Ekonomický potenciál metaverza dosáhne v roce 2035 v Česku až 9 miliard eur, odhaduje zpráva Meta

18. 5. 2023 | redakce
Česká republika a její průmysl jsou připraveni úspěšně adaptovat možnosti virtuální a rozšířené reality, říká zpráva, kterou pro Meta vypracoval Delloite.



Metaverse
je sice stále v počátečních fázích vývoje, již nyní je však možné vidět jeho potenciál v oblastech, jako je vzdělávání, zábava a průmysl. Podle reportu The metaverse and the opportunity for the European Union od společnosti Meta je Česká republika a její průmysl připraven úspěšně adaptovat možnosti virtuální a rozšířené reality. Odhady naznačují, že potenciální ekonomický dopad metaverza by mohl v České republice do roku 2035 dosáhnout 5 až 9 miliard eur.

V České republice se slibně rozvíjí startupový ekosystém v oblasti technologií metaverza. Internet věcí a VR využívá vyšší procento českých firem, než je evropský průměr a průmysl virtuální a rozšířené reality je v ČR ve srovnání se zbylými členskými státy EU poměrně dobře rozvinutý. Mezi nejvýznamnější české hráče patří společnost Beat Games, vydavatel hry Beat Saber, jedné z nejstahovanějších VR her vůbec. Tréninkový systém Sense Arena používají hokejisté několika týmů NHL a nově expanduje i do tenisu. Možnosti metaverza zkoumá také Škoda Auto se svým Škodaversem.

Kromě České republiky se report zabýval také ekonomickými příležitostmi metaverza v celé EU. Výzkum zdůrazňuje, že v Evropské unii je poměrně vysoká míra přijetí technologií, jako je rozšířená realita a virtuální realita. V EU si nástroje osvojilo 10 % firem, v USA 9 %. V Evropě jsou rovněž  silné digitální základy, které budou dále upevněny v rámci vize Evropské komise: Digitální dekáda.

Aplikace a nástroje pro metaverzum vznikají v členských státech a vytvářejí hodnoty v různých oborech. Maloobchodní značky v EU již hledají způsoby, jak se mohou spojit se spotřebiteli v metaverzu. Zemědělci v EU zkoušejí, jak může technologie metaverza zlepšit výrobu, a evropští výrobci automobilů vyvíjejí systémy založené na VR, které jim umožní navrhovat a rekonfigurovat továrny a jejich školící systémy s cílem zlepšit bezpečnost a efektivitu. Podle reportu by další úspěšný rozvoj metaverza mohl do roku 2035 přinést do HDP EU 259 až 489 miliard eur ročně — což odpovídá 1,3 až 2,4 % HDP.

Naplnění potenciálu bude v EU dle reportu záviset na vybudování technologických základů, které budou tvořit páteř metaverza. Pro další rozvoj bude nezbytné zvýšení výpočetního výkonu v EU, urychlení rozvoje digitálních dovedností a odstranění rozdílů v dovednostech napříč EU.

Mezi opatření, která by mohla EU pomoci maximálně využít ekonomický potenciál metaverza, patří také zajištění technické připravenosti evropských firem a otevření ekosystémů napříč digitálními platformami a digitálními světy, aby se spotřebitelé mezi nimi mohli volně pohybovat. To by podpořilo již tak živý ekosystém virtuální reality v zemi.

Metaverse je dalším vývojem internetu a stejně jako internet není produktem vytvořeným jedinou společností. Právě naopak. Metaverse bude soustavou technologií, platforem a produktů vytvořených řadou společností, které otevřou neuvěřitelné nové tvůrčí a obchodní příležitosti v České republice ale i ve světě. Jak ukazuje tento report, ačkoli technologie mohou být virtuální, jejich ekonomický dopad bude skutečný. Uskutečnění tohoto potenciálu je nesmírně důležité a lze ho dosáhnout pouze společnými silami a spoluprací mezi technologickými společnostmi, legislativci, občanskou společností a dalšími subjekty." Uvedl Patrik Tovaryš, Public Policy Manager společnosti Meta pro střední a východní Evropu.

Report je součástí série studií, které na objednávku společnosti Meta vypracovala společnost Deloitte, a jež zkoumají ekonomické příležitosti, kterých by bylo možné dosáhnout v USA, Kanadě, Brazílii, na Blízkém východě a v severní Africe, v subsaharské Africe, Turecku a Asii. Společnost Meta je autorem zpráv, které odhadují ekonomický potenciál metaverza pro Evropskou unii a Velkou Británii. 

Kam dál?  

Jsou VR setkání s Karlem Janečkem v Somnium Space „the next big think"? Stane se virtuální realita tou, kde budeme trávit čas raději než ve skutečnosti? Bude díky VR tréninkům hotelový personál milejší? Na těmito a dalšími otázkami jsme se zamýšleli již dříve. Podívejte se na naše odpovědi

Štítky dokumentu: Marketingové nástroje

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: