průběhu své role tiskového mluvčího prezidenta opakovaně usvědčen ze lži. Dlouhodobě se navíc vyjadřuje tak, že není zřejmé, zda jde o názor jeho nebo prezidenta republiky, který jen tlumočí. Vlastní názory by přitom v roli tiskového mluvčího prezidenta republiky a na kanálech pro tyto účely zřízených prezentovat vůbec neměl. 

    2. Přispívat k reputaci oboru PR – Jiří Ovčáček obor komunikace dlouhodobě dehonestuje a vytváří dojem, že tato práce nepodléhá žádným profesním ani etickým principům. Opak je pravdou. Tento obor s více než stoletou tradicí a všechny profesionální subjekty v něm podléhají standardům formulovaným mj. ve Stockholmské chartě, Helsinské deklaraci a dalších profesních kodexech. Na jejich dodržování a rozvoj oboru dohlíží řada národních i mezinárodních organizací, které usilují o to, aby profesionálové v komunikaci jednali eticky a společensky odpovědně.

    3. Nikdy nepřispívat k rozšiřování fake news – pomineme-li obavu, že Jiří Ovčáček fake news sám i vytváří, tak nedostatečnou komunikací a jinotaji nepochybně dává zcela zbytečně prostor pro spekulace a jejich šíření veřejným prostorem.

    4. Nedopouštět se diskriminace nebo nepřátelského jednání vůči některým osobám či komunitám – Jiří Ovčáček z pozice tiskového mluvčí opakovaně uráží nejen např. novináře, ale záměrně nálepkuje i část veřejnosti a ostouzí občany této země. V roli tiskového mluvčí prezidenta republiky je to něco naprosto nepřijatelného.

    5. Být si vědom síly sociálních médií a využívat je zodpovědně – Jiří Ovčáček dlouhodobě využívá twitterový účet vázaný na pozici tiskového mluvčího prezidenta republiky k dalšímu štěpení společnosti, útokům vůči části veřejnosti a v poslední době i sdílení bezobsažných a nepochopitelných emotivních příspěvků.


Principiálně špatně je už první bod. Potíží Jiřího Ovčáčka je, že jeho komunikace na sociálních sítích, včetně té z oficiálních pracovních kanálů, jakým je například twitterový kanál @PREZIDENTmluvci, nemá jasného původce — respektive není z nich často jasné, zda jde o osobní názor Jiřího Ovčáčka, oficiální postoj prezidenta nebo o jakousi parafrázi prezidentova postoje. V poslední době jde tedy zejméně o biblické žalmy a útržky z náboženských textů. 


„Komunikace a public relations je důležitý obor, který je vyučován na univerzitách po celém světě a který za více než sto let své existence jasně ukotvil zásady, jak má být vykonáván. Kromě zásadního porušování etických principů vzbuzují kroky Jiřího Ovčáčka i otázky o jeho celkové způsobilosti vykonávat svoji práci.

Jako občané České republiky a profesionálové z oboru považujeme jeho setrvání ve veřejně placené roli za neúnosné a zcela se od jeho práce distancujeme,“ uzavírá APRA ve svém otevřeném dopise, ke kterému můžete přiložit svůj podpis na portálu petice.com.     

Štítky dokumentu: Formy PR Media Relations
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.