Chtějí Češi kupovat potraviny online?

16. 3. 2012 | Petr Michl
Online košík již vnímá mnoho lidí jako dost velký i pro potraviny, většina se ale stále brání.

E-commerce je mezi Čechy obecně oblíbená. Již 84% uživatelů internetu v ČR nakupovalo online a za nákupy v e-shopu utratí Češi až 170 EUR měsíčně. Dle NetMonitoru byla e-commerce dokonce 5. nejnavštěvovanější kategorií v prosinci 2011.
Motivace je zřejmá. Češi rádi šetří a internet je proto podle nich ideálním prostředkem. Dle výzkumu Shoptet.cz si to myslí 51 % lidí. Podpůrným argumentem pak může být i pro Česko typická popularita vyzvednutí zboží na pobočce a oblíbenost srovnávacích portálů i míra jejich konverze (Více informací naleznete v článku Infografika: Stav e-commerce v České republice v roce 2012)

Mezi Čechy se nicméně zatím příliš neuchytil online nákup potravin. Dalším rysem českých internetových zákazníků je oblíbenost platby dobírkou. Dle výzkumu Shoptet.cz za tím stojí nedůvěra v online platby. V kombinaci s vyzvednutím na pobočce se tento trend dá ale interpretovat mottem: „Chci vidět, za co platím.“

 

To shrnují i poznatky společnosti Brandbank. Ta se podílela na vzestupu online nakupování potravin ve Velké Británii u společností Waitrose, Sainsbury’s či Tesco. Pro poslední jmenovanou značku nyní pomáhá i s rozjedem českého iTesco. Čeští zákazníci mají z online supermarketu obavy, nejčastěji uvádějí tyto:

  • Bezpečnost nákupu
  • Problematické doručení zásilky
  • Nedostatek informací a možnost “osahat” si výrobek

Brandbank přesto věří ve vzestup online nákupu potravin na lokálním trhu. Bezpečnost je stále hlavní námitkou proti nakupování na internetu obecně. Společnost Gemius uvádí, že 1 ze 3 Čechů, kteří mají zkušenost s online nákupem, ho vnímá jako rizikový. Poznatky z Velké Británie ale ukazují, že když zákazníci získají zkušenosti, jejich obavy postupně mizí. Doručování zásilek potravin v praxi se v zahraničí neukazuje jako výrazně problémové a v podobném duchu se vyjadřují i zástupci českého iTesco. Možnost osahat si výrobek může částečně nahradit kvalitní obrazový materiál a popis. Jistě lze jeho účinnost zpochybnit u potravin, u kterých je kvalita různá kus od kusu (typicky ovoce, zelenina, maso), ale nezanedbatelný podíl nákupu v supermarketech tvoří balené zboží, u něhož se zákazníci spoléhají především na značku a předchozí zkušenost.

Navíc je hlavním motivací pro online nakupování úspora času – tedy „komodita“ pro čím dál více lidí cennější. Není bez zajímavosti, že v ČR i ve světě nakupují potraviny po internetu většinou lidé do 35 let. Jde především o rodiny s malými dětmi, pro které je úspora času velkým benefitem. Až polovina objednaného zboží je pak přímo pro děti určená.

Článek s případovými studiemi ilustrujícími vývoj online nákupu potravin ve Velké Británii a jeho nástup v České republice připravujeme.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: