Retailová asociace vybízí vládu k otevření obchodů k 20. listopadu. Předvánoční uzavírku považuje za likvidační

13. 11. 2020 | redakce
Uzavření prodejen v předvánoční sezóně je pro obchodníky vyčerpané ztrátami z jara likvidační, tvrdí Retailová asociace. Dle ní při dodržování přísnějších hygienických opatření a dodržování určitého poměru počtu zákazníků na prodejní plochu dochází k přenosu zcela minimálně.


Obchodní dům Kotva v pro retail veselejších časech, v roce 2017. 

Retailová asociace v otevřeném dopise vyzvala premiéra i zástupce vlády k otevření obchodů k 20. listopadu 2020, aby nedošlo k likvidaci velké části firem působících v maloobchodu a gastronomii. Zástupci retailové asociace se obávají, že díky dlouhé době uzavření obchodů v nejdůležitější části roku, kdy jim i přes částečné dotace stále běží velká část celoročních nákladů, budou pravděpodobně nuceni postupně žádat o ochranu před věřiteli

Dle retailové asociace může u některých oslabených firem v České republice dojít k jejich převzetí silnějšími zahraničními subjekty. Prý i díky dotacím v Německu a Rakousku, kde stát plánuje až ze 75 % krýt ušlé tržby.

Václav Hrbek, předseda Retailové asociace a zakladatel ALPINE PRO konstatuje: „Vysoce oceňujeme obrovské nasazení zdravotníků. Nezávidíme vládě dělat současná nepopulární opatření a mezi špatnými možnostmi vybírat alespoň ty trochu akceptovatelné a kompromisní mezi všemi. I my rozumíme, že se obchody musely koncem října zavřít vzhledem k tehdejšímu velkému nárůstu pozitivně testovaných lidí. Nyní je situace lepší, číslo R pokleslo pod 0,8 a my nemůžeme jen čekat, jestli se někdy před Vánoci nebo možná i po nich snad otevřou naše obchody, anebo také vůbec neotevřou. Domníváme se, že při dodržování přísnějších hygienických opatření a dodržování určitého poměru počtu zákazníků na prodejní plochu dochází k přenosu zcela minimálně. Zde musíme také apelovat na zákazníky, že je naprosto nezbytné hygienické požadavky dodržovat, jinak se z této situace budeme všichni dostávat strašně dlouho. Rozhodně si nepřejeme současným částečným rozvolněním nastartovat znovu růst epidemie. Chceme se v této nové době naučit fungovat jinak, ale nechceme skončit.“

Retailová asociace upozorňuje i na aktuální nerovné podmínky v maloobchodním prodeji a hromadění lidí v hypermarketech. Hypermarkety aktuálně umožňují nakupovat oblečení, školní potřeby, domácí potřeby, elektroniku, sportovní obuv a potřeby a další. Denně se v nich shromažďuje velké množství osob, které by se díky rozvolnění vládních opatření mohlo rozprostřít do menších specializovaných prodejen, které jsou nyní vládními nařízeními uzavřeny. S ohledem na klesající trend počtu nakažených proto spolu s dalšími členy Retailové asociace žádáme vládu, aby připravila možné scénáře otevření maloobchodu k 20. listopadu 2020. Zákazníci si poté sami budou moci vybrat, jaký obchod pro své nákupy v době pandemie koronaviru zvolí. Na veškerá hygienická opatření a omezení shlukování zákazníků budeme připraveni,“ dodal Hrbek.   

Retailová asociace vládu varuje, že aktuální restrikce v maloobchodním prodeji budou mít tíživý dopad na růst nezaměstnanosti a to především v mimopražských regionech. Dlouhodobé uzavření prodejen nemusí řada prodejců přežit. Roman Kocourek, ředitel Electro World dodává: „Měsíce listopad a prosinec patří pro nás vzhledem k vánoční sezóně mezi ty klíčové. I přes stálé prohlubování naší ztráty kumulované od jarních omezení, udržujeme pracovní místa pro 550 našich zaměstnanců, kterým chceme dát v tomto velmi náročném období jistotu zaměstnání, protože víme, že toto potřebují, více než kdy dříve. Při dalším prodloužení uzavření prodejen, ale nejsme schopni všechna pracovní místa nadále garantovat. Za uplynulých sedm měsíců jsme nezaznamenali žádný případ nebo ani podezření, kdy by se prodejce nakazil od zákazníka nebo naopak. Vzhledem k přijatým opatřením a dostatečnému prostoru na našich prodejnách víme, že dokážeme pro zákazníky bez problému zajistit maximální komfort při nákupu a mnohem větší pocit bezpečí než například v aktuálně otevřených hypermarketech. Registrujeme také vysokou poptávku po elektronice, která za poslední roky k Vánocům neodmyslitelně patří, ale ze zpětné vazby vnímáme, že zákazníkům chybí péče a služby, které při nákupu online nejsme schopni poskytnout.

Pokud vláda umožní otevřít obchody již koncem listopadu zástupci Retailové asociace věří, že se jim podaří zaměstnanost celkově oživit.Tržby z obchodů přinesou peníze do státního rozpočtu a pomohou snížit čerpání pomoci v rámci programů COVID a Antivirus. Věříme, že nás vláda vyslyší a předejde celkovému kolapsu českého maloobchodu a likvidaci českých společností,“ dodává Hrbek.

Dopis premiérovi naleznete zde

 

Retailová asociace sdružuje české i zahraniční společnosti z oblasti maloobchodu, které společně zaměstnávají přes deset tisíc lidí. Asociace vznikla v reakci na koronavirovou pandemii s vidinou překonání ekonomické krize způsobenou pandemií koronaviru. Retailová asociace má přes 100 členů mezi které paří ALPINE PRO, A3 sport, Albi, BUTLERS, Crocodille, Electro World, ESPRIT, Fruitisimo, GANT, Grand Optical, Helly Hansen, Inexad (LEWIN, Hamlays), iStyle, Lindex, Neoluxor, Nutrend, OXALIS, Pierre Cardin, Rock Point, Steilmann, S.Oliver, Tchibo, UGO, Vermont a mnoho dalších. 

 

Štítky dokumentu: Podpora prodeje
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.