Google bude penalizovat obsah vytvořený AI. Považuje ho za spam

9. 1. 2023 | Petr Michl
Google vidí AI texty jako nebezpečnou škodnou, která ho může poškodit. A třeba i změnit to, že lidé už své dotazy nebudou tolik „googlovat“, ale „ptát se AI“. I proto prý bere texty vytvořené AI nástroji jako spam a bude snižovat ranking stránkám, kde je nalezne. Právě to ale nebude tak snadné…


Zdroj: Stock photos on Shutterstock

Jestli něco v digitálním prostředí drží, tak je to vyhledávač Google a jeho schopnost nacházet nejpřesnější odpovědi na otázky internetových uživatelů. Google vznikl už v roce 1998 a přímo z hlediska funkčnosti vyhledávače se mu dívá konkurence doteď na záda. AI jazykový modul ChatGPT od společnosti OpenAI, který se objevil v otevřené betě v prosinci loňského roku ovšem představuje prvního vyzyvatele s potenciálem na to, aby změnil způsob, jak lidé hledají informace. Jednou z obranných reakcí má být i to, že je odhodlaný texty tvořené umělou inteligencí (AI) považovat jako podřadné a bude snižovat vyhledávací ranking stránkám, na kterých ho identifikuje.

Text The New York Times z prosince tohoto roku citoval nejmenovaného manažera Googlu s tím, že jeho CEO Sundar Pichai vyhlásil ve společnosti „červený kód“. Údajně chodí po schůzkách a ptá se, jaká je strategie Googlu v oblasti AI a jak může reagovat na hrozbu ChatGPT.

Přístup k textům vytvořeným AI ale mají jasný. Server Search Engine Journal specializující se na SEO nyní upozornil na to, že už dříve v roce 2022 o něm mluvil jeden ze specialistů Googlu na vyhledávání, John Mueller, když odpovídal v rámci live pořadu Google SEO Office Hours na dotaz na texty od GPT-3 (předchůdce aktuálně zveřejněného ChatGPT, pozn. red.). Dle něj je pozice Googlu na automaticky vytvářené texty dlouhodobě konzistentní:

Pro nás by v podstatě (texty vytvořené AI, pozn. red.) stále spadaly do kategorie automaticky generovaného obsahu, což je něco, co máme v pokynech pro webmastery téměř od začátku.

Lidé automaticky generují obsah mnoha různými způsoby. A pro nás, pokud ke generování obsahu používáte nástroje strojového učení, je to v podstatě totéž, jako kdybyste jen přehazovali slova, hledali synonyma nebo dělali překladatelské triky, které lidé dělali dříve. 

Mám podezření, že kvalita obsahu je možná o něco lepší než u skutečně oldschoolových nástrojů, ale pro nás je to stále automaticky generovaný obsah, a to pro nás znamená, že je stále v rozporu s Pokyny pro webmastery. Takže bychom to považovali za spam."  

Dokáže Google texty vytvořené AI poznat?

Přístup Googlu a jeho schopnost ho realizovat je samozřejmě o něčem jiném. Zde se zdá, že v tom rozhodně nijak nevyniká. Na doplňující otázku, zdali dokážou AI texty odhalit, Mueller odpověděl:

„To nemůžu tvrdit. Ale pro nás, pokud vidíme, že se něco automaticky generuje, pak tým pro webový spam může rozhodně zasáhnout.

A nevím, jak se to (AI, pozn. red.) bude vyvíjet v budoucnu, ale představuji si, že jako u každé jiné z těchto technologií to bude tak trochu hra na kočku a myš, kde občas lidé něco udělají a projde jim to, a pak tým pro webový spam jejich náskok smaže a vyřeší tento problém v širším měřítku.

Z našeho pohledu to stále vidíme jako automaticky generovaný obsah. Myslím, že časem se to možná bude vyvíjet v tom, že se to stane spíše nástrojem pro lidi. Něco jako byste použili strojový překlad jako základ pro vytvoření přeložené verze webu, ale stále s ním pracujete ručně.

A možná se časem tyto nástroje umělé inteligence vyvinou tím směrem, že je budete používat, abyste byli efektivnější při psaní nebo abyste se ujistili, že píšete správným způsobem, jako jsou nástroje pro kontrolu pravopisu a gramatiky, které jsou také založeny na strojové učení. Ale nevím, co v tomto budoucnost přinese."

Posun popsaný v posledním odstavci ale rozhodně není na pořadu dne. Mueller dále potvrdil, že v tuto chvíli Google bere všechny vytvořené AI jako spam.

Představené odpovědi si můžete poslechnout v plném znění ve videu níže.

Dodejme, že Google nevidí AI texty jen jako spam, ale jako nebezpečnou škodnou, invazivní druh, který ho může poškodit. A třeba i změnit to, že lidé už své dotazy nebudou tolik „googlovat“, ale „ptát se AI“. I z toho důvodu lze předpokládat, že se Google nezaměří nejen na zrychlený rozvoj vlastníchAI jazykových modelů, ale také na potírání textů vytvořených těmi od konkurence.

 

Kam dál? 


Zdroj: Stock photos on Shutterstock

Edit 15. 6. 2023: Tento text poměrně rychle zestárl. 2 dny po jeho vydání totiž Dan Sullivan z Googlu objasnil, že hlavním kritériem pro určení spamu není ani zdaleka AI původ, ale spíš to, jak dokáže pomoci svým uživatelům. A to mnoho AI textů zvládá jednoduše. Navíc jsou tu silné indicie, že Google AI texty odhalit neumí

 

Štítky dokumentu: Google SEO

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: