Chytrá televize Samsung „model 1984" odposlouchává a ukládá, co se doma řekne

10. 2. 2015 | Dan Škvařil
V návodu je uvedeno: Neříkejte věci osobního a citlivého charakteru.

Samsung nabízí chytré televize, které již nepotřebují dálkový ovladač, ale stačí jim pokyny hlasem. Takových podobných aplikací je od zavedení Siri od Applu čím dál více. Jsou jen dalším příznakem nové éry internetu věcí, který nás postupně začíná obklopovat. Jenže jihokorejský technologický gigant ve svých smluvních podmínkách neskrytě odkrývá neblahý jev pronikání do posledních koutů zákazníkova soukromí. V mnohém to připomíná Orwellův dystopický svět pod dohledem Velkého bratra.


Podobné obavy se samozřejmě objevují ve veřejné diskuzi dnes a denně. Mnohé z nás stále překvapuje důmyslnost reklam založených na našich minulých vyhledávacích a uživatelských postupech na internetu. Bohužel to vypadá, že brzy nebude již před těmito sledovacími technikami, jejichž cílem je získat pro reklamní společnosti co nejvíce informací o spotřebiteli, nic ukryté. V dodatečné politice ochrany soukromí u televizí Samsungu se totiž píše:

„Pokud zapnete funkci Rozpoznání hlasu, můžete svou SmartTV ovládat pomocí hlasu. Umožnění funkce Rozpoznání hlasu s sebou nese možnost, že některé povely hlasem budou odeslány (spolu s informacemi o vašem zařízení a jeho identifikátorech) třetí straně, která převede řeč do textové podoby či do té míry, aby vám umožnila tuto funkci. Kromě toho Samsung a vaše zařízení mohou zachycovat hlasové povely a přidružené texty, abychom vám mohli umožnit tuto funkci, hodnotit ji a vylepšovat. Prosím, buďte si vědomi toho, že pokud vámi vyřčená slova budou obsahovat osobní nebo jiné citlivé informace, budou tyto informace také nahrány a budou rovněž předány třetí straně prostřednictvím vaší funkce Rozpoznání hlasu.“

Co jiného by mělo připomínat knihu 1984 a všudypřítomné ucho Velkého bratra ve vašich spotřebičích, než toto. Ostatně tweet výše porovnává zmíněou citaci od Samsungu s pasáží z Orwellovy knihy a podobnost se nezdá jako jen čistě náhodná. Doteď se sledovací mechanismy, které pomáhají reklamním strategiím přesněji cílit na zákazníky, týkaly přímé interakce se zařízeními. Nyní ovšem, řečeno s velkou nadsázkou, si už před takovým zařízením, jako je SmartTV, nebudete moci téměř ani škytnout, aniž by to vyslalo informaci firmě, která vám záhy nabídne produkt proti škytání. Na druhou stranu otevřenost, se kterou Samsung tuto funkci a její znepokojující důsledky popisuje, je mezi ostatními technologickými firmami výjimečná. Otázkou zůstává, kolik lidí si přečte dodatečné informace na dně svého manuálu, protože tento typ dokumentu nepatří zrovna na seznam nejčtenějších bestsellerů.


Funkci Rozpoznání hlasu můžete samozřejmě vypnout, všechny údaje o ovládaní televize přesto putují do Samsungu, aby mohl „zhodnotit výkon této funkce a vylepšovat ji“.

Samsung již reagoval na článek portálu Techcrunch, který na toto upozornil. Ohrazuje se, že všechna data jsou šifrovaná a že zabraňuje jakémukoli neoprávněnému zmocnění se osobních informací. Dále se vyjadřuje k uchovávání a poskytování dat: „Samsung si data neponechává, ani je neprodává třetím stranám. Při souhlasu spotřebitele s funkcí Rozpoznávání hlasem jsou hlasová data poskytnuta třetí straně během vyhledávání na základě hlasového pokynu. Data jsou v té chvíli odeslána na server, který vyhledává požadovaný obsah a následně jej doručuje do televize.“

Uvidíme, kam tento trend povede, jisté ovšem je, že podobných případů bude čím dál víc. Spolu s dalšími sledovacími zařízeními narůstá také společenská debata ohledně zákaznického soukromí. Nestíhá však reagovat na závratné tempo nových inovací. Je tedy především na spotřebitelích, aby se aktivně snažili vymezit značkám, co je přijatelné a co už nikoliv.

Zdroj: Techcrunch, PR Daily, The Verge

Štítky dokumentu: Reklama online

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: