Předškolní období chce zpeněžit Apple i Microsoft. Náctiletí na elektroniku letí

21. 8. 2012 | jag
Sleva je jako lákadlo nesmrtelná. Kampaně i těch nejvěhlasnějších firem se často podobají jako vejce vejci.

Sleva je jako marketingové lákadlo nesmrtelná. Připravit nápaditou a neotřelou kampaň se často zdráhají i ty nejvěhlasnější firmy, a tak jsou jejich promo aktivity tak trochu fádní i v období, které patří obchodně k nejsilnějším. Několik týdnů před začátkem školního roku se i velikáni jako Microsoft nebo Apple uchylují k podobně jednoduchému řešení, jako je sleva. K nákupu přidávají dárky.

Zůstat stranou nechce nikdo. Vždyť technika je pro dnešní děti alfou a omegou společenského života. Na počítačích si píší úkoly, v komunitních sítích se setkávají možná častěji než v reálném světě, esemeskují, ememeskují, předvádějí spolužákům nové výstřelky. Bez přehánění, bez omílaných klišé. Podle výzkumu Pew Research Center preferuje více než polovina náctiletých SMSky před osobním setkáním.

Není proto divu, že výrobci technologií na žáky a jejich rodiče apelují dávno před usednutím dětí do lavic. Microsoft nabízí Xbox zadarmo studentům, kteří si koupí nové PC za 699 dolarů (asi 14 tisíc korun). Apple při nákupu Macu kontruje stodolarovým poukazem na „nepostradatelné“ aplikace, knihy, hudbu a filmy. Mimochodem, ani tady se marketéři myšlenkově nepřetrhli. Ten samý benefit k nákupu PC nabízí Microsoft studujícím zákazníkům, kteří neholdují počítačovým hrám.

O to víc si bobříka odvahy zaslouží nebojácné týmy kreativců, kteří šli do BTS (Back-To-School) kampaní s vervou. Značky Sephora a Gap například loni upoutaly zvědavé zraky veřejností aplikací „Go Try It On“. Teenageři se mohli vyfotit přímo v kabince ve zkoušeném oblečení a jejich kamarádi jim poradili kliknutím na ikonky s šatními ramínky. Jedná hlásala „převleč si to“, druhá „nechej si to“. Propagační propadák? Zkuste to říct autorům milionů komentářů.

Ani papírové a elektronické letáky s oblečením, které již postupně zaplavují naše poštovní a mailové schránky, nejsou od věci. Více než 40 % zákazníků, kteří se chystají na předškolní nákupy, hodlá pořizovat oblečení a další doplňky spojené se vzhledem. Knihy a technologické vymoženosti tvoří shodně čtvrtinu nákupního košíku. Paradoxně klasické školní potřeby zabírají jen desetinu z plánovaných nákupů před začátkem školního roku.

 

A kolik dětí si asi přálo tablet nebo smartphone, když hned polovina rodičů tyto položky označila jako ty, které si jejich děti sice přejí, ale oni jim ho rozhodně nekoupí? I tak chce pětina Američanů utratit za BTS nákupy mezi 500 a 1000 dolary. Další necelá pětina si meze neklade žádné. Přes 60 % respondentů by se rádo vešlo do 500 dolarů.

V našich podmínkách zkouší již druhým rokem uspět T-Mobile s eventem Back To School. Šňůra hudebních festivalů cílí nejen na vysokoškoláky a vloni přilákala okolo stovky tisíc návštěvníků. V září a začátkem října mají táhnout jména interpretů jako Mandrage, Tleskač či Cocotte Minute. Vstup: zdarma.

 

Jinak se propagace omezuje především na zmíněné přeškrtnuté cenovky. Nákupní centra zvou na hromadné slevy, módní řetězce rozesílají sešity se zlevněnými zápisníky, tričky a sukněmi. Z šedi si zkrátka nikdo příliš vybočit netroufá a nejistá doba jako by originalitě příliš nepřála. Ale abychom byli spravedliví. Víte, na co letos láká Sony? K počítači VAIO dostanete PlayStation 3 zdarma.

 

Zdroje: www.testcrunch.com, www.marketingcharts.com, www.businesswire.com, trends.e-strategyblog.com, pewresearch.org


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: