Twitter zažádal o IPO. Prozradil čísla

4. 10. 2013 | Petr Michl
Dosud nebyl v zisku a jeho kumulované ztráty činí téměř půl miliardy dolarů. To i další údaje se můžete dočíst ze souhrnu údajů z dokumentu S-1 spojeného s žádostí Twitteru o primární úpis akcií.

Twitter zažádal o primární úpis akcií. S tím je spojeno i odevzdání dokumentu nazývaného S-1. V něm musí adept na vstup na burzu představit svou dosavadní účetní bilanci i výhledy do budoucna, stejně jako pojmenovat možná budoucí rizika. Představujeme výběr toho nejzajímavějšího ve stručných bodech.

Obrat Twitteru stoupá

Twitter v posledních letech výrazně zvyšuje svůj obrat. V roce 2010 činil jen 28,3 milionu dolarů, v roce 2012 to už bylo 316 milionu dolarů. Jen za první pololetí tohoto roku pak už mluvíme o 253 milionech dolarů.

Stále ještě nikdy nedosáhl čistého zisku

Twitter je možná hip a trendy už pár let, zatím to ale nevedlo k finančnímu zisku. Dosud počítá ztráty. Jen za zmíněnou první polovinu roku, která byla z hlediska obratu nejúspěšnější, činila jeho ztráta 69,3 milionu dolarů. Celkový deficit za dobu trvání Twitteru dělá 418,5 milionu dolarů. Co ho stojí tolik peněz? Twitter zaměstnává 2 tisíce zaměstnanců.

Co chce Twitter na burze?

Twitter potřebuje peníze na další rozvoj a podobně jako u Facebooku před dvěma lety je jeho cílem získat za 472 613 753 kusů akcií zhruba 1 miliardu dolarů. Vítané by bylo jistě i utopit některé dluhy naznačené v podkapitole výše. Techcrunch připomíná, že IPO nezmění najednou Twiiter v ziskovou společnost. Trend jasně ukazuje na to, že zatím zvyšuje tempo zadlužení. Zároveň ale také upozorňuje na to, že například takový Amazon ještě v roce 2005, 10 let po svém založení, měl kumulovanou ztrátu ve výši 2,2 miliardy dolarů.

Uživatelé

Twitter má 218,3 milionů aktivních měsíčních uživatelů. Těch, co ho používají každý den, je více než 100 milionů.

Mírným problémem jsou „uživatelské kukačky". Vyskytují se na Twitteru tak, že na něj přidávají obsah, ale reálně na něj nepřistupují přes desktop ani mobil. Využívají automatizované služby, kdy své příspěvky ze stránek třetích stran rovnou publikují i na Twitteru. Například u uživatelů Instagramu je běžné, že automaticky své fotky publikují i na Twitteru. Nechodí ale přitom na jeho stránky a nevidí tak jeho reklamy. Zdaleka nejsou „mrtvou vahou", jejich obsah dělá sociální médium atraktivnější. Faktem ale zůstává, že oni na reklamy klikat nebudou.

I na Twitteru existují falešné účty a nemusí to být jen ty obecně přínosné jako falešné profily Miloše Zemana nebo Karla Schwarzenberga. Celkově prý činí 5 % z celkového počtu 218,3 milionu uživatelů.

Mobile First

„Kdo není silný na mobilních platformách, jako by nebyl,"  tak zní motto dnešního digitálního byznysu. Twitter v tomto ohledu s přehledem obstojí. 75 % z jeho uživatelské základny na něj přistupuje z mobilních zařízení. Způsob komunikace omezený na 140 znaků je pro ně zkrátka jako dělaný

Reklama

Zdroj zisků Twitteru pochází pochopitelně především z reklam (v prvních dvou letošních kvartálech tvořily reklamy 87 % zisku). Na grafu níže si můžete prohlédnout jejich rozvoj. Mezi nejdůležitější mety patří zavedení Promoted Tweets na timeline uživatelů v říjnu 2011 a vzhledem k mase mobilních uživatelů nesmíme opomenout ani okamžik z února 2012, kdy se je podařilo integrovat i do mobilních aplikací pro iOS a Android. V dubnu tohoto roku přišla možnost cílení reklam dle klíčových slov i jednoduchý samoobslužný interface pro nastavení reklam pro americké zadavatele.


Zdroj:Techcrunch

V posledních 3 měsících od června 2013 činí prý zisk 80 centů na jednu uživatelskou timeline. Průměry jsou někdy ošidné a i pro Twitter platí, že zlatá je především jeho domovina. V USA je tato hodnota 2,17 dolaru v porovnání s 30 centy ve zbytku světa.

Hrozby

Ve světě sociálních médií nemá nikdo nic dlouhodobě jisté. I Twitter uvedl, že by ho mohl ohrozit odchod význačných uživatelů: medií, politiků, atletů, umělců, hudebníků a celebrit všeho druhu. Jednoduše řečeno, kdyby Justin Bieber zanevřel na psaní zpráv ve 140 znacích, měl by Twitter problém. V USA je nicméně nejsilnější. Mnohem pravděpodobnější je růst konkurence tam, kde už se jí daří. Vážnými soupeři jsou už nyní Sina Weibo v Číně, LINE v Japonsku a Kakao v Jižní Koreji. Nebezpečím je šíření těch služeb do dalších zemích v Asii.


Kompletní dokument S-1 si můžete prohlédnout ZDE


Zdroje: IPO S-1 filling, Techcrunch: 1, 2, 3

Štítky dokumentu: Twitter
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.