Průzkum: České ženy už klasická reklama a celebrity tolik neoslovují

10. 12. 2015 | redakce
Které faktory ovlivňují nákupní rozhodnutí českých žen? Do pozadí se dostává klasická reklama a tváře celebrit. 93 % žen si před koupí produktu hledá informace o produktu na internetu a před učiněním rozhodnutí si obvykle přečte 6 recenzí.

ŽENY s.r.o., největší česká interaktivní skupina žen zaměřená na sdílení osobních doporučení a recenzí v offline i online prostředí, zpracovala průzkum mezi českými ženami, který se zaměřoval na faktory, které ovlivňují jejich nákupní rozhodnutí. Z průzkumu vyplynulo, že do pozadí se dostává klasická reklama a tváře celebrit. Navíc volba žen při nákupním rozhodnutí je pro obchodníky velmi klíčová, protože až 97 % z nich obstarává běžné nákupy do domácnosti. Kde si tedy ženy hledají informace a podle čeho se nakonec rozhodnou?

    • Pouze 21 % žen věří tomu, co doporučují celebrity, oproti tomu 96 % věří recenzím a výsledkům testů na internetu

    • 93 % žen si před koupí produktu hledá informace o produktu na internetu

    • 94 % žen používá cenové srovnávače na internetu

    • 10 nákupních rozhodnutí obvykle uskuteční žena za měsíc

    • 6 recenzí obvykle přečte žena, než se rozhodne k nákupu

„V našem průzkumu jasně vyšlo, že nejlépe si při vyhledávání informací předem stojí blogy, chaty, diskusní fóra a odborné články, kterým věří 97 % žen. V těsném závěsu následují odborné recenze a výsledky testů s 96 %,“ říká Eva Čejková Vašková, zakladatelka a jednatelka společnosti ŽENY s.r.o., největší interaktivní skupiny žen v České republice zaměřené na sdílení informací, doporučení a recenzí. Ty si ženy předávají buď osobně ve formě ústního doporučení, nebo v podobě hodnocení a recenzí, které vkládají on-line.

Co ovlivňuje nákupní rozhodnutí českých žen?


Zdroj: ŽENY s.r.o.

 

Nejčastěji ženy hledají před nákupem informace o domácích spotřebičích, službách nebo elektronice.

 

O jakých produktech české ženy nejčastěji vyhledávají informace?


Zdroj: ŽENY s.r.o.

  

Právě s recenzemi dostupnými na internetu má dobrou zkušenost i Sanja Popović  ze společnosti Philips: „Lidé si recenze aktivně vyhledávají a zakládají na nich svá finální rozhodnutí o nákupu, což můžu říct na základě úspěšných kampaní, které jsme se ŽENAMI s.r.o. realizovali a po kterých došlo k nárůstu prodejů právě na portálech, kde jsou recenze umístěny, např.: Alza.cz nebo Mall.cz.“  Eva Čejková Vašková k tomu dodává: „Recenze našich testerek, které jsou zveřejněny napříč internetem, hrají velkou roli při rozhodování ostatních a jsou tím důvodem, proč se spotřebitel rozhodne pro konkrétní produkt.“

Ženy přitom oceňují právě „reálné“ recenze, které jsou i částečně negativní, což potvrzují čísla průzkumu. 61 % dotázaných žen souhlasí s tím, že příliš kladné recenze nebudí důvěru. „S touto skutečností pracujeme již delší dobu a klademe si za cíl ženy, které s námi produkty testují, v psaní hodnocení vzdělávat. Říkáme jim, ať píšou a říkají to, co si skutečně myslí: toto mi vyhovuje, toto nikoliv. Recenze jsou pak autentické a uvěřitelné, navíc tím poskytují cennou zpětnou vazbu výrobci, a to i v podobě negativního hodnocení,“ vysvětluje Čejková Vašková.

Dle průzkumu ženy hojně využívají i cenové srovnávače. Využívá je 94 % těch, které informace na internetu shánějí. To potvrzuje i Milan Šmíd, manažer služby Zboží.cz: „Více než polovina nakupujících využívá tyto služby zároveň jako inspiraci při nákupu. Víme, že 42 % lidí jde na internet nakupovat v situaci, kdy vědí přibližně, co chtějí, ale konkrétní produkt teprve potřebují vybrat. Dalších 14 % lidí shání dárek. Zejména teď, v předvánočním čase, se poptávka po zdroji inspirace ještě zvyšuje. Proto Zboží.cz připravilo Dárkového rádce, který všem zájemcům pomůže s výběrem vánočního překvapení pro nejbližší rodinu i kamarády. Doufáme, že tak prolomíme tradici županů a papučí, které se v Česku hromadí pod stromečky.“

Cena sama o sobě je jen výjimečně jediným rozhodujícím faktorem, pokud produkt nesplňuje některý z dalších požadavků – má dobré nezávislé testy a recenze, je skladem, je skladem v místě bydliště nebo je doručeno až domů.

Průzkum byl proveden na 525 ženách, které běžně zajišťují nákupy pro svou domácnost. Ve vzorku byly proporčně zastoupeny ženy z různých regionů ČR, z různě velkých obcí a rozdílných příjmových skupin. Vybraný vzorek je reprezentativní z pohledu věku, regionu a velikosti místa bydliště.

Štítky dokumentu: Marketingový výzkum
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.