Česká smart governance konsoliduje. Jednotnou platformu Zlepšeme Česko rozšíří i Lepší místo

18. 9. 2018 | redakce
Do iniciativy Zlepšeme Česko se zapojuje další ze zásadních českých smart city projektů, Lepší místo. Zlepšeme Česko umožňuje nahlašovat věci ke zlepšení v obcích: třeba černé skládky, ale i zatoulaná zvířata či ztracené osoby. Lepší místo přidá rozměr crowdfundingu pro smysluplné projekty.



Česká republika má velkou šanci stát se první evropskou zemí, kde bude aktivně fungovat univerzální celorepubliková platforma pro občanskou participaci, jeden z důležitých pilířů smart governance. Do iniciativy Zlepšeme Česko se totiž zapojuje další ze zásadních českých smart city projektů, Lepší místo týmu Petra Steklého. To funguje nepřetržitě od roku 2011 a jeho nástroj pro nahlašování a správu občanských podnětů využívá 1,5 milionu obyvatel měst a obcí. Zlepšeme Česko tak spojilo nejdůležitější nástroje pro občanskou participaci pod jednu platformu.

Aplikace Lepší místo splyne počátkem podzimu s aplikací Zlepšeme Česko, jednotlivé uživatelské účty budou sloučeny a uživatelé přesměrováni. Lepší místo aplikaci obohatí o fundraising na prospěšné projekty ve městech. Všechny samosprávy zároveň získají možnost spravovat přes tuto aplikaci nahlášené podněty pomocí administrace v komunikační platformě Mobilní rozhlas. Do služby navíc není problém napojit přes otevřené API i další mapovací aplikace a následně podněty koncepčně a automatizovaně předávat systémům třetích stran (například komunální služby nebo městská policie).

Právě vznik společných standardů a unifikace jednotlivých platforem jsou klíčové pro další rozvoj celé chytré obecní infrastruktury. Podle zakladatele nástroje Mobilní rozhlas, Ondřeje Švrčka, je to důležitý milník pro celé odvětví chytré obecní komunikace a smart governance:

„Spojení probíhá na základě vzájemné dohody osobností smart city scény. Jedná se o logický krok – pokud chceme udržet technologický náskok České republiky, nemá smysl vyvíjet paralelně podobná řešení, na to není trh dost velký. Jasné rozdělení rolí naopak umožní plně se soustředit na jednotlivé specializace v rámci smart governance a dosáhnout tak nejlepších možných výsledků.“

To potvrzují i tvůrci Lepšího místa. Jako značka bude pokračovat dál, jen se bude nově plně soustředit na propojování firem, samospráv a jejich obecních institucí – především škol – v participativních obecně prospěšných projektech.


Ondřej Švrček a Petr Steklý

„Naším cílem bylo vždy hledat smysluplné projekty s velkou veřejnou podporou a propojovat je s firemními partnery. Zlepšujeme tak nejen život v obcích, jejich veřejném prostoru, ale třeba i ve školách. Víme, že spojení firemního kapitálu, samospráv a samotnými občany navržených projektů dokáže šetřit energii i finance. A zároveň víme, že firmy pomáhat chtějí, jen jim často chybí mechanika, jak se zapojit do konkrétních projektů. A právě to dokáže Lepší místo jednoduše zprostředkovat. Budeme zároveň využívat technologickou infrastrukturu Mobilního rozhlasu, abychom místním i celostátním firmám doložili dopad jejich investic do veřejného prostoru a škol včetně dobrovolnických programů,“ zmiňuje Petr Steklý, ředitel Lepšího místa.


Chytrá obecní komunikace je v České republice na vzestupu právě díky aktivitám místních technologických firem. Podle Asociace moderně komunikujících občanů a starostů bude letos překonána hranice 10 % chytře komunikujících obcí a jen o trochu nižší bude podíl zapojených občanů. Další rozvoj může akcelerovat právě konsolidace a standardizace jednotlivých platforem, která umožní efektivnější propojování nástrojů. Potenciál celého trhu s chytrou komunikací a smart governance je přitom odhadován na zhruba jednu miliardu korun. Několik miliard by pak mohla smart komunikace díky zefektivnění řízení obce přinést zpět do obecních rozpočtů.

Zlepšeme Česko je iniciativa, spojující projekty Zmapuj.To a Ukliďme Česko Miroslava Kubáska, Mobilní rozhlas Ondřeje Švrčka a Lepší místo Petra Steklého. Založena byly v roce 2018 a jejím cílem je vytvořit celonárodní univerzální platformu pro občanskou participaci a řešení komunálních problémů


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: