Twitter má problém. Jeho uživatelé by ho pravděpodobně spíše opustili, než aby si platili Twitter Blue

25. 4. 2023 | Petr Michl
Plán na to, aby Twitter nebyl závislý na příjmech inzerentů, je stále čirou utopií. A nezdá se, že by se to mělo změnit, ač do předplatného Twitter Blue jsou tlačeni uživatelé stále více na sílu.


Zdroj: Twitter / Elon Musk

Twitter po akvizici Elonem Muskem vsadil ve své monetizaci ve velkém na model předplatného Twitter Blue a postupně utahuje šrouby i v tom smyslu, že už zdaleka nejde jen o modrý odznak dokládající ověření totožnosti. Neplatící se stávají čím dál více uživateli druhé kategorie s horším dosahem příspěvků i UX aplikace. Nepříznivou zprávou ovšem je to, že to většinu z nich k placení předplatného nepřiměje.

Podle údajů společnosti Similarweb je pravděpodobnější, že uživatelé Twitteru z platformy odejdou, než že zaplatí 8 USD měsíčně za prémiový účet.  Similarweb zjistil, že v březnu deaktivovalo své účty přibližně 1,1 milionu uživatelů Twitteru ve srovnání s přibližně 116 000 uživateli, kteří si pořídili Twitter Blue. Počet nově zaregistrovaných účtů je pak cca 3 milionů.


Srovnání celkového počtu uživatelů, co si deaktivovali účet, vs. těch, co si pořídili Twitter Blue za březen 2023. Zdroj: Similarweb.  

Twitter tedy v březnu navýšil svůj počet uživatelů. Jen to nejsou ti, co by v něm viděli hodnotu, co si zaslouží pravidelnou měsíční platbu.  

Dle analýzy Similarwebu se nezdají modré odznaky jako skvělý byznys. „Přestože většina nespokojených uživatelů Twitteru jednoduše používá službu méně, než aby se namáhala s tím, že by svému účtu vrazila kůl do srdce, asi 6 až 10krát více uživatelů Twitteru své účty osekává, než je aktualizuje," uvádí.


Srovnání denního počtu uživatelů, co si deaktivovali účet, vs. těch, co si pořídili Twitter Blue za první půlku dubna. Zdroj: Similarweb.
  

Similarweb uvedl, že v nejlepší den na začátku dubna Twitter Blue  získal 6 600 nových předplatitelů, zatímco 38 700 lidí potvrdilo deaktivaci svého účtu na Twitteru. Denní počet deaktivací účtů byl nejvyšší v listopadu, kdy Elon Musk převzal kontrolu nad Twitterem, a to přibližně 88 900, ale od té doby se v březnu snížil na průměr 35 700 denně.

 

Twitter obrací. Dává účtům s více než milionem sledujících odznaky zdarma

Odznaky značící ověřeného uživatele byly na Twitteru ještě před Muskem, patřily přitom influencerům a celebritám. Tedy uživatelům, u kterých bylo pravděpodobné, že by se za ně někdo mohl chtít vydávat.

S příchodem Twitter Blue Elon Musk předpokládal, že si ho tito vyvolení rádi zaplatí. Nestalo se tak. Údajně tak učinilo jen 19 tisíc z 407 tisíc uživatelů s tzv. legacy marks.

Dalším šachovým tahem Twitteru bylo výše uvedené „legacy marks“ zrušit. To opět nevedlo k výsledku, a tak se o víkendu některé z celebrit začaly ozývat s tím, že se jim u profilu objevil modrý odznak, ač si Twitter Blue nezaplatili. Jako třeba spisovatel Stephen King tweetem níže.

Nyní se zdá, že většina profilů s více než milionem sledovatelů má svůj modrý odznak automaticky.

Proč? V Twitteru si uvědomili, že nikdo nebude mít zájem platit za to, aby se stal součástí exkluzivního klubu celebrit, pokud v něm ještě žádné celebrity nebudou. Roztrpčit potenciální obsahové taháky vaší platformy taky není zrovna rozumné.

Jak už to v Twitteru pod novým vedením bývá, cenná zjištění přicházejí často až po krocích rovnajících se z PR či uživatelského pohledu šlápnutí do exkrementu. A Musk a spol. mají už zase umazané boty.

 

Problémy s příjmy pokračují

Dle posledních zpráv ze začátku dubna Twitteru masivně klesají příjmy.  Dle dat výzkumné společnosti Pathmatics utratili loni od září do října největší inzerenti na Twitteru za reklamy 71 milionů dolarů. Během předchozích dvou měsíců ale tato částka klesla na 7,6 milionu dolarů, což představuje pokles o 89 %.

Musk si sice vytyčil, že Twitter Blue osvobodí platformu od závislosti na reklamě, ale od slibovaného bodu, kdy by inzerenti přinášeli jen polovinu příjmů a tu druhou by posílali předplatitelé, je stále daleko. Potřeboval by k tomu 24 milionů uživatelů platících 8 dolarů měsíčně, dosud jich je ale jen 670 tisíc. A to navzdory snaze přeměnit běžné i hvězdné uživatele na předplatitele značně na sílu.

Dalším důkazem tohoto tlaku je, že Twitter nově kasíruje také firemní profily. Minulý týden napsal inzerentům, že musí mít Twitter Blue účet, pokud chtějí na platformě inzerovat. Vyhnou se tomu jen, když budou inzerovat alespoň 1 tisíc dolarů měsíčně. 

Štítky dokumentu: Twitter

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: