Jak vytvořit nakažlivý virál – 1. díl

3. 5. 2011 | Barbora Novosadová
Přinášíme vám několikadílný seriál s případovými studiemi virálních videí, která prolomila rekordy. Příklady budeme vybírat nejen ze zahraničí, ale i z českého prostředí. Jak vytvořit opravdu nakažlivý virál? V prvním díle zavítáme do roku 2006, do Spojených států amerických.
41% firem v ČR plánuje zvýšit investice do videoobsahu. 1
  • Jak nejlépe prezentovat vaší značku?
  • Jaký typ videa vytvořit?
  • Jak získat konverzi z videoobsahu?
  • Jaké platformy využít k prezentaci?
Nezůstávejte pozadu!
Zanechte nám kontakt, obratem se s vámi spojíme.
Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
1 zdroj: PR Klub: 5/2020

Přinášíme vám několikadílný seriál s případovými studiemi virálních videí, která prolomila rekordy. Příklady budeme vybírat nejen ze zahraničí, ale i z českého prostředí. Jak vytvořit opravdu nakažlivý virál? V prvním díle zavítáme do roku 2006, do Spojených států amerických.Virální materiály (videa, fotografie atd.) jsou již několik let velmi populární součástí marketingového mixu. Ne vždy se však jejich obsah a způsob zpracování volí s rozmyslem a často vznikají téměř samoúčelně. Je třeba si neustále připomínat, že úspěch virálu se neměří pouze počtem zhlédnutí, sdílení, přeposlání či „zvednutých palců“, podmínkou úspěchu je zároveň vhodné a nenásilné propojení virálního obsahu se značkou či produktem. Prozatím žádný lektvar na přípravu nebezpečně nakažlivého virálu neexistuje, ale můžeme načerpat inspiraci z příkladů těch, kteří s využitím stále poměrně nového nástroje marketingu již slavili úspěch.

Případová studie – Will it blend?

Will it blend? - iPad

Will it blend? - diamonds 

Will it blend? - Nike 


Několik čísel na začátek

 

Vše začalo, když v roce 1975, kdy Tom Dickson, zakladatel americké firmy BlendTec, vynalezl speciální mlýnek na mletí pšenice. Dnes je firma BlendTec uznávaným výrobcem špičkových mixérů s nebývalou výkonností a možnostmi mísících úkonů, kuchyňských mlýnků a dalších doplňků. Firma již od svého vzniku vyráběla velmi kvalitní produkty, potřebovala však vybudovat větší povědomí o své značce.

Nápad na natočení řady virálních videí Will it blend? vzešel v roce 2006, když nový marketingový ředitel společnosti Georgie Wright zjistil, že Tom Dickson se svým týmem zkouší mixovat dřevěné desky, aby zjistil možnosti mixérů. Wright okamžitě dostal nápad umístit videa z těchto zkoušek na internet. Investoval 100 dolarů a přesvědčil Dicksona, aby na kameru natočil zkoušky mixování dalších předmětů, které obyčejně nemixujeme. Celkový počet videí vystoupl na 186 a maloobchodní prodeje firmy se zvýšily o 700 %. O virálních videích se objevily zprávy v mnoha významných médiích – Today Show, Discovery Channel, BBC World, The History Channel, The Wall Street Journal, Businessweek a další.

Tom Dickson převlečený do bílého laboratorního pláště mixuje vše, co bychom do kuchyňského mixéru nikdy nevložili – hrábě, sendvič od McDonald´s, kousky mramoru, diamanty, Chucka Norrise atd. Po pěti dnech od zveřejnění videí na YouTube.com a stránkách společnosti, se vyšplhal počet zhlédnutí na více než 2 miliony.

Faktory, které zapříčinily úspěch virálu Will it blend?

 

1) Soulad strategie kampaně a značky
Obsah virálních videí koresponduje s tím, co chtěla firma komunikovat: „Naše mixéry jsou vysoce kvalitní, na vysoké technické úrovni, rozmixují úplně vše.“

2) Věrohodnost zástupce firmy
Tom Dickson se tím, že mixuje nejrůznější předměty, stává téměř hrdinou, který rozumí svému oboru a dokáže si poradit se vším, co se mixérů týče. Věří-li zákazník odborníkovi v bílém plášti, věří zároveň i řediteli společnosti BlendTec. A to se jen tak někomu nepodaří!

3) Vytvoření ideálního obsahu pro buzz
Vše co je šokující, kontroverzní, vtipné či příliš hloupé vzbuzuje v lidech touhu a potřebu sdílet. A když někdo rozmixuje na prach golfové míčky nebo nový iPhone? S takovou informací rád pobaví své přátele určitě každý.

4) Přímé zapojení zákazníků
Již zpočátku firma BlendTec rozeslala svým stávajícím zákazníkům emaily s otázkou, jaké předměty se má Tom Dickson pokusit v přímém přenosu rozmixovat. Firma skutečně respektovala přijaté návrhy a postupně zapojila do „hry“ i další zájemce online.

5) Využití popkultury
Během kampaně Will it blend? došlo k rozmixování bot Nike, dvou různých modelů iPhone od firmy Apple nebo třeba Rubikovy kostky. To přivedlo ke zhlédnutí videí také fanoušky značek a produktů, které byly připraveny k vhození do mixérů. Když nosíte boty Nike, nezajímalo by vás, jak vypadají po rozmixování?


Krátká analýza několika faktorů, které pomohly prostřednictvím virálních videí rapidně zvýšit povědomí o značce, ale také vylepšit její image a naplnit obchodní cíle, může být inspirací pro vaši vlastní práci s virálním marketingem. Přejeme vám hodně úspěchů!

Na 2. díl seriálu o úspěšných virálních videích se můžete těšit již příští úterý.
 


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?