Všechny politické strany usilující o Evropský parlament se musí registrovat do databáze Facebooku, jinak na něm nebudou moci inzerovat

31. 1. 2019 | Milada Zemanová
Aby byly volby do Evropského parlamentu chráněny před trolly a skrytými aktéry mimo oficiální politickou soutěž, budou všechny informace o reklamách schraňovány a uživatelé uvidí, kdo za reklamu platí.

Zdroj: Evropský parlament

Facebook připravuje další kroky, aby ochránil volby před falešnými informacemi a dezinterpretací. Z tohoto důvodu se nově budou muset všechny evropské politické strany registrovat coby inzerenti. Volby do Evropského parlamentu se budou konat v květnu tohoto roku a Facebook se chce ujistit, že jeho prostřednictvím nedojde žádným způsobem k jejich ovlivňování .

Podle zprávy, kterou předložil deník Financial Times, Sir Nick Clegg, bývalý náměstek britského premiéra a nyní viceprezident Facebooku pro komunikaci, uvedl, že zmíněná platforma plánuje zintenzivnit své pokusy o boj proti dezinformacím. Chce toho dosáhnout založením volebního centra v Dublinu a zavedením nových evropských pravidel pro politickou reklamu.

Nová pravidla budou zahrnovat celoevropskou databázi. Ta by měla být spuštěna v březnu tohoto roku a budou se v ní sdružovat detaily o tom, kdo spustil politickou reklamu, a kdo za ni zaplatil. Tato databáze již existuje, ale prozatím obsahovala informace pouze o britských politických stranách a nyní se rozšíří na všech 27 států Evropské unie.

Politické strany však nejsou jediné, na koho se budou zmíněná pravidla vztahovat. I politická uskupení, která realizují reklamy na určitá témata (například imigrace), se budou muset zaregistrovat do zmíněné databáze.

Všechna nová opatření vychází z obav, že se protievropská hnutí pokusí květnové volby ovlivnit šířením falešných zpráv. Tato obava není neopodstatněná, a tak se Facebook dostupnými prostředky snaží zabránit zneužití svých nástrojů.

Dále ještě Facebook uvedl, že rozšiřuje svůj rychlý kontrolní program (fact-checking program) na 16 jazyků. Tento program ověřuje souvislost obrázků a videí u příspěvků s linkovaným obsahem, protože právě to je častým zdrojem falešných zpráv. Pokud toto propojení vyhodnotí jako nedostačující, sníží hodnocení příspěvku a ten se tak bude méně zobrazovat v news feedu.

Dřívější změny pro politickou reklamu

Pravidla zmíněná v tomto článku nejsou první, která Facebook spustil. Již v dřívějším roce představil řadu změn, které byly zejména reakcí na skandály spojené s šířením falešných zpráv a ovlivňování demokratických voleb reklamou od prapodivných subjektů. V případě prezidentských voleb v USA bylo doloženo, že šlo často o reklamy napojené na ruské finanční zdroje. V rámci těchto změn Facebook zpřístupnil například archív politické reklamy. Ten ukazuje, kolik lidí politickou reklamu vidělo, jejich věk či pohlaví.

Situace v České republice

Politické strany, které se chtějí účastnit voleb do Poslanecké sněmovny, musí od roku 2017 dodržovat zpřísněná pravidla pro reklamu. V rámci zmíněných pravidel například platí 90milionový limit pro financování politických předvolebních kampaní při výše zmíněných volbách do PS, v aktuálních volbách do Evropského parlamentu bude činit výdajový limit 50 milionů korun. Politické strany musí dbát na to, aby jejich propagace (či reklamou šířené informace o politických protivnících) zahrnovala označení zadavatele i zpracovatele. Za porušení těchto pravidel jim hrozí až stotisícová pokuta.

Zdroje: FacebookWersmFinancial TimesiRozhlas

Tip redakce: 

V říjnu 2017 proběhly volby do Poslanecké sněmovny a během tohoto období se čeští politici na Facebooku činili. Výkonnostní agentura Performics v daném období sledovala prostřednictvím svého patentovaného nástroje SocialTools aktivitu domácích politických stran na Facebooku. Jednou ze sledovaných aktivit bylo přidávání obsahu na facebookové stránky jednotlivými stranami. Nejaktivnější v této oblasti byla stránka KSČM, s podobnou frekvencí publikace obsahu ji následovaly Česká pirátská strana a KDU-ČSL. Nejméně příspěvků denně přidávala na svou stránku ČSSD. Nejvíce fanoušků měl Tomio Okamura – SPD a dále TOP 09, následovalo ANO.

Bližší informace o aktivitě politických stran, počtu jejich fanoušků a způsobu komunikace, doporučujeme přečíst ve zmíněném výzkumu.

Štítky dokumentu: Facebook
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.