Hotovost? Ne, radši kartu! Růst plateb přes mobil v českých e-shopech nepolevuje

22. 7. 2021 | redakce
Pandemie naučila platit kartou online i lidi, co na e-shopech do té doby nenakupovali. Zároveň ještě více oslabila roli dobírky, Nutnost pokročilé autentizace plateb, která se děje často přes mobil a například sken otisku prstu, jen napomáhá nárůstu plateb přes mobil jako takových.


Zdroj: Balíkobot

Nezávislá technologická služba Balikobot.cz, která firmám pomáhá s napojením na přepravní služby a zefektivněním expedičních procesů, zrealizovala rychlý průzkum mezi dopravci a poskytovateli platebních bran, který zjišťoval zájem o doručování zásilek na dobírku, o platební brány a online platby kartou a mobilními telefony. V posledních měsících se velmi diskutuje o tématu dobírek, od kterých stále více obchodníků a provozovatelů e-shopů ustupuje. Před pár lety jsme při nákupu na internetu mohli být příjemně překvapeni možností platit kartou předem. To už je dnes naprostým standardem, a naopak možnost platby na dobírku často v košíku e-shopů ani nenacházíme. Jaká vznikají rizika při placení na dobírku pro obchodníky? Jaké výhody to však přináší koncovým zákazníkům?

Na tomto e-shopu objednávám poprvé, ještě jim nedůvěřuji, nechám si to poslat na dobírku“ je častým argumentem při první zkušenosti s nákupem na internetu. Co se ale stane, pokud si zákazník zásilku nakonec nevyzvedne? Obchodník přichází o veškeré marketingové a expediční náklady na zásilku. „Zákazník má totiž pocit, že pokud ještě nic oficiálně nekoupil, vyzvednutí a zaplacení si může ještě rozmyslet, a nakonec celou objednávku jednoduše ignorovat,“ popisuje Martin Šauer, CEO, Balikobot.cz.

Takový problém řeší na straně obchodníka zavedení on-line platební brány. Zákazník pohodlně nakoupí na internetu, během pár minut objednávku zaplatí, a pak už se jen těší na doručení zásilky. Zvyšuje se tak motivace k vyzvednutí a riziko nedoručených či vrácených objednávek strmě klesá. „Pandemická krize tento trend ještě posílila, bezhotovostní a bezkontaktní prodej i platba byly upřednostňovány a zákazníci se tak rychle adaptovali, včetně platby kartou na internetu,“ doplňuje Martin Šauer. Podle studie Košík roku 2020 využívá 97 % obchodů platbu na dobírku, 90 % bankovní převod a 87 % platbu kartou. Mezi zákazníky je nejoblíbenější online platba kartou (36 %), platba na dobírku obhájila druhé místo s 28 %. „Mnoho e-shopů tedy tuto příležitost během pandemie využilo a platbu na dobírku, která byla dříve mezi zákazníky nejoblíbenější platební metodou, nadobro odstranilo ze způsobů platby,“ uzavírá Martin Šauer.


Zdroj: Balíkobot


Mění se nějakým způsobem trend doručování na dobírku? Dokážete procentuálně porovnat jeho meziroční pokles/růst?

Doručení na dobírku meziročně roste o 132 %. Zvyšuje se zastoupení platby kartou proti hotovosti.” – Daniel Mareš, CEO, WE|DO

Fenomén dobírky se obecně v e-commerce, v důsledku pandemie, utlumil. Velcí hráči dokonce možnost platby na dobírku během první vlny na jaře zablokovali, aby se co nejvíce omezil kontakt mezi zákazníkem a řidičem. Pozorujeme, že stále oblíbenější se stává platba online kartou, která je 36 %, kdežto dobírka jen 28 %, což je oproti období před pandemií obrovský rozdíl (dříve až 50 %).” - Milan Šmíd, ředitel marketingu, Zásilkovna

Narůstají nám platby dobírek a zásilek placených platební kartou, lidé obecně chtějí méně manipulovat s hotovostí.” – Messenger

Je to podobné jako u počtu zásilek. V době jednotlivých vln epidemie se podíl balíků s dobírkou snížil a nejvíce u těch placených hotově. Po rozvolnění se částečně vrátil, ale dlouhodobě klesá.” - Ing. Milan Loidl, Business development & marketing director, PPL CZ

Ihned po zavedení prvních epidemiologických opatření na jaře loňského roku procento dobírkových balíků kleslo v podstatě ze dne na den téměř o čtvrtinu. Každý, kdo mohl, volil nejbezpečnější variantu platby předem. Postupně, jak se epidemiologická situace začala zlepšovat, podíl dobírkových balíků opět vzrostl a nyní je pouhé tři procentní body pod předkovidovou úrovní.” - Pavel Včela, ředitel, GLS Česká republika

Doručování na dobírku neposkytujeme, proto nedokážu porovnat meziroční pokles nebo nárůst.” – Jakub Tomšovský, obchodní ředitel, DHL Express

 

Dokážete procentuálně porovnat meziroční nárůst zájmu u e-shopů o platební bránu? Odpovídá to také trendu nově vznikajících e-shopů?

V posledním roce jsme zaznamenali rekordní počet zájemců o platební bránu. Prakticky jsme v průběhu roku 2020, ale i v roce 2021 zažili dva vrcholy sezóny, kdy tradiční předvánoční poptávkovou vlnu doplnila obří vlna zájmu o bránu na jaře 2020 i na jaře 2021. Díky tomu jsme v nových poptávkách meziročně v roce 2020 poskočili o 76 % a v nově uzavřených smlouvách potom o 70 %.” – Jan Vodička, marketingový manažer, GoPay

Trend nárůstu zájmu o platební bránu běžně kopíruje meziroční nárůsty nových e-shopů, tedy kolem 10 %. Během koronakrize jsme ale zaznamenali zvýšený zájem, neboť byli podnikatelé vyloženě donuceni využívat možnosti bezkontaktních plateb. Zejména pak došlo k značnému nárustu objemů plateb přes internet, což je logický důsledek zavřených kamenných obchodů.” – Daniel Havel, CEO, ThePay

„V našem případě se tedy jednalo o meziroční nárůst ve výši 100 %.”Karel Sasín, jednatel, Pays.cz

 

Jak se během pandemie změnila potřeba koncových zákazníků platit kartou, nikoli dobírkou?

„Platbu kartou online začali využívat i lidé, kteří nikdy předtím na internetu neplatili, ani neměli zkušenost s online nákupy. Poprvé platby z mobilních zařízení předstihly platby realizované na stolním počítači. Navíc si lidé velmi oblíbili chytré platby pomocí Apple Pay a Google Pay a rostl také počet zákazníků, kteří platili pomocí karty uložené v platební bráně, aby tak nemuseli pokaždé opisovat číslo karty a další údaje. Protože lidé začali častěji nakupovat online, začali požadovat i maximálně jednoduché a pohodlné platby.”  – Jan Vodička, marketingový manažer, GoPay

Dobírku v ThePay považujeme za zastaralý produkt, který jednoho dne zcela zanikne. Dobírka je pomalá a ve svém výsledku nákladná pro všechny strany. Ani pro e-shop ani pro zákazníka nepředstavuje žádnou velkou výhodu, stejně vám přece vydají balík až po zaplacení a když se stanete obětí podvodníka, uvnitř najdete klidně i jedno velké nic. Platba kartou naopak představuje zcela bezpečný způsob platby a v případě, že by se zákazník stal obětí podvodu, což je samo o sobě výjimečně díky celému systému platebních karet, tak má nárok na vrácení peněz.” – Daniel Havel, CEO, ThePay

Někteří obchodníci dokonce v průběhu pandemie možnost dobírky úplně zrušili, a to se logicky projevilo ve zvýšení poštu karetních plateb koncových zákazníků.” – Karel Sasín, jednatel, Pays.cz

 

Máte představu, jak se tento trend bude vyvíjet? Připravujete nějaké inovace?

„Trendem pro rok 2021 bude i nadále vzrůstající tendence plateb přes mobily. Poměr zařízení, přes která uživatelé zaplatí, se totiž mění ve prospěch mobilů. Do popředí zájmu se dostávají také PSD2 platby. V kontextu platební brány jde o možnosti, kdy zákazníci budou moct zadávat přes platební bránu platby z účtů, které mají u svých bank nebo prostřednictvím brány číst zůstatky na svých bankovních účtech. Více se mluví o silné autentizaci plateb, kterou banky naplno nasadily od letošního ledna. Jedná se o nové způsoby ověření plateb, kdy místo klasického SMS kódu uživatelé ověří platbu potvrzením v bankovní aplikaci nebo otiskem prstu (v závislosti na druhu zařízení a bance).” – Jan Vodička, marketingový manažer, GoPay

Představu máme a připravujeme několik nových služeb. K posledním novinkám patří služba „E-produkty“ a „Bezpečná platba kartou“, kdy umíme, na přání obchodníka, garantovat převod platby až ve chvíli, kdy zákazník potvrdí převzetí objednávky. Zákazník pak má 100% jistotu, že nebude podveden a obchodník tak získává mnohem vyšší důvěryhodnost. Brzy spustíme do ostrého provozu také nový systém, který v Pays eviduje platby prostřednictvím platební brány i platby na fyzických platebních terminálech. Obchodník pak vidí veškeré své transakce na jednom přehledném místě.” – Karel Sasín, jednatel, Pays.cz

Štítky dokumentu: E-Commerce Marketingový výzkum

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: