Svatý Valentýn: Pro většinu mužů byl svátkem z donucení. Přesto kupovali svým partnerkám dárky

16. 2. 2015 | redakce
Téměř 80 % mužů by svátek svatého Valentýna zrušilo. Přesto se většina z nich o víkendu zapojila do jeho oslav - chodili na romantické večeře, kupovali květiny, sladkosti i erotické prádlo.

Uplynulou sobotu 14. února proběhl svátek sv. Valentýna. Jak moc lidé v Česku tuto importovanou oslavu prožívají? Z průzkumu společnosti Shoptet vyplývá, že se do něj zapojuje velká část populace. Své polovičce kupuje dárek zhruba 60 % žen a 26 % mužů. Obvyklá částka, kterou lidé utratí, se pohybuje kolem 500 Kč. Mezi nejoblíbenější dárky patří jednoznačně ty s erotickým nádechem, bonboniéry a květiny. Přesto by však téměř 80 % mužů valentýnské oslavy zcela zrušilo. Naopak až 70 % žen by svátek pravidelně slavilo.

Svátek sv. Valentýna je na rozdíl od tradičních českých svátků více individuální a zabydlel se jen u části Čechů. Tento den si obdarováváním svého partnera připomíná 88 % zadaných mužů, přičemž přes 60 % přiznává, že slaví kvůli partnerce. Ženy jsou v tomto ohledu čitelnější a 60 % z nich slaví pravidelně, bez ohledu na to, zda parter slaví také. Pro srovnání je vhodné zmínit i nedávný výzkum GfK, dle kterého slaví svatého Valentýna celkově 40 procent Čechů a 45 procent Slováků.

Odpovědi muži:


Odpovědi ženy:

 

Průzkum prokázal, že valentýnské dárky lidé kupují stále v kamenných obchodech, ale zanedbatelný není ani poměr dárků, pořízených přes e-shop, konkrétně na internetových obchodech již nakupuje 31 % mužů a dalších 60 % nákup přes e-shopy zvažuje. “Náš průzkum ukázal, že ženy jsou tradičnější, 59 % z nich nakupuje spíše v kamenných obchodech. Přitom v průběhu roku ženy průměrně nakupují online více než muži”, řekl CEO společnosti Shoptet, Miroslav Uďan. Je ovšem nutné dodat, že interpretace inklinace k nákupu online je vždy poněkud odchýlená v jeho  prospěch, pokud byl

Žádné větší rozdíly nebyly zjištěny při dotazu na částku, za kterou valentýnské dárky muži a ženy nakupují. Je téměř shodná, pohybuje se okolo 500 Kč.

Překvapení přineslo zjištění, do jaké míry Češi využívají v zahraničí velmi oblíbenou možnost online objednání donášky dárku, nejčastěji květiny nebo bonboniéry. Češi se zatím projevovali spíše tradičně, v loňském roce donášku využilo 15 % dotázaných, letos se však jejich počet vyšplhal na 29,4 % dotázaných. Tuto variantu obdarovávání volí v drtivé většině muži.

Rozdíly mezi muži a ženami jsou viditelné především při srovnání, jaké dárky kupují ženy a jaké muži. Nejčastějším dárkem, který kupují muži, je dárek s erotickým nádechem, který nakupuje celých 55,3 % mužů. Dále muži obdarovávají svou partnerku květinou či večeří. Erotické dárky jsou však oblíbené i u žen, nakupuje je 33,5 % žen. Na valentýnskou večeři se chystá průměrně 18 % dotázaných, mužů i žen.

Odpovědi muži:

 

Odpovědi ženy:

 

Přestože mnozí lidé své protějšky obdarovávají a sv. Valentýna slaví, průměrně 54 % dotázaných by oslavy tohoto svátku zrušila. Konkrétně tento postoj sdílí necelých 80 % mužů. Oproti tomu ženy by tento svátek zachovaly, jak se vyjádřilo 70 % z nich. Valentýn tedy zůstává nadále šťavnatým soustem hlavně pro maloobchodníky.

Odpovědi muži:


Odpovědi ženy:

 

Průzkumu Shoptet se zúčastnilo 640 respondentů, z toho 320 žen a 320 mužů.

Zdroje: Shoptet, GfK

Štítky dokumentu: Marketingový výzkum
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.