Seznam.cz chce změnit český katalogový byznys. Firmy.cz od dubna zcela jinak

16. 1. 2014 | Petr Michl

Katalogy byly kdysi nutnou součástí SEO strategií firem a důležitým předpokladem k tomu, aby byly na internetu vidět. To se v posledních letech mění v jejich neprospěch, přesto katalogy zůstávají velice navštěvovanou částí internetu. Firemní katalog Firmy.cz je stále jedním ze základních stavebních kamenů byznysu společnosti Seznam.cz. Jeho v tuto chvíli zastaralá podoba však projde zásadními změnami. Od 1. dubna 2014 budou mít Firmy.cz nový vzhled. Jednotlivé firmy do něj budou moci nově vložit všechny údaje o sobě zcela zdarma. Pozice ve výsledcích hledání na Firmy.cz či v upoutávce přímo v Seznam.cz Vyhledávání bude rozhodována na základě každodenní aukce.

Lepší lokalizace firem s pomocí map a filtrů

Součástí výsledků hledání bude nově mapa, takže si každý bude moci vybrat, zda mu více vyhovuje hledání ve výpise nebo podle mapy. Dominantním prvkem při zobrazování výsledků bude fotografie konkrétní provozovny. Jednotlivé firmy do něj budou moci nově vložit všechny údaje o sobě zcela zdarma.

Firmy.cz jsou jednou z našich stěžejních služeb. Posledních několik let nám přináší okolo 20 % našich celkových tržeb. Nicméně za posledních deset let na nich nedošlo k žádným větším změnám. Přitom se mění jak nároky uživatelů, tak požadavky našich klientů. Všichni chtějí přidanou hodnotu. Pro uživatele jí je co nejvíce informací pohromadě na jednom místě. Pro klienty pak možnost řídit si návratnost svých reklamních investic. Nové Firmy.cz vychází vstříc oběma těmto požadavkům," komentoval chystanou změnu Pavel Zima, generální ředitel Seznam.cz.

Výraznou novinkou na Firmy.cz bude i automatická detekce lokality. Díky tomu si každý pohodlně a bez dalšího klikání najde požadovanou firmu přímo ve svém okolí. Lokalitu ale samozřejmě lze i změnit. Hledání v katalogu Firmy.cz bude doplněno o filtry vytvořené speciálně podle různých specifik kategorií firem. U on-line prodejců tak bude například možné vyfiltrovat pouze ty, u nichž se dá platit kartou nebo mají svá výdejní místa. U restaurací bude možné filtrovat místa, která mají právě otevřeno, disponují zahrádkou, jsou nekuřácká apod.

V nové podobě Firmy.cz budou mít také uživatelé možnost označit si firmy jako oblíbené
a doplnit recenze na navštívené provozovny. Samotní obchodníci a majitelé provozoven tak získají cenou zpětnou vazbu a mohou na recenze okamžitě reagovat.

Vkládání všech informací bude zdarma

Seznam.cz si uvědomuje, že kvalita jeho služby je přímo úměrná kvalitě databáze a rozsahu poskytovaných informací. I to je jeden z důvodů, proč nebude nijak zpoplatněno přidávání informací ze strany firem. Ty navíc budou přidávat třeba fotografie svých provozoven nebo loga v novém intuitivním administračním rozhraní. Největší novinkou pak je, že firmy neplatí ani za samotný zápis do databáze.
Seznam.cz upozorňuje na to, že správě zápisů v databázi věnuje přes 160 lidí. Změna v přístupu k zpoplatnění obsahu profilů firem je prý motivována tím, aby měla každá firma bez ohledu na svůj marketingový rozpočet možnost vložit co nejvíce informací.

„Jedině když budeme mít co nejvíce informací o co největším počtu firem, budeme moct uživatelům pomoci rychle najít přesně takovou provozovnu, kterou právě hledají. I nadále budou naši zaměstnanci a brigádníci pracovat na doplňování informací do databáze, aby byla tou nejaktuálnější na českém trhu," dodává Pavel Zima.

Inzerce od desetikoruny denně

Výše napsané dokládá, že monetizace se bude muset přesunout od poplatků za setrvání v katalogu jinam. Peníze bude nyní Seznam.cz generovat díky tomu, že se firmy budou samy aktivněji snažit ovlivnit svůj ranking v katalogu a ve výsledcích vyhledávání. Inzerce bude nově v katalogu Firmy.cz postavena na aukci, v níž budou moci společnosti na denní bázi ovlivnit svoji pozici ve výpise výsledků hledání (jak v kategoriích, tak při hledání pomocí klíčových slov) tím, jak si nastaví maximální denní rozpočet. Ten si nastaví v jednoduchém administračním rozhraní. Díky interaktivnímu táhlu okamžitě uvidí, na jakou pozici se ve výpise výsledků za určenou investici dostanou.


Nastavená maximální cena přitom nemusí být finální, kterou klienti zaplatí. Ta může být totiž nižší díky principu second price, který zaručí, že každá firma zaplatí maximálně o korunu více než její nejbližší konkurent v aukci. Inzerce začíná už na desetikoruně za den. Velkým benefitem je také to, že firmy na prvních třech příčkách výsledků vyhledávání na Firmy.cz mají šanci dostat se i do samotného Seznam.cz Vyhledávání, a to v upoutávce na Firmy.cz, kde budou nově zobrazeny i konkrétní firmy. Firmy.cz tak posouvají katalogový byznys více k měřitelné a na výkon zaměřené reklamě.

„Velmi dlouho a důkladně jsme ladili algoritmus, který kombinuje relevanci výsledku na zadaný dotaz spolu s tím, jakou pozici si firmy vysoutěžily v denní aukci. Výsledky hledání hlavně musí dávat smysl. Ať už to je hledání v katalogu Firmy.cz, nebo v celkovém Seznam.cz Vyhledávání. Chceme se vyvarovat situaci, kdy stojíte na ulici například před otevřeným květinářstvím, začnete hledat právě otevřenou prodejnu květin v okolí a ve výsledcích tu, před kterou stojíte, nenajdete mezi prvními. Vymysleli jsme algoritmus, který si velmi důmyslně poradí i s těmito situacemi," doplňuje Pavel Zima, generální ředitel Seznam.cz.

Vzhledem k tomu, že aukce probíhají každý den, mohou si jednotlivé firmy nastavit inzerci jen v obdobích, kdy ji potřebují – může jít o různé sezóny či období, kdy potřebují zvýšit poptávku. Dostanou také přehledné statistiky, které jim ukáží, kolik návštěvníků jim inzerce v daný den přinesla.

Pokud má firma na daný den zaplacenou inzerci, získává i další výhody. Její provozovna bude zviditelněná na Mapy.cz a inzerující firmy mohou prezentovat i své aktuální akční nabídky. Firmy s takovými nabídkami budou navíc speciálně označeny ve výpise výsledků hledání na serveru Firmy.cz a zároveň se octnou v samostatném filtru, který je určen hlavně pro milovníky slev. Vložení akce je přitom pro firmy otázkou chvíle a bude možné i přes mobilní aplikaci.

Další podrobnosti najdete na microsite nove.firmy.cz. Od 20. ledna na této stránce bude i přístup do otevřené bety nové podoby služby Firmy.cz.

Štítky dokumentu: E-Commerce
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.