Snapchat už v Česku používá přes 300 tisíc lidí

30. 5. 2016 | Kateřina Tauchenová
Přijde vám Snapchat jako nesmyslná aplikace, kolem které je jen zbytečný rozruch? Pak asi nebudete tou správnou cílovou skupinou. Mezi českými uživateli ve věku 15 – 24 let už ho má totiž každý třetí.

Snapchat byl dlouhou dobu považován za okrajovou zábavu pro teenagery a krátkodobý trend, který rychle pomine. Všechny nevěřící Tomáše ale překvapil. Nejen, že zájem o něj neopadl. Naopak. Jeho obliba a počet uživatelů stále roste. A to i v České republice, kde už jej aktivně používá více než 300 tisíc lidí. To je mimochodem zhruba stejně jako v případě Twitteru nebo LinkedIn.

Fenoménu Snapchat se věnovala i konference Snapujeme. O současné situaci na českém snapchatovém poli mluvil Tomáš Pflanzer z agentury Nielsen Admosphere.

Říkáte si, proč se Snapchatu věnuje celá konference, když je to tak strašně divná a nepochopitelná aplikace? Pak je vám pravděpodobně přes třicet a Snapchatu rozumět prostě nemůžete. Snapchat má totiž opravdu nepříjemné uživatelské prostředí, kvůli kterému ho většina lidí, která už má za sebou pubertu, jednoduše nechápe. Ale i to má podle Pflanzera svůj důvod: „Debilní uživatelské rozhraní Snapchatu funguje v podstatě jako filtr, aby se do té aplikace nedostali lidi přes třicet.“

„Další třicátník, který se pokoušel porozumět Snapchatu.“ Zdroj: prezentace Tomáše Pflanzera

Teenagerům a mladým do 24 let to ale vyhovuje. Snapchat je pro ně totiž jako život. „Autorům aplikace se do ní totiž podařilo zakomponovat způsob, jakým my vlastně žijeme. To, jak spolu interagujeme, bavíme a potkáváme známé,“ vysvětlil důvod oblíbenosti Snapchatu Pflanzer. Aplikaci se podle něj zároveň podařilo zachytit pomíjivost momentů. A tak stejně jako v reálném životě, i fotka na Snapchatu po určité době sama od sebe zmizí.

Zároveň je Snapchat výjimečný ještě v jedné věci – nejde v něm totiž o lajky. Díky tomu se zbavujeme tlaku, který známe z Facebooku, kde si hlídáme, aby všechny naše posty měly 100+ lajků. A pokud to nemají, tak je mažeme, předěláváme a postujeme znovu,“ dodal. Na Snapchatu je každý hlavním hrdinou svého příběhu, aniž by se musel snažit být krásný a dokonalý. Může být sám sebou.

A jak to se Snapchatem vypadá v Česku? Pokud bychom zkoumali celou internetovou populaci, tedy lidi starší 15 let, je podíl jeho uživatelů zhruba 6 %. V cílové skupině ve věku 15 – 24 let, která je na Snapchatu nejsilnější, je to ale už zhruba 30 %. A počet uživatelů v této skupině rychle roste – od května 2015 do března 2016 se zdvojnásobil.

Zdroj: prezentace Tomáše Pflanzera

V tuhle chvíli je tedy na Snapchatu přes 300 tisíc českých uživatelů. Toto číslo bude ve skutečnosti ještě o trochu vyšší, protože jsou na něm jistě i teenageři mladší 15 let, kteří nejsou ve statistice zahrnuti.

Často se o Snapchatu mluví v souvislosti s tím, že mladí lidé na něj utíkají z Facebooku. To však podle Pflanzera není úplně pravda. Pro dnešní mladé je Facebook nezbytnou součástí života. Něco jako vzduch, voda nebo elektřina.

Mladí na Facebooku být musí, pokud chtějí zůstat v obraze, zjistit, co se děje, a nevypadnout z kolektivu. To, že podle nich Facebook dávno není cool, už je jiná věc.

Toto tvrzení dokládají i údaje o počtu  uživatelů jednotlivých sociálních sítí v ČR. Ve skupině uživatelů starších 15 let má profil na Facebooku téměř 80 % z nich.

Zdroj: prezentace Tomáše Pflanzera

Ve skupině 15 – 24 je to ale téměř celých 100 %. Je vidět, že v této skupině Snapchat roste nejvíce, zatímco v případě Facebooku už je nasycení téměř maximální. V tomto věku prostě Facebook skoro každý.

Zdroj: prezentace Tomáše Pflanzera

Vzhledem ke stále rostoucímu počtu uživatelů začíná být Snapchat zajímavý i pro firmy. Aplikace proto nabízí 3 reklamní formáty určené k placené inzerci. Žádný z nich zatím není dostupný v České republice.

Mluví se i o tom, že Snapchat chystá algoritmus, který bude upozaďovat firemní profily. Nechce totiž ubíjet uživatele reklamou, jako je to občas třeba na Facebooku. Podle Pflanzera to ale nebude dříve než na konci roku, takže je ještě spoustu času na to, si s firemními profily na Snapchatu hrát.

 

Štítky dokumentu: Reportáže
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.