Pozitivní zprávy pro e-commerce: Onlinu se meziročně dařilo před koronavirem, roste také během něj

22. 4. 2020 | redakce
Rozsáhlá analýza od Heureka.cz ukazuje, že online prodeji se daří. E-commerce narostla v březnu o 39 %.

Při pohledu na meziroční srovnání prvních třech měsíců to pro online prodeje vypadá pozitivně. Lednový i únorový růst e-commerce byl silnější než loni. Zatímco vloni rostly tyto dva měsíce zhruba o deset procent, letos se vyšplhaly až na dvacet procent.  A vzhledem k nutnosti Čechů přesunout se na internet i v době nouzového stavu byl extrémně pozitivní také březen, který meziročně vzrostl o 40 %. Kvůli omezováním možností platby a dopravy v e-shopech je vidět změna. V první polovině března probíhalo 12 % objednávek přes výdejní místa, od půlky března je to pokles na 3 %. Vypadá to, že se tyto objednávky přesunuly k doručovacím službám jako PPL a DPD, které vyrostly v půlce března z 48 % na 58 %. Podrobnou analýzu prvního čtvrtletí e-commerce přináší nákupní rádce Heureka.cz včetne rozboru toho, jaký vliv má na online nákupy aktuální koronavirová situace

Zájem byl na internetu o velmi netradiční kategorie, některé rostly o tisícovky procent. „Na internet se přesunuli zbrusu noví zákazníci, které k tomu donutila aktuální situace a část z nich u nakupování online určitě zůstane. Na druhou stranu, i zavedení kamenní prodejci teď hledají způsoby, jak se dostat k zákazníkům a tak vznikají nové e-shopy, na Heurece se jich denně registruje až o polovinu více než obvykle,“ říká Tomáš Braverman, šéf nákupního rádce Heureka.cz. Jedná se o menší nebo střední, často zavedené kamenné firmy, které buď měly e-shop už delší dobu, a na Heureku se chtěly registrovat „až bude čas“, nebo si ho založily kvůli aktuální situaci.

Meziročním králem jsou domácí pekárny

Celkově se na internetu dařilo sgementu s bílou elektronikou, dětskému zboží, e-knihám nebo drogerii a kosmetice. Meziročně zkrátka vyskočily především kategorie související s koronavirem a nouzovým stavem. ‚Prvenství‘ na žebříčku největších meziročních skokanů drží domácí pekárny s neuvěřitelným nárůstem 2313 %, následované dezinfekcemi a e-knihami. Významné nárůsty zaznamenávají také kategorie šicí stroje anebo vybavení pro úklid.

Dobírka ustoupí, digitalizace firem se urychlí

Současný stav poznamená online trh také do budoucna. „V celém světě je totiž obrovský tlak na digitalizaci a toto období přechod do on-linu ještě uspíší. A změny nastanou také například ve způsobu platby. Dobírka se už teď snížila zhruba na 15 procent a naopak platba kartou vzrostla na 50 procent,“ říká Tomáš Braverman z Heureky a pokračuje: „Jakmile si to zákazníci vyzkouší, budou se k platbě on-line vracet, protože je extrémně pohodlná a člověk u sebe nemusí mít hotovost.“ Braverman odhaduje, že až epidemie odezní, budou čeští zákazníci platit 45 procent nákupů kartou a dříve nejoblíbenější metoda, platba dobírkou, bude mít podíl 20 procent.

Heureka.cz přináší podrobnou analýzu trhu e-commerce v prvním čtvrtletí letošního roku v porovnání s tím loňským. Dozvíte se tak, jak koronavirus ovlivnil online nákupy, které kategorie extrémně vyskočily a samozřejmě i to, kterým segmentům se tolik nedaří. 

Bílé zboží

Asi nejmarkantnější růst je vidět v bílém zboží. Při pohledu na týdenní vývoj kategorií je vidět, že lidé nejdříve začali řešit teploměry a výbavu domácnosti pro vlastní výrobu a uchovávání potravin (pekárny na chleba a mrazničky), a teprve potom začali šít roušky. Největší meziroční skoky tak zaznamenaly kategorie domácí pekárny, šicí stroje, cívky pro šicí stroje, teploměry, sáčky do vysavačů, mrazničky nebo čističky vzduchu. Mezi deseti meziročně nejvíce rostoucími kategoriemi jsou také výčepní zařízení, což pravděpodobně souvisí se zavřenými hospodami a také horská slunce a infralampy, které mohly nahradit výpadek solárií. 

 

Dětské zboží

Segment dětského zboží zažívá druhý „back to school”. Je vidět, že k masivnímu skoku došlo v druhém březnovém týdnu, tedy přesně v době, kdy vláda oficiálně školy uzavřela. Nejprodávanější zboží se točí samozřejmě okolo toho, jak zabavit děti doma. Největšími skokany jsou omalovánky, puzzle a různé potřeby na malování, ale samozřejmě také gumy, sešity, skicáky, štětce a palety a také cestovní a stolní hry. 

Dům a zahrada

Segment Dům a zahrada je také jeden z těch, do kterých se trendy spojené s koronavirem obtiskly asi nejvýrazněji - v tomto segmentu jsou zařazeny totiž dezinfekce, přípravky na mytí podlah, čistící ubrousky nebo úklidové rukavice. Tyto kategorie rostly meziročně o tisícovky procent. V týdenních nárůstech je vidět ale více skokanů. Ti většinou souvisí s tím, že spousta lidí odjela do karantény na chalupy nebo tráví hodně času doma a mají čas se věnovat zahradě. Vidíme tedy velký nárůst sezónních kategorií jako substráty a hnojiva,  bazénová chemie nebo spony na hadice. I když tyto kategorie rostou na jaře každý rok, hromadný nástup lidí do karantény jejich každoroční nárůst o pár týdnů urychlil. 

Knihy, elektronické knihy a hry

Významný meziroční nárůst zaznamenal také další segment, díky kterému lidé vyplňují především volný čas, a to knihy, elektronické knihy a počítačové i televizní hry. V meziročním srovnání se v březnu jedná až o 45% nárůst. V týdenních statistikách je vidět, že elektronické knihy rostou už od začátku března a v druhé polovině měsíce (března), tedy s vyhlášením omezení volného pohybu osob, se k e-knihám přidaly s významným skokem také klasické knihy a počítačové hry. 

 

Potraviny a nápoje

Růst trvanlivého zboží a nápojů, které na Heurece jsou, stoprocentně potvrzují trend online nakupování potravin. Nejvíce rostly směsi na výrobu chleba a pizzy (+ 492 %), další velkou kategorií jsou těstoviny, konzervované maso, obiloviny, luštěniny, zkrátka veškeré trvanlivé jídlo. Co se týče nápojů, nakupují lidé bylinné čaje, vína i lihoviny. Právě lihoviny, konkrétně konzumní líh, je z pohledu dat však samostatnou kapitolou. Významný skok vyhledávání a prodejů konzumního lihu sledujeme od doby, kdy médii masivně prošla informace o výrobě dezinfekce z lihu. Prodeje lihu pak v těchto dnech skokově vzrostly, oproti loňsku až o tisíc procent. 

 

Kosmetika a zdraví

Nejvyšší meziroční růst celého tohoto segmentu byl v kategoriích spojených s hygienou lidí, lécích a doplňcích stravy a toaletního papíru. Celý segment v březnu vyskočil o 66 % oproti loňsku a v prodejích mu vévodí dezinfekce - meziročně vzrostly téměř o dva tisíce procent. Kromě paralenů nejvíce vyskočily také mýdla, volně prodejné léky, vlhčené ubrousky, toaletní papír a doplňky stravy. Na druhou stranu v tomto segmentu naopak významněji klesají kategorie, které se týkají krásy a péče o tělo. Pokles tak meziročně zaznamenaly například parfémy, barvy na vlasy nebo stylingové přípravky.

Volně prodejné léky

Mezi volně prodejnými léky je nejprodávanějším zbožím paralen. U něj je 19. března vidět abnormální růst prodejů. Nejedná se však o chybu, ale o reakci lidí na informaci z médií, že v lékárnách dochází paralen. Zájem byl tak vysoký, že dokonce Státní úřad pro kontrolu léčiv (SÚKL) musel vyzvat lidi, aby paraleny přestali hojně skupovat. 

Elektronika

Celý segment elektroniky meziročně nevzrostl nijak extrémně a aktuální situace tak na tento segment nemá příliš velký vliv. Za zmínku stojí všechny kategorie a zařízení, která nějakým způsobem usnadňují nebo umožňují práci z domova. Rostou tak především  webkamery, notebooky, a multifunkční zařízení. Kromě kopírek a klasických tiskáren v nich vyniká nárůst prodejů 3D tiskáren. Ten sledujeme začátkem dubna v reakci na zveřejnění návodu na to, jak si vytisknout účinný respirátor na domácí 3D tiskárně. Tento trend tak bude podle nás ještě sílit. Růst zaznamenaly také gamepady a herní konzole. 

Sport

Významný nárůst celého segmentu nezaznamenal ani Sport, i když v jeho rámci významně vzrostla kategorie Fitness nářadí a činky. Od zákazu volného pohybu osob sledujeme meziroční nárůst zájmu o činky, běžecké pásy, cyklotrenažéry a další vybavení pro domácí cvičení. Utlumil se naopak prodej outdoorového vybavení a sportovních doplňků výživy.

 

Oblečení a móda

Meziroční stagnaci zaznamenává v této době segment módy a oblečení. Kromě výjimky, kterou je kategorie šátky, zatím lidé oblečení online příliš nekupují. Nákup oblečení lidé pozatím odsunuli, není však vyloučené, že se i tento segment na internetu v příštích týdnech pozvedne, protože jinou možnost, jak vybavit šatník zákazníci mít nebudou. 

Hobby

Velké výkyvy a zvraty jsou vidět v segmentu hobby. To je způsobeno tím, že je do něj zařazena spousta rozličných kategorií. Vyčiná zde kategorie chovatelství, konkrétně krmiva pro kočky a pro psy. Meziroční růst od začátku března dokazuje, že lidé kromě zásob pro sebe dělali i zásoby pro svoje mazlíčky. Výjimkou tohoto segmentu je také metráž a gumy a pruženky, které mezironě rostly o stovky procent.

Auto-moto

Žádné významné růsty nejsou vidět ani v celém segmentu auto-moto, kde je nejsilnější kategorií pneumatiky. Prodej pneumatik je každoročně silně ovlivněn počasím a letos zákazníci začali kupovat pneumatiky až v druhé polovině března. S koronavirem to vůbec nemusí souviset a teprve následující týdny meziroční trend lépe ukážou. 

Zdroj: Heureka.cz

Štítky dokumentu: E-Commerce Marketingový výzkum
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.