Texaské matky bojují s katolickým guvernérem o právo na potrat pomocí spotu plného černého humoru

24. 8. 2022 | Aneta Birnerová
„Nevíte, zda jít na potrat? Volejte Gregovi!“ Guvernér Greg Abbott neslavně proslul (mimo jiné) odpíráním práva na potrat. Texaské matky toho už ale měly dost a připravily reklamní spot, který se záhy stal na Twitteru virálním.

Když se vám něco nelíbí, měli byste to říct nahlas. Tímto heslem se řídí Nancy Thompson, matka tří dětí z texaského Austinu, která si najala zkušené filmaře na protestní kampaň.

V sérii nyní již tří reklamních spotů vyzývá spoluobčany, aby odhlasovali konec působení republikánského guvernéra a vyhraněného katolíka Grega Abbotta. Ten se v listopadových volbách pokusí prodloužit svou vládu a vstoupit do třetího funkčního období.

Nancy Thompson na tuto práci není sama. Pomáhá jí její hnutí Matky proti Gregovi Abbottovi, které vzniklo v srpnu 2021. V rámci své poměrně krátké aktivity už ženy stačily vyprodukovat tři reklamní snímky. Zatímco první dva se soustředily zejména na přiblížení agendy hnutí, ten třetí si publikum získal smyslem pro absurditu a pořádnou dávkou černého humoru.

Nejnovější spot vznikl ve spolupráci s filmovou režisérkou Chelsea Aldrich, která, jak se svěřila deníku Muse by Clio, nemá s reklamním průmyslem přechozí zkušenosti. Téměř dvouminutový snímek nese název Whose Choice (Čí je to volba) a vypráví příběh těhotné ženy, jejíž dítě trpí smrtelnou poruchou mozku. Bude moci jít na potrat„To může rozhodnou jedině Greg!“ Oznámí jí vesele doktor a vytočí horkou linku skrytou za obrazem usmívajícího se guvernéra před budovou Texaského kapitolu. 

Svolí guvernér k potratu? Zřejmou odpověď si potvrdíte během sledování celého spotu:

 

O úspěšnosti tohoto videa není pochyb. Na Twitter jej matky publikovaly 25.7. 2022 a již o tři dny později se mohly chlubit 7 miliony zhlédnutí. (Od té doby číslo stoupá o poznání pomaleji, nyní (11. 8.) je původní číslo bohatší přibližně o dalších 100 tisíc. pozn. red.)

Video tak předčilo svého přímého předchůdce, spot s názvem Nothing Changes (Nic se nezmění), které si z Twitteru odneslo „pouhé“ 3 miliony zhlédnutí. Poslání tohoto spotu připraveného úspěšnou režisérkou Michelle Mower bylo zejména představení samotného hnutí.

Z jednoho transparentu se stalo celé hnutí

Abbott, nyní neoblomný ve svých názorech, se ke své vyhraněnosti musel tvrdě propracovat. Zapřísáhlého odpůrce potratů ke katolické víře přivedla až nehoda v roce 1984, když mu padající dub přerazil páteř během ranního joggingu. Od té doby je upoután na kolečkové křeslo a volný čas začal místo sportu věnovat čtení Bible na doporučení své ženy. 

Své voliče od té doby oblažuje čím dál prkennějšími překlady zdravého selského rozumu, které se bohužel často pouští do křížku s občanskými svobodami.

Nejde zde přitom jen o úplné zakázání umělých potratů – a to bez jakýchkoliv výjimek. V posledních dnech se Abbott do novin dostal například kvůli protestnímu převážení uprchlíků z Jižní a Střední Ameriky autobusy z Texasu přímo na newyorské ulice. 

Nancy Thompson proti svému guvernérovi prvně otevřeně vystoupila před rokem, 6. srpna 2021. Vyjadřovala tehdy nesouhlas s covidovými nařízeními, jež zakazovaly nošení respirátorů a roušek ve školách. Thomson si tehdy na protest stoupla před budovu Texaského kapitolu. Do rukou si přitom vzala transparent s přímočarým sdělením: „Matky proti Gregu Abbottovi.“

Zdroj: sociální sítě Nancy Thompson, srpen 2021

Své protestní fotografie poté sdílela na sociálních sítích, kde oslovily další znepokojené matky. Ty daly zanedlouho dohromady celé protestní hnutí nesoucí název kopírující sdělení z transparentu: „Mothers Against Greg Abbott“ (Matky proti Gregu Abbottovi.) 

Thompson tvrdí, že tento text vychází z obdobného hnutí s názvem Mothers Against Drunk Driving (Matky proti alkoholu za volantem). Nicméně lidé mnohem častěji věnují pozornost jeho akronymu MAGA, který se shoduje se zkratkou slavného sloganu amerického exprezidenta Donalda Trumpa, Make America Great Again (Udělejme Ameriku znovu skvělou.) Thompson tvrdí, že jde pouze o náhodu.

Oproti předchozím dvěma spotům video s názvem Whose Choice vyniká zejména černým humorem. Právě ten pravděpodobně způsobil ohromný nárůst v počtu zhlédnutí oproti předchozím videím. Znásobilo použití vtipné nadsázky i předsvědčivost celé kampaně? To se dozvíme až po listopadových volbách. 

Zdroj: Muse by Clio, Express News

Štítky dokumentu: Kreativní reklama

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: