Studie Deloitte: Každé euro vložené do reklamy přinese sedminásobek

16. 1. 2017 | redakce
Nová studie společnosti Deloitte poprvé zhodnotila ekonomické přínosy reklamy pro ekonomiky zemí Evropské unie. Ukázalo se, že každé euro vložené do reklamy se zhodnotí v HDP produktu sedmkrát.

 

Nová studie společnosti Deloitte poprvé zhodnotila ekonomické přínosy reklamy pro ekonomiky zemí Evropské unie. Ukázalo se, že každé euro vložené do reklamy se zhodnotí v HDP produktu sedmkrát. Přímo a nepřímo poskytuje práci téměř šesti milionům občanům EU.

Vůbec první studie o ekonomických dopadech reklamy na celý evropský trh identifikovala přínosy reklamního průmyslu pro ekonomiku, pracovní trh a občanskou společnost. Studii zadala Světová federace zadavatelů (World Federation of Advertisers – WFA) a řada dalších profesních sdružení. Na základě ekonometrického modelu studie prokázala, že reklama generuje 4,6% HDP Evropské unie. Přínosy reklamy spatřuje studie ve třech hlavních oblastech:

 

Ekonomické přínosy

 Každé Euro, investované do reklamy, se zhodnotí sedmkrát. To znamená, že roční investice do reklamy ve výši 92 miliard Euro přispěly HDP evropských ekonomik dalšími 643 miliardami, což reprezentuje 4,6% z celounijního HDP. Studie uvádí, že reklama přispívá k ekonomickému růstu také podporou konkurence, poskytováním informací zákazníkům a pomáhá při informovaném výběru zboží a služeb. Konkurence posilovaná reklamou vede k vývoji nových služeb a produktů, tedy ke zvyšování konkurenceschopnosti, a to  v konečném důsledku i mimo hranice EU.


Roční náklady vydané na reklamu v letech 2015 a 2016 a odhad jejich dopadu v miliardách eur + odhad téhož pro rok 2017.

Zaměstnanecké přínosy

 Celkově reklama podporuje 5,8 milionů pracovních míst, z toho 16% pracovníků přímo produkuje reklamu. Studie nepočítá s pracovníky, kteří se reklamou zabývají na straně zadavatelů (in-house). Odhad je tedy spíše konzervativní. Další část pracovních míst tvoří zaměstnanci společností, které jsou přímo závislé na příjmech z reklamy - zaměstnanci medií, on-line společností nebo firem zabývajících se venkovní reklamou například. Ti tvoří asi 10% z uvedených 5,8 mil pracovních míst. Konečně sem patří pracovní místa vytvářená v důsledku reklamní činnosti – od pracovních míst v obchodu, přes subdodavatele reklamních služeb až po práci v hotelnictví a pohostinství. Taková pracovní místa tvoří 74%.

 

Společenské přínosy

Reklama financuje media a zábavní průmysl. Tím občanům EU významně snižuje náklady na sledování jakéhokoliv obsahu nebo přímo bezplatný přístup k mediím. Studie uvádí, že v roce 2014 reklama investoval do všech druhů tvorby obsahu 92 miliard Euro. Bez těchto investic by rostly náklady na předplatné časopisů, novin, placených televizních kanálů. Navíc medii pokrývané sportovní a kulturní události potřebují pro svoji existenci také reklamní příjmy. Reklama významně přispívá k využívání on-line služeb s nízkými náklady anebo zcela bezplatně.

Studie pokrývá celou osmadvacítku a některé země zkoumá podrobněji. Nejbližší tuzemskému trhu je Maďarsko. Ukazuje se, že i když trhy jednotlivých zemí se v detailu liší, je přínos reklamy ve jmenovaných oblastech průkazný.

„Pokud uplatníme výsledky studie na domácí trh, pak 4,6 % z celkového HDP České republiky za rok 2015 činí 206 miliard korun. Navíc studie nepočítá s investicemi do nemediálních forem reklamy jako jsou reklamní akce, public relations a podobně,“ dodává Marek Hlavica, předseda Asociace komunikačních agentur.

Celou studii najdete na stránkách AKA.cz.

Štítky dokumentu: Marketingový výzkum

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: