Sexismus na Googlu - našeptávač při vyhledávání odhaluje otřesný stav smýšlení o ženách

21. 10. 2013 | Bednářová Daniela

Už jste někdy zkoušeli do vyhledávače od Googlu zadat „women should“ (ženy by měly) nebo „women shouldn’t“ (ženy by neměly). Návrhy, které největší vyhledávač na světě nabízí v rámci našeptávače jsou značně diskriminační. Na otřesné návrhy pro vyhledávání upozorňuje i společnost UN Women.

Google autocomplete, česky nazývaný jako “našeptávač”, je prvek, který navrhuje při vyhledávání nejčastěji zadávaná spojení. Pracuje také s tím jaký je nejčastější obsahu na stránkách na celém webu. Mezi top navrhovanými výsledky se vyskytovala spojení jako: women shouldn't have rights – ženy by neměly mít práva; women shouldn't vote – ženy by neměly volit; women shouldn't work – ženy by neměly pracovat.

Algoritmus pro našeptávač je neustále aktualizován a výsledky, které dává, také. Proto je možné, že když stejná spojení zadáte dnes, dostanete poněkud odlišné návrhy. Reklamy jsou založené na výsledcích z 9. září 2013. Problém při zkoušení také může nastat, když máte na Google nastaven národní filtr. Zkuste to přes “no country” Google http://google.com/ncr

Ale ani když se vám zobrazí jiné výsledky, pořád nebudou pro ženy příliš příznivé. Dnes se objevují výsledky jako: women shouldn't go to college – ženy by neměly chodit na vysokou, women need to shut up – ženy by měly držet klapačku a women should not speak in church – ženy by neměly mluvit v kostele.

Pokud jste si říkali, že je internet místem, kde je svoboda všech v podstatě samozřejmou záležitostí, tak vás podobné výsledky asi překvapí.  Sexismus je stále problémem, i teď, v 21 století. Reklamy od UN Women jsou takovým dobře mířeným kopnutím, abychom se všichni probudili. Na každém ze čtyř vizuálů, jsou výsledky Google našeptávače umístěny přes ústa ženy tak, aby vypadaly, že ji umlčují. Pod těmito výsledky umístila organizace ještě jedno slovní spojení – women should be equal.

A pokud vás zajímá, jako jsou automatické návrhy pro podobná spojení u mužů, tak vězte, že nejsou zdaleka tak stereotypní jako u žen. “Men shouldn’t hit women” je pořád odkazem k tomu, jak špatně je s ženami zacházeno.

Nápovědy Googlu při vyhledávání nejsou v reklamě použity poprvé. Například rumunská tyčinka ROM a její kampaně jsou známé tématy, které dokáží aktivizovat doslova celý národ. Na konci roku 2011 zabodovala tyčinka s kampaní bojující s předsudky vůči Rumunům. Ty se projevují i nápovědou nejčastěji hledaných termínů na Googlu. Před začátkem kampaně to vypadalo na největším světovém vyhledávači při zadání: „Romanians are," takto: 

ROM proto vytvořil v rámci kampaně „Romanians Are Smart" stránku v rumunštině a angličtině, která usnadňovala vyhledávání předvolených termínů, které byly k Rumunům shovívavější. Cílem bylo do nápovědy dostat například to, že jsou Rumuni chytří.

Tento cíl se jim podařil, Google napovídal „Romanians are very smart". Bohužel natrvalo se všechny negativní nápovědy vytlačit nepodařilo.

Zdroje: www.mashable.com,  www.adweek.com

Štítky dokumentu: Google Reklama online
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.