Signal vypouští personalizačního čertíka z datové krabičky Marka Zuckerberga

7. 5. 2021 | Aneta Birnerová
Chatovací aplikace zaměřená na ochranu soukromí svých uživatelů Signal se pokusila rozjet na Instagramu nebezpečně personalizovanou kampaň ukazující, kolik toho o vás mainstreamové sociální sítě skutečně ví. Výsledek by vás překvapil… kdyby Facebook reklamu nezakázal.

Facebook, Instagram (a v budoucnu pravděpodobně i WhatsApp) propojuje robustní viadukt, po kterém kráčí vaše osobní data. Zatímco s přáteli sdílíte fotografii s pruhovanou vlajkou, Facebook s obchodními partnery sdílí informace o tom, že jste 34 letý člen LGBTQ komunity v registrovaném partnerství uvažující o adopci.

Podobně syrovou formou chtěla na sběr osobních uživatelských dat upozornit chatovací aplikace Signal, která je zaměřená na ochranu soukromí svých uživatelů. Když ale na Instagramu požádala o schválení reklamy, přišla jasná negativní odpověď následovaná dokonce deaktivací uživatelského účtu.

Signal se ale tak jednoduše nevzdal. O celé události 4. května informoval na svém blogu, kde sdílel i ukázky z plánované kampaně.

Řekni mi své uživatelské jméno a já ti řeknu, kdo jsi

Aplikace chtěla uživatele upozornit na to, jaké informace Facebooku předávají ať už vědomě při vyplňování profilu, či nevědomě při projevování zájmu o určité typy příspěvků. 

Pokusila se tedy nakoupit na Instagramu kampaň, která by každému uživateli neukázala nic jiného, než výčet jeho osobních informací zahrnujících jak ty obligátní jako věk, pohlaví, povolání či aktuální poloha až po ty skutečně intimní, jako jsou sexuální preference, rodinný stav, osobní cíle či skryté vášně. 

Právě tato data totiž mají ostatní obchodníci v reklamních kampaních od Facebooku k dispozici pro správné zacílení skutečně personalizované reklamy.

Jak osobní reklama od Signalu mohla vypadat, se můžete podívat na následujícím příkladu:

„Vidíš tuto reklamu, protože jsi instruktor pilates, který právě vstoupil do manželství, a miluješ animáky. Tato reklama využila tvoji polohu, aby zjistila, že se nacházíš v La Jolla.

Miluješ blogy o rodičovství, patříš do LGBTQ komunity a uvažuješ o adopci.

Zdroj: Signal

Obsah kampaně samozřejmě neříká nic nového. Žerty o tom, že „Facebook o vás ví více než vaše máma“, jsou již tradiční součástí digitálního folkloru. Přesto by mohlo být uživatelské setkání s reklamní kampaní od Signalu na domácím hřišti datového otesánka velmi působivé.

Obzvlášť pokud si uvědomíme, že každá reklama, která se nám zobrazí, na pozadí podobné informační jádro. Signal pouze odstranil vnější líbivou slupku s reklamním sdělením, jak sám popisuje na svém blogu:

„Facebook vlastní nástroje schopné odhalit dobře ukryté osobní informace. Už teď můžete zahlédnout úryvky těchto informací v reklamách, které se vám zobrazují. Jsou to záblesky reflektující svět cizince, jenž vás zná a pozoruje. Chtěli jsme tedy použít ty samé nástroje (jako Facebook), abychom přímo posvítili na to, jak většina technologií funguje. Chtěli jsme si prostě koupit nějakou reklamu na Instagramu.“

Signal si stojí za svým nápadem. Dokonce i CEO aplikace Moxie Marlinspike sdílel na svém Twitteru další příklad vizuálu deaktivované kampaně:

„Vidíš tuto reklamu, protože jsi goth barista a jsi svobodný.

Tato reklama využila tvoji polohu, aby zjistila, že se nacházíš v Clinton Hill.

Jsi buď vegan, nebo nesnášíš laktózu, a fakt poslední době miluješ jógu.“

Facebook deaktivaci účtu popírá

Zdroj: Signal

Podle Signalu se jeho kontroverzní kampaň nedostala ani za první vrátka veřejného prostoru na sociálních sítích. Facebook ale tvrdí něco jiného. 

Jeho reakci na výše zmíněný blogový článek zveřejnil na Twitteru publicista deníku Forbes, Marty Swant

Facebook v ní popřel aktivitu svých cenzorů a celou věc označil jako „PR stunt,“ tedy o prostý pokus o zviditelnění se ze strany Signalu:

„Signal se pouze snaží získat publicitu. Nikdy se skutečně nepokusil reklamu zveřejnit – a my jsme za to nedeaktivovali jeho účet. Pokud by se Signal pokusil zveřejnit tuto reklamu, některé konkrétní případy bychom zamítli, protože porušují naše propagační nařízení o poukazování na zdravotní stav nebo sexuální orientaci uživatele, jak by Signal měl dobře vědět. Nicméně zveřejnit reklamu nikdy nebylo jejich cílem. – Celé to bylo o získání publicity.“ 

Signal si takové nařčení nenechal líbit a v témže Twitterovém vlákně se hned ohradil a připojil důkazní materiály: 

„Rozhodně jsme se snažili reklamu zveřejnit. Kampaň byla zamítnuta a Facebook deaktivoval náš účet. Toto jsou reálné snímky obrazovky, jak by Facebook měl dobře vědět.“

Jedná se o promyšlenou kampaň ze strany pomalu rostoucí alternativy Messengeru a WhatsAppu, nebo o chabý pokus Facebooku zakrýt projevy svého monopolistického chování? K definitivnímu rozhodnutí zatím nemáme dostatek podkladů. 

Reklamní byznys Facebooku aktuálně spoléhá na zdokonalování algoritmu pro sběr osobních dat, což mu v prvním kvartálu letošního roku přineslo zisk 26,17 miliard dolarů (téměř 561 miliard korun). Jde o 48% nárůst oproti stejnému období minulého roku. Společnost přičítá tyto výsledky na konto zvýšení průměrné ceny za reklamu i průměrného počtu zhlédnutí reklamy (počtu impresí).

Nicméně na tomto výsledku mají pravděpodobně svůj podíl také nekalé praktiky, ke kterým se Facebook opakovaně uchyluje. Například minulý týden výzkumníci z nezávislé organizace Reset Australia zjistili, že tato sociální síť dovoluje obchodníkům cílit na teenagery se zájmem o kouření, hazard a extrémní úbytek váhy. 

Pro stále lepší výsledky je také třeba stále více dat. Dle nedávných událostí můžeme předpokládat, že se Facebook snaží sjednotit uživatelská data ze všech svých tří platforem na jednom místě. K dokončení tohoto plánu mu chybí připojit už jen WhatsApp, který se, stejně jako Signal, chlubí svým bezpečných koncovým šifrováním. 

Jedním z důkazů je kontroverzní změna v podmínkách používání WhatsAppu, kterou Facebook oznámil na počátku tohoto roku. Ta uživatele WhatsAppu nutí sdílet svá osobní data s Facebookem. Oficiálním důvodem pro tento požadavek je možnost ukládat historii chatu za pomocí facebookové infrastruktury. 

Aktuální povyk tedy může skrývat pouze promyšlený a dobře načasovaný pokus Signalu o přetáhnutí uživatelů z Whatsappu. To ovšem nic nemění na legitimní vlně znepokojení vyvolané kolem obchodu s osobními údaji, na který tato nerealizovaná kampaň poukazuje. 

Zdroj: signal.orgthenextweb.comgizmodo.comandroidauthority.combusinessinsider.com

Štítky dokumentu: Facebook Instagram Online PR
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.