Socialbakers: 5 klíčových trendů pro sociální media v roce 2020

16. 12. 2019 | redakce



Jaké trendy budou utvářet sociální média v roce 2020? Svůj pohled poskytl CEO Socialbakers Yuval Ben-Itzhak.

1.TikTok  bude pokračovat ve svém hvězdném vzestupu

Již od svého uvedení se pplikace Tiktok těší nevídané oblíbeností, která roste neuvěřitelnou rychlostí. V říjnu 2018 se TikTok stal globálně nejstahovanější aplikací v kategorii foto-video v Apple storu a v roce 2019 pokořil miliardu stáhnutí. TikTok se za poslední dva roky stal skutečnou senzací mezi sociálními sítěmi a dá se očekávat, že i v roce 2020 o něm na trhu sociálních sítí dále uslyšíme.

Růst TikToku je z velké části způsoben dobře cílenými marketingovými kampaněmi. Aplikace je v současnosti podle SensorTower, společnosti zabývající se analýzou marketingových aplikací, největším inzerentem na Snapchatu a druhým největším inzerentem na YouTube. Aby TikTok zaujal širší publikum, využil také současného trendu Influencer marketingu a uzavřel partnerství s řadou celebrit a influencerů a vytvořil virální kampaň. Hlavním důvodem jeho oblíbenosti je podle všeho ale jeho jedinečný a zábavný obsah a apel na samotné uživatele. Ten může ilustrovat například aktuální kompilace toho nejlepšího z této aplikace. 

TikTok se na svém vzestupu nevyhnul ani přešlapům a skandálům. Tím největším je fakt, že TikTok využívá nejpopulárnější videa na své platformě jako součást své propagační kampaně. Tato videa jsou podle AdAge pro reklamu využity bez předchozího upozornění jejích tvůrců, ti zároveň nejsou za využití jejich obsahu žádným způsobem kompenzováni, což může být velkým problémem kvůli porušování práv.

Na úspěch TikToku zareagoval Mark Zuckerberg, který v listopadu 2018 představil aplikaci Lasso, která měla být pro TikTok konkurencí. Bohužel Lasso není příliš úspěšná a TikToku nemohla konkurovat, v únoru 2019 měla aplikace pouze 70,000 uživatelů v US.

Druhým pokusem konkurovat TikToku jsou teprve nedávno představené Instagram Reels, nový formát, který uživatelům Instagramu umožňuje nahrávat, sdílet a mixovat krátká videa stejně jako TikTok. Reels jakožto nový formát v rámci aplikace je jednodušší formou jak zaujmout již současné uživatele Instagramu a směřují tak k upevnění pozice Instagramu jako nejvíce engaging sociální sítě.

I přesto, že TikTok se doposud zaměřoval především na získání a udržení uživatelů a až nedávno začal řešit monetizaci platormy, jedná se o hit současnosti, na což začali reagovat i brand manažeři značek cílících na mladší generace. Ti už neřeší zda pro firemní komunikaci využívat TikTok, ale jak a kdy s ním začít. Pokud se aplikaci podaří chytře vyřešit způsob, jak z TikToku získat peníze a to jak pro značky, tak i pro samotné tvůrce obsahu, může se v roce 2020 těšit na další vlnu popularity a expanze.

 

2. Influencer marketing bude nadále růst, ne klesat, jak mnozí předpovídali

Influencer marketing byl jedním z největších trendů roku 2019 a i v následujícím roce bude především v B2C sektoru v oblasti beauty, fashion, e-commerce a auto pokračovat. Zákazníci se při koupi stále více rozhodují na základě doporučení, osobní kontakt je v dnešní době ale čím dál více nahrazován kontaktem přes sociální sítě. A právě na tom stojí úspěch influencer marketingu. Pro úspěšnou kampaň je ale zapotřebí využít influencera, který správně odpovídá naší cílové skupině a dokáže vytvořit přirozené propojení se značkou a výrobkem.

Stále více firem včetně těch největších a nejznámějších značek na světě využívá kampaně s influencery a influencer marketing začlěňují do jejich marketingových rozpočtů. Influencer marketing tak může v roce 2020 dosáhnout až 10 miliardového obratu.

Na základě našich vlastních dat v roce 2019:

  • Reklama ve spolupráci s influencery vzrostla o více než o 150%

  • Množství influencerů, kteří používají #ad nebo podobné, k označení spolupráce se více než zdvojnásobil

  • Microinfluenceři se v důležitosti vyrovnávají makroinfluencerům a nyní tvoří většinu všech influencerů (přes 75% všechn influencerů v Severní Americe jsou microinfluenceři)

 

Marketeři využívají sociální média, influencer a digitální marketing daleko více, než kdy předtím:

  • Estee Lauder zveřejnil, že 75% jejich marketingového rozpočtu jde do digitálního marketingu, především do spolupráce s influencery a tato strategie se jim vyplácí.

  • BOSS propaguje své business obleky pomocí hashtagu #suitchallenge a celosvětově vyzývá influencery a atlety aby se pustili do těch nějtěžších výzev a byli přitom od hlavy k patě oblečeni do značky BOSS. Výzva přináší vynikající výsledky a šíří se celosvětově napříč sociálními sítěmi.

  • Úspěch marketingu na sociálních sítích, především na Instagramu a WeChat, společnosti Burberry byl dokonce zmíněn CEO společnosti v rámci zhodnocení čtvrtletních úspěchů a výdělků (Earnings transcript).

 

3. Technologie na vzestupu: Je pravý čas začít s AR a VR

Virtuální a rozšířená realita (VR/AR) je již dlouho spojována se světem gamingu a s Hollywoodskými filmy. Většina marketérů však AR a VR technologie ve světě reklamy a marketingu zatím nevyužívá.

V Socialbakers věříme, že AR je pro marketéry skvělá příležitost jak zaujmout zákazníky a přiblížit se jim pomocí zážitku ze zcela nečekaného rozměru. AR v marketingu pomůže zaujmout naše publikum, budovat značku, ale také detailně představit produkt v rámci nákupního procesu.  Představte si, že svému zákazníkovi umožníte procházet virtuálním showroomem, vybírat si oblečení ze stojanů a  umožnit jim produkt si téměř reálně vyzkoušet a to vše online pomocí chytrého telefonu. AR technologie přináší příslib zatím nevyužitých možností, které mohou být důležitou pomůckou marketingu k přiblížení se zákazníkovi a ke zlepšení nákupního procesu.

Značka The Gap již své zkušenosti s využitím AR má, vytvořila aplikaci s virtuální zkušební kabinkou, kde si zákazníci mohli zboží před samotným nákupem na fiktivní postavě dle parametrů vyzkoušet. Aplikace jim tak pomohla vybrat vhodné oblečení pro jejich typ postavy a velikost a snížila tak nespokojenost s nevhodným nákupem. Četnost vracení zboží se díky aplikaci snížila poklesly i náklady s  tím spojené.

Nejen výrobci, ale i Instagram začal experimentovat s AR a několika vybraným profilům umožnil v rámci Stories využít AR shopping pomocí kterého bylo možné si vyzkoušet si například oblečení, brýle nebo rtěnku. Jak ilustruje ukázka níže, jedním z nich byl například ING účet značky We Make-up. V roce 2020 se jistě můžeme těšit na více podobných experimentů.

 

Pokračujte na další 2 trendy. 

 

Sdílejte tento článek:
Podobné články: