Reklamy pro Super Bowl 2017 se nesly ve znamení politických poselství

6. 2. 2017 | Petr Michl
Kdepak pouze prodat produkt. Reklamy letošního Super Bowlu v sobě odrážely i hodnoty značek.



Super Bowl, finále NFL v americkém fotbalu skončilo v noci z neděle na pondělí. Pro sportovní fanoušky dodáváme, že New England Patriots porazili Atlanta Falcons v poměru 34 : 28. Přitom to dlouhou dobu vypadalo, že favorit je jasný. Patriots prohrávali s Falcons dokonce 3 : 28, než se odhodlali k velkému vzepětí. Mnoho lidí v tom nacházelo paralelu s letošními prezidentskými volbami, kdy to dlouho vypadalo, že Hillary Clinton bude jasným vítězem, ale nakonec zvítězil tesně její rival. Do dresu Falcons navlékl v průběhu zápasu neúspěšnou prezidentskou kandidátku například The Wall Street Journal.

Pro nás je Super Bowl ovšem především reklamním svátkem. Cena za 30vteřinový spot vysílaný během zápasu letos převyšovala rekordních 5 milionů dolarů. Kupodivu ale neopustíme ani v tomto případě svět politických přirovnání a vzkazů. Mnoho značek se totiž rozhodlo ve svých spotech nejen propagovat své produkty či služby, ale zároveň zdůraznit své politické postoje a sdílené hodnoty. Podívejte se na náš redakční výběr nejlepších reklam Super Bowlu 2017. 

 

Budweiser — Born the Hard Way

Budweiser několik posledních let dojímal během Super Bowlu chlupatými štěňátky a měl díky tomu nemalý virální úspěch. Nyní přichází s historickým příběhem muže, který vybudoval z ničeho kolos. Sledujeme mladíka, který emigruje z Německa do Ameriky. Po vylodění na něj lidé křičí, že ho v USA nechtějí. Jednoho dne se ovšem setkává s panem Anheuserem a vysvětlí mu, jaké pivo se tu bude pít. Tím mužem je Adolphus Busch, jeden ze zakladatelů společnosti Anheuser-Busch, která stojí i za značkou Budweiser. Pro ní je typický velký patriotismus, jednou dokonce lahve piva zdobil namísto názvu Budweiser nápis America. I toto vyprávění je ale především stylizací amerického snu. A ten byl v tomto případě — stejně jako v mnoha jiných — spojen s imigrací. Ve světle aktuálních politických událostí tak dostává reklama dokonce i silnější rozměr politického vyjádření, než mohli její tvůrci tušit.

 

Mr. Clean — Cleaner of Your Dreams

U nás se jmenuje Mr. Proper, v USA Mr. Clean. Určitě si ho pamatujete, je to ten namakaný borec v bílé s náušnicí, kterému se blýská úplně všechno, včetně majestátní pleše. Americkým hospodyňkám to přijde nesmírně přitažlivé, obzvláště když zapojí do úklidu pár tanečních triků. Může to mít ovšem výhody i pro obyčejné chlápky. Dostatečně hbitými pohyby s koštětem mohou být stejně sexy jako Mr. Clean.

 

10 Hair Care

Značka vlasové kosmetiky 10 Hair se nepřímo navezla do prezidenta Trumpa a jeho čupřiny připomínající vlasový příčesek. Ve svém spotu říká, že nás čekají minimálně 4 roky špatných vlasů a je se tak třeba bránit skvostnými kšticemi. Potřebují i tu vaši. A vy pravděpodobně potřebujete jeden z výrobků 10 Hair.

 

Snickers

Mohla to být poutavá historická podívaná z období divokého západu. To by ale její hlavní hrdina nesměl přijít na její natáčení s prázdným žaludkem. Ve Snickers použili další z nespočtu variant na svůj univerzální slogan. Tentokrát poselství zní: Když jste hladoví, zkazíte i reklamu pro Super Bowl. Tentokrát to asi není dílo, které ocení úplně všichni, ale pro milovníky meta humoru je skvostem.

 

The Battle of Evony — Evony: The Kings Return

Studia vytvářející hry určená pro mobilní zařízení se už řadí mezi etablované inzerenty během Super Bowlu. Reklama na hru The Battle of Evony představuje hrdinné okamžiky před zahájením boje a i v tomto případě můžeme spatřit ve spotu hollywoodské velikány, konkrétně PR mága z filmu Děkujeme, že kouříte či Harveyho Denta v batmanovském eposu Temný rytíř, Aaron Eckharta. Ten ve spotu hraje vojevůdce z americké války za nezávislost. U válečné hry se dokážeme povznést nad těžko obhajitelným poselstvím, že válka je skvělá. Řemeslně se totiž jedná o úžasnou práci. Během zápasu byl odvysílán jen 30vteřinový spot, doporučujeme však jeho prodlouženou verzi se čtyřnásobnou stopáží.


Wix – Chez Felix

Neméně výpravný přístup zdobí spoty služby pro tvorbu webových stránek Wix. Ta si přichystala pro Super Bowl 2 spoty, které se nebrodí v patosu jako v případě Evony, ale od začátku do konce pulsují akcí. Hlavním hrdinou je šéfkuchař Felix, který si sám upravuje v kuchyni stránky pro svou luxusní restauraci. Jenom pak přijdou na jídlo Jason Statham a Gal Gadot, nepohodnou se s znepřátelenými zabijáky, a krásná restaurace připomíná brzy spíše kůlničko na dříví.

Ve druhém spotu Felix už servíruje raději jídlo z pojízdné dodávky. Ani tentokrát mu staří známí klid na podnikání nedopřejí.

 

84 Lumber — The Journey Begins

Dřevařská společnost 84 Lumber udělala gesto, které máme problémy pochopit. Jejími klienty jsou totiž lidé z oblasti dřevozpracujícího průmyslu, ne liberálové z velkých měst. A přesto vytvořila dojemný příběh o matce a dceři, které přecházejí ilegálně hranici do USA z Mexika. První verzi spotu ji dokonce televizní stanice Fox odmítla jako příliš politickou. Hlavní hrdince se totiž zdála noční můra o velké zdi. I bez zdi to 84 Lumber stálo pořádný balík, jen za minutu a půl dlouhý vysílací čas pravděpodobně 15 milionů dolarů. Komentáře na YouTube plné slov o bojkotu pak značí, že ji odvaha hájit své vlastní hodnoty může stát i nejednoho klienta.

Příběh v celé téměř šestiminutové délce je zde:

 

Audi — #DriveProgress

Už i reklama na auta může mít politickou agendu. Audi nemluví o výkonu svého nového modelu. V jeho spotu jen uvažuje otec nad tím, jak má vysvětlit dceři, že nehledě na její vzdělání nebo odhodlání se jí dostane horší ohodnocení. Nad tím, jak obhájit, že v dnešní realitě znamená táta víc než máma a děda víc než babička. Limuzína Audi se objeví až na samotný závěr v okamžik, kdy se táta s dcerkou chystají jet domů poté, co si užili den na závodě, kterého se dcera zúčastnila. Kampaň je spojená s hashtagem #DriveProgress.

 

 

LIFEWTR — Inspiration Drops

Reklamy na vodu jsou obtížnou disciplínou. V poslední době dokonce ani mnoho lidí neakceptuje vyprávění s přírodními motivy. Uvědomují si totiž, že balit vodu do plastových lahví a distribuovat ji po celém světě toho tolik s environmentálním přístupem společného nemá.  Nová značka vody od PepsiCo na to jde jinak, postaru. Voda v podobě silného deště dělá v dobrém slova tradiční reklamě svět barevnější.

 

 

Skittles — Romance

Opusťme na chvíli hájemství epických reklam s velkými rozpočty. Bonbóny Skittles reprezentoval během Super Bowlu spot, který bez obav nazveme vtipně trhlou koninou. Scéna z Romea a Julie a nespočtu dalších romantických děl s mladíkem volajícím ze zahrady o pozornost dívky svého srdce se nikdy neposune k samotnému vyznání lásky. Místo kamínku ťukajícího na sklo pokoje vyvolené používá Skittles. Okno je ovšem otevřené a nikdo se neozývá. Jen to totiž zaručí další příliv bonbónů, z něhož se nakrmí nejen dívka a její rodina.




Kam dál?

Znáte alternativní fakta? Dle nich Patriots dlouho v zápase neprohrávali, jenom si užívali alternativní vedení.

Výstřel namířený proti lžím amerického prezidenta Donalda Trumpa a jeho podřízených si dovolil i známý kosmetický brand. Podívejte se na to v článku Značka Dove vydala reklamu plnou alternativních faktů.

Štítky dokumentu: Kreativní reklama

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: