Sociálním sítím v Německu hrozí až miliardové pokuty, pokud do 24 hodin neodstraní protiprávní obsah

7. 1. 2018 | Kristýna Vozková
Kontroverzní zákon o prosazování práva na sociálních sítích platí v Německu od 1. ledna i pro sociální sítě. Čelí ostré kritice za porušování svobody slova.

Od 1. ledna vešel pro sociální sítě oficiálně v platnost německý zákon o prosazování práva na sociálních sítích (síťový vynucovací zákon nebo zákon o Facebooku) často označovaný zkratkou NetzGD. Ten byl schválen Spolkovým sněmem již v polovině minulého roku a v platnost vstoupil v říjnu 2017. Opožděné prosazování zákona pro sociální sítě mělo poskytnout jejich provozovatelům více času pro přípravu na jeho dodržování.

NeztGD se vztahuje mimo jiné na nenávistné slovní projevy, fake news, rasistický, xenofobní nebo pravicově nacionalistický obsah, obsah podněcující terorismus či šířící dětskou pornografii. Ukládá sociálním sítím, které mají přes 2 miliony uživatelů, odstranit protiprávní obsah do 24 hodin od oznámení porušení zákona. Pro případy spadající do „šedé zóny” až do 7 dnů. V případě jeho porušení hrozí společnostem pokuta až do výše v přepočtu 1,31 miliard korun.

Kromě Facebooku, Twitteru či YouTube tak zákon postihuje také Reddit, Tumblr nebo ruskou sociální síť VK. Je však možné, že se bude vztahovat i na další platformy jako Vimeo nebo Flickr.

Společnost Google již na svých stránkách zveřejnila formulář, který udává, jakým způsobem je možné nevhodný obsah nahlásit. Formulář se vztahuje i na videa na YouTube, kde je zapotřebí kromě odkazu na video uvést také konkrétní čas, ve kterém se nachází nevhodná scéna. 

Obdobné instrukce představil také Facebook.

Zareagoval rovněž Twitter. Funce „Nahlásit Tweet" nyní nabízí možnost „spadá pod zákon NetzDG".

Německé ministerstvo spravedlnosti připravilo formuláře, přes které bude možné nahlašovat případy, kdy provozovatel obsah neodstranil v rámci zákonem stanovené doby, a Evropská komise zveřejnila pokyny, které vyzývají vlastníky sociálních médií, aby ve vlastním zájmu nevhodný obsah urychleně odstranily.

Zákon byl již od svého schválení terčem kritiky. Podle mnohých porušuje svobodu slova, která je nyní stanovena zákonem. Dále pak přenáší na firmy zodpovědnost za hodnocení vhodného a nevhodného obsahu. V neposlední řadě s sebou nese také ekonomické důsledky, neboť vyžaduje zaměstnání dostatečného počtu pracovníků, kteří se budou dodržováním zákona zabývat.  Společnost Facebook údajně přijala v Německu pro tyto účely několik set nových zaměstnanců.

Zdroje: marketingland.com, bbc.com, spiegel.dezpravy.idnes.cz

Kam dál?



Sociální média mají s kontrolou obsahu a komentářů na svých platformách nemalý problém. Před několika týdny jsme například informovali o tom, že další velké značky opouští YouTube, protože nechtějí mít reklamy u videí s pedofilními komentáři.

Štítky dokumentu: Legislativa
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.