Výzkum: Slevy e-shopů v povánočních výprodejích nebyly často skutečné

23. 3. 2016 | Petr Michl
České e-shopy dostaly vysvědčení za povánoční výprodej. Které jednaly se zákazníky férově?

Tržby internetových obchodů vzrostly v roce 2015 meziročně o 20 %. Velký podíl na tom měly i oblíbené povánoční výprodeje. Ne všechny e-shopy však při uvádění slev postupovaly férově. Měření Karsa Monitor ukázalo, že mnohé z nich snižovaly ceny jen u zlomku sortimentu, nebo uplatňovaly metodu tzv. opakovaných slev. Z pohledu podílu zlevněného zboží v sortimentu nejlépe dopadl e-shop OKAY.cz, který skutečně snížil cenu u téměř 40 % svého zboží.

Podle monitoringu, který probíhal v období mezi 1. 10. 2015 a 4. 1. 2016 a sledoval 137 kategorií ve více než 120 e-shopech, použily například internetové obchody Eleshop.cz nebo Obchody-plus.cz  u celé pětiny svého sortimentu metodu tzv. opakované slevy. Velmi nízký podíl zlevněného zboží, pouhá 4 %, se vyskytoval v nabídce obchodů Euronics.cz a TSbohemia.cz. Naopak s nejlepším výsledkem vyšel z průzkumu e-shop s elektronikou OKAY.cz. Ten skutečně zlevnil 38 % svého zboží, což je v kontextu e-shopů sledovaných studií unikátní.


Zdroj:
Karsa Monitor

„Výsledky průzkumu nás velice těší. Potvrzují, že naše cenová politika je správná a přívětivá k zákazníkovi. Zároveň dokazují, že nejde jen o náhodu. V loňském roce průzkumy potvrdily vítězství e-shopu OKAY i na Slovensku, kde jsme v podílu slev také mnohonásobně překonali všechny naše konkurenty. Skutečné slevy jsou spolu s kvalitními službami naší největší prioritou a v tomto trendu hodláme i do budoucna pokračovat, “ říká marketingová ředitelka OKAY Miroslava Zajdáková.

Právě povánoční výprodeje měly velký podíl na růstu obratu tuzemských e-shopů. Ten stoupl v posledním čtvrtletí loňského roku, v době předvánoční sezóny, na rekordních 25 miliard korun.  Povánoční slevy jsou obecně v České republice oblíbené, a to jak v e-shopech, tak v kamenných obchodech. Podle průzkumu agentury STEM/MARK jich letos využilo přes 60 % Čechů. Největší zájem mezi zákazníky byl standardně o mobilní telefony, televize, ale také kávovary, pračky, ledničky a další vybavení do kuchyně.

Ačkoliv e-shopy často lákaly na slevy až 80 %, skutečná průměrná výše slev se pohybovala mezi 5 a 10 %.  Právě nepravdivé uvádění původních a nových cen po slevě je jedním z největších problémů povánočních a dalších sezónních výprodejů. Z průzkumu společnosti Karsa Technologies vyplynulo, že řada e-shopů navzdory reklamám a dalším marketingovým sdělením nasazovala slevy jen na malý úsek nabídky a navíc docházelo i k využívání taktiky opakované slevy, kdy je cena zboží napřed navýšena a následně „zlevněna“ na původní hodnotu.

Výše skutečných slev, které e-shopy v povánočním období poskytovaly, se nejčastěji pohybovala mezi 5 a 10 %. Naopak zboží zlevněné o více jak 20 % se ve sledovaných e-shopech téměř nevyskytovalo.  Z tohoto pohledu opět nejlépe dopadl e-shop OKAY.cz, který zlevnil 15 % svého sortimentu o více než 10 %. Společnost OKAY tak znovu potvrdila své prvenství z loňského roku, kdy její slovenský e-shop OKAY.sk dopadl podle výzkumu mezi slovenskými e-shopy suverénně nejlépe.

Štítky dokumentu: Marketingový výzkum

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: