Služba Google News Showcase přichází na českou scénu. Pomůže licenční program pro zpravodajství zapojeným médiím?

20. 4. 2021 | Petr Michl
Google bude platit mediálním domům Echo Media, Economia, Forum 24, Internet Info a N media za dodávaný obsah. Ty očekávají rozšíření základny svých předplatitelů.

Google spustil v České republice svůj produktový a licenční program pro zpravodajství s názvem Google News Showcase. Česko je první zemí střední a východní Evropy a teprve sedmou zemí světa, v níž společnost tento produkt uvádí na trh. Firma pro start produktu uzavřela dohody s pěti českými vydavatelskými domy, kterým bude platit za dodávaný obsah. Showcase zpřístupní čtenářům část placených článků na webech spolupracujících vydavatelů, kterým se tak otevřou další možnosti oslovení nového publika a potenciálních předplatitelů.

Od dnešního dne budou moci čtenáři v Česku začít ve Zprávách Google a v kanálu Discover prozkoumávat obsah od pěti místních vydavatelství produkujících kvalitní zpravodajství. Jmenovitě jde o mediální domy Echo Media, Economia, Forum 24, Internet Info a N media a jejich tituly Aktuálně, Deník N, Echo24, Euro, Finance, FORUM 24, iHNed, Lupa, Měšec, Podnikatel a Respekt.

Google představil svůj produktový a licenční program pro zprávy podpořený nedávnou globální investicí do zpravodajství v hodnotě 1 miliardy dolarů koncem loňského roku. Celosvětově má dnes pro News Showcase uzavřeny partnerské smlouvy s více než 600 zpravodajskými tituly ve více než dvanácti zemích světa, včetně Austrálie, Německa, Brazílie, Kanady, Francie, Japonska, Velké Británie a Argentiny, přičemž jednání s vydavateli probíhají i v řadě dalších zemí.

Economia, která je leaderem ekonomického zpravodajství v České republice, byla vždy průkopníkem v prosazování placeného digitálního obsahu a zůstává jím i nadále; platforma News Showcase pro to poskytuje dobrou příležitost a Economia je ráda mezi prvními, kdo fungování této platformy na českém trhu prověří. Principy, na nichž pracuje platforma Google News Showcase, představují pro nás férovou a správnou cestu v oblasti šíření digitálního obsahu,” uvedla předsedkyně představenstva vydavatelství Economia Zuzana Řezníčková.

Redakce mají plnou kontrolu nad výběrem událostí do panelů Výběru Zpráv Google, jak se služba bude česky oficiálně jmenovat. Mohou je zpracovávat do různých zpravodajských formátů a dále přesměrovávat čtenáře na plné znění těchto článků na vlastních stránkách. To jim přináší další cenný provoz a možnost dále rozšiřovat své publikum. 

V rámci licenčních úmluv platí Google vydavatelům zároveň za to, aby mohl skrze Showcase umožnit svým uživatelům přečíst si bezplatně určitý omezený počet článků, které jsou jinak dostupné pouze předplatitelům. Čtenáři si tak díky novému produktu přečtou i články daného titulu, ke kterým by normálně neměli přístup, a vydavatelé zase získají možnost povzbudit tyto čtenáře, aby se stali předplatiteli. 

Vydavatelé láká dosah Googlu

Věříme, že nám Google News Showcase umožní představit kvalitní nezávislé zpravodajství Deníku N inovativním a atraktivním způsobem,” říká Ján Simkanič, ředitel Deníku N, který vznikl v roce 2018 jako nezávislá protiváha velkých mediálních domů. „Chceme přesvědčit další čtenáře, pro něž je důvěryhodný obsah důležitou hodnotou, aby se stali našimi předplatiteli,“ dodává Simkanič.

„Do projektu Google News Showcase se zapojujeme s našimi servery Lupa.cz, Měšec.cz, Podnikatel.cz, Finance.cz a Euro.cz,”  říká Michal Ruml, Senior Product Manager vydavatelství odborných serverů Internet Info. „Věříme, že touto cestou dostaneme náš obsah k dalším čtenářům a sami jsme zvědaví, jaký bude mít spolupráce pro nás přínos.“ 

„Deník FORUM 24 vznikl poté, co se změnila struktura vlastnictví mediálních vydavatelství v Česku. Zásadním tématem je pro nás svoboda slova. I proto jsme velmi rádi, že nyní budeme spolupracovat se společností Google nejen díky jejímu jedinečnému postavení na celosvětové scéně, ale hlavně proto, že věříme, že si díky tomu náš obsah najde nové čtenáře," říká šéfredaktor deníku FORUM 24 Pavel Šafr.

„Oceňujeme, že Google začal, podobně jako třeba už v Německu, spolupracovat s vydavatelstvími při přípravě, výrobě a hlavně šíření kvalitního obsahu," říká Dalibor Balšínek, zakladatel a šéfredaktor Echo24, jednoho z nejvlivnějších českých internetových deníků založeného v roce 2014. „Je to výraz odpovědnosti, uvědomění, že kvalitní obsah nese náklady, a zároveň krok, kdy se vydavatelé stávají pro Google partnery na mediálním trhu. A jsem rád, že Echo může na tomto projektu s Googlem spolupracovat," dodává. 

Dohoda předešla možnému sporu

Google uvádí, že jen do inovací v českých zpravodajských projektech dal od roku 2015 na39 milionů korun a během koronavirové pandemie finančně podpořil chod 11 českých redakcí zaměřujících se převážně na regionální a komunitní zpravodajství. Vydavatelství nejen v Česku ale Google rozhodně jako mecenáše médií nevnímají, ale spíše jako velkého hráče, který spolu se sociálními médii zásadně změnil mediální prostředí v neprospěch vydavatelů a jejich zisků. Ukazují to i mnohem vyhrocenější spory médií s Googlem například ve Španělsku, Německu, Francii nebo Austrálii.


Celkově lze českou dohodu hodnotit kladně. „Jedná se o další možný příjem pro české mediální domy, je to tedy i další příspěvek pro tvorbu kvalitního obsahu. Tato dohoda je výsledkem dlouhodobých vyjednávání, která v případě ČR měla zřejmě o něco snazší průběh než v ostatních zemích EU nebo například v Austrálii. Jedním z důvodů může být i malá velikost tuzemského mediálního trhu. Navíc lidé v Google ČR byli vždy aktivní a řadu inovací na lokálním trhu uváděli jako jedni z prvních na světě. Každopádně je to pozitivní krok, který připravuje půdu pro vyjednávání nejen pro další vydavatelství u nás, ale i v ostatních zemích EU,” uvádí Tomáš Jindříšek, člen prezidia Asociace komunikačních agentur.

Pozitivní hodnocení si tato služba zaslouží i proto, že zamezuje možnému konfliktu, který by neprospěl malým médiím a ve výsledku nikomu. Přesně takový závěr měly totiž vyhrocené konflikty Googlu a vydavatelů například ve Španělsku, kdy skutečně dočasně k vyřazení všech médií z Google News v minulosti došlo.

 

Štítky dokumentu: Podpora prodeje
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.