Průzkum: Kdo je český e-shopař

16. 6. 2016 | redakce
Ačkoli e-shopařů-mužů je stále většina, ženy se nenechávají zahanbit a také se stále více noří to tajů internetového prodeje, v současné době již 36,7 % e-shopů vlastní ženy.

V roce 2013 by se průměrný majitel e-shopu dal popsat jako muž ve věku 26–35 let, pro kterého je online prodej „vedlejšákem“ a jednoduchým způsobem, jak přinést do rodinného rozpočtu nějakou tu korunu navíc. To platí víceméně i nadále, nicméně se za tři roky událo mnoho změn, které mohou tento obraz brzy změnit. Vychází to z průzkumu poskytovatele e-shopových řešení Shoptet, který čerpal z dat o svých zákazních a také z dotazníku s 1549 respondenty.

 

Ženy vlastní e-shopy čím dál častěji

Ačkoli e-shopařů-mužů je stále většina, ženy se nenechávají zahanbit a také se stále více noří to tajů internetového prodeje, v současné době již 36,7 % e-shopů vlastní ženy, přičemž v roce 2013 to bylo pouhých 29,2 %. „Ženy se dříve více obávaly, že kvůli nedostatečným technickým znalostem nezvládnou e-shop založit, proto tuto fázi často svěřovaly mužům a posléze se věnovaly až řešení problémů týkajících se samotného podnikání. Je ale vidět, že tento strach pomalu opadá a čím dál více žen zkouší rozjet byznys samy,“ uvedl Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

 

E-shopařům je nejčastěji 26-35 let

Co se otázky věku týče, od roku 2013 nedošlo k žádným zásadním změnám. 43,1 % majitelů e-shopů spadá do věkové kategorie 26–35 let, druhou nejpočetnější skupinou jsou lidé 36–45 let, těch je mezi e-shopaři 34,5 %. Pomalu ale roste také počet mladých e-shopařů, více než desetinu (11,6 %) e-shopů totiž provozují lidé do pětadvaceti let. „Od roku 2013 se jedná o nárůst v této věkové kategorii o dva procentní body, což se nemusí zdát jako zásadní rozdíl, ale i tak ukazuje, že se mladí lidé snaží stále více a více využít potenciální možnosti, které internetové připojení nabízí,“ vysvětluje Miroslav Uďan.

 

E-shop jako zdroj hlavních příjmů pro dvě pětiny majitelů

V roce 2013 byl e-shop zdrojem hlavních příjmů pro třetinu majitelů, dnes jejich počet narostl již na 42,3 %.Nejedná se o nijak překvapivý vývoj, mnoho lidí si založí e-shop jako ‚bokovku‘, která se postupně přetaví v plnohodnotné zaměstnání, které majitele uživí. To se ale nestane ze dne na den, e-shop začne svému majiteli vydělávat v průměru po roce od spuštění,“ komentuje dále Miroslav Uďan.

Pro 63 % lidí není jejich současný e-shop první zkušeností s podnikáním, 35 % respondentů mělo již dříve jiný internetový obchod a 28 % podnikalo v jiném oboru. S tím úzce souvisí otázka kamenných prodejen – 19,8 % e-shopů vzniklo právě jako podpora kamenné prodejny (přičemž kamennou prodejnu vlastní 35,2 % majitelů e-shopů), pro 77,7 % lidí je e-shop hlavním zdrojem maloobchodních příjmů a 20,5 % e-shopů jsou velkoobchody.



Mezi zboží, které e-shopaři nejčastěji prodávají, patří oblečení a módní doplňky (16 %), ostatní zboží  (15 %), potřeby pro dům a zahradu (11 %), potraviny (6 %), elektro (6 %), sport a turistika (6 %) a auto-moto (6 %).

65 % dotázaných mělo štěstí a při rozjíždění e-shopu se nepotýkalo s žádnými nepříjemnostmi, třetina e-shopařů si však prošla různými trablemi, nejčastěji to byla jak neznalost internetového prostředí, tak neznalost trhu, marketingových strategií nebo obecného fungování obchodu. Dále začínajícím podnikatelům dělala problém byrokracie a nedostatečná viditelnost obchodu. Dosud svoje znalosti internetového marketingu za velmi dobré považuje pouhých 11 % dotázaných, 29 % si myslí, že jejich znalosti jsou dobré a 45,6 % označuje svoje znalosti jako průměrné.

V 95 % případů si e-shopaři informace o marketingu hledají na internetu, 30,8 % z nich navíc navštěvuje různé semináře a 28,3 % internetových podnikatelů hledají odpovědi na své otázky v knihách. Za internetový marketing zaplatí měsíčně 24,3 % respondentů maximálně 1 000 Kč a dalších 34,5 % se vejde do 5 000 Kč měsíčně. „Je vidět, že v současné době je založení a vedení e-shopu nejen snadné, ale i vcelku laciné. Samozřejmě, že velké společnosti utrácejí za své e-shopy sta tisíce měsíčně, pokud vám ale nejde o to porazit největší e-shopy v zemi, získáte za pár tisícovek opravdu hodně muziky,“ komentuje Miroslav Uďan.

Štítky dokumentu: Marketingový výzkum
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.