Cesta časem: Reklamy Nike spojené s fotbalovým MS za posledních 20 let

11. 7. 2014 | Petr Michl
Nahlédněte do historie reklamy Nike. Od fotbalového mistroství světa v USA v roce 1994 prošly velkým vývojem.

O víkendu nás čekají dva poslední zápasy Mistroství světa ve fotbale v Brazílii a s tím skončí i reklamní žně spojené s touto akcí. Již minulý týden jsme informovali o tom, že Nike v marketingovém klání dosud vede a #RiskEverything je tou dosud nejúspěšnější kampaní v sociálních médiích a na digitálních platformách v historii značky. Pojďme se nicméně podívat na tuto historii podívat více z blízka - alespoň 20 let zpátky.

MS 1994 v USA

Spot pro fotbalové mistrovství světa, které se odehrávalo v USA, pochopitelně čítá největší sportovní postavy té doby. Důvod, proč se jmenuje, The Wall, poznáte záhy. Hráči jsou součástí big boardů, v nadživotní velikosti si kopají do míče ze stěn donů svých domovských měst - Cantona z Paříže, Maldini z Milána, Ian Wright z Londýna atd. Interkontinentální čutaná přes souši i moře je zakončeno přihrávkou Romária na brazilského Bebeta, který protáhne brankáře Campose. Ano, moc emocí to nevyvolává a reklama nám trochu připomíná starou japonskou verzi Godzilly.


MS 1998 ve Francii

A nyní se dostáváme k mnohem povedenějšímu materiálu. Pánové, kterým bylo v roce 1998 alespoň deset let, si určitě na brazilský tým na letišti vzpomenou. Ten za zvuku samby krátí v letištní hale, ale i v odbavovacím prostoru a na přistávací ploše čas cvičením své fotbalové ekvilibristiky. Ronaldovi se na konci nepovede jeho šanci proměnit, ale celkově byla tato „feel good" reklama gól - vlastně se jedná o jeden z nejslavnějších fotbalových spotů vůbec.


MS 2002 v Jižní Koreji a Japonsku

Temnější a vážnější byl spot pro fotbalový šampionát odehrávající se v Jižní Koreji a v Japonsku. "Tajný turnaj" odehrávající se v kleci si snad vzal inspiraci filmovým hitem Klub rváčů a promíchal to s klecemi ze zápasů MMA. Neodehrál se ovšem ve sklepě, ale v podpalubí obří lodi. Ceremoniářem turnaje byl Eric Cantona,  tento někdejší francouzský útočník se tak objevil na reklamách Nike pro mistrovství světa ve fotbale 4 šampionáty po sobě a 3 poslední přitom v civilu.
Reklama možná postrádá při tak dlouhé stopáže něco z přímočarosti, ale stejně se Nike tento koncept více než vyplatil. Dal se totiž opakovat i v reálu, a tak Nike ještě docela dlouhou dobu objížděl svět s fotbalovými klecemi a posiloval svou značku pořádáním turnajů.


MS 2006 v Německu

Série reklam pro mistrovství světa ve fotbale odehrávající se v roce 2006 v Německu měla mnohem brazilštější nádech než letošní spoty.  Nesla název Joga Bonito, což v portugalštině znamená „hrát krásně". Eric Cantona ukazoval v sérii spotů, o čem fotbal skutečně je. O tom nebát se a zkusit neočekávanou kličku nebo zakončení, nebát se a užívat si každou minutu na trávníku. Záběry parádiček od dětí byly střídány s těmi od největších hvězd a ne náhodou převažovaly ty brazilské. Níže ve videu uvidíte kousky Ronaldinha. Byl vytvořen portál Joga TV, na kterém se skutečně budovala komunita a fanoušci byly povzbuzováni, aby zkoušeli ty samé kousky s míčem. Ač poselství bylo vlastně velice podobné #RiskEverything z letošního roku, je nutné uznat, že provedení bylo o poznání méně sexy.


MS 2010 v Jihoafrická republice

Šampionát na africkém kontinentu nenabídl příliš ofenzivní fotbal. S ním spojená reklama od Nike je ovšem jedna velká jízda. S úctou ke skvělým spotům pro letošní mistrovství světa se jedná možná o nejlepší fotbalovou reklamu vůbec. Ukazuje na extrémních případech, jak jeden okamžik na hřišti může při různých scénářích jeho průběhu ovlivnit další život fotbalistů. Wayne Rooney tak zažije pasování na rytíře od britské královny, ale můžeme vidět také druhou variantu, kdy fotbalové hřiště po zpackaném zápase na mistrovství světa jen lajnuje a žije ve špinavém přívěsu. Hranice mezi adorováním a zatracením je tenká a „Write the Future" to dokázal výtečně zobrazit.


MS 2014 v Brazílii

Kampaň #RiskEverything máte všichni v živé paměti. Ve spotu Winner Stays je umně zobrazen fanouškovský rozměr fotbalu, když začíná zápasem amatérů, kteří si představují  sami sebe jako své idoly s tisíce fanoušky za zády. K tomuto převtělení posléze skutečně dojde a spot se rozjede v sérii záměn a skvěle nasnímaných herních situací. Kromě fotbalových hvězd jako je Cristiano Ronaldo nebo Wayne Rooney se v ní objevil třeba i Neuvěřitelný Hulk.

Něčím dosud neviděným je pak animovaný krátký film The Last Game, v kterém nejlepší hráči světa (se smlouvou s Nike) zachraňují budoucnost fotbalu zápasem se svými vlastními klony.

Fotbalové reklamy mohou být i pěkně nudné. Nike však opakovaně dokazuje, že jde spojit skvělé záběry fotbalových momentů s humorem, hvězdným leskem nejlepších hráčů i poctou samotným fanouškům.

Štítky dokumentu: Budování značky

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: