Kampaň Googlu má zvýšit odolnost lidí vůči dezinformacím. Funguje jako očkování

13. 9. 2022 | redakce
Jak zatočit s důvěrou lidí ve fake news? Google to zkouší s pomocí metody prebunkingu. Ta nejdřív ukáže často používané narativy a příklady manipulačních technik a témat, aby je potom pojmenovala jejich pravým jménem.

Společnost Google spustila na sociálních sítích intenzivní reklamní kampaň založenou na metodě prebunkingu. Ta spočívá v krátkém vystavení milionů uživatelů sociálních sítí manipulativním sdělením a metodám, které využívají dezinformátoři. Čerstvě publikovaná studie Univerzity v Cambridgi a Google Jigsaw týmu potvrdila, že tato metoda, která funguje podobně jako očkování, buduje odolnost a částečně pomáhá proti tomu, aby lidé v budoucnu škodlivým dezinformacím uvěřili a dále je šířili. 

Reklamní kampaň vytvořili odborníci z Jigsaw, oddělení společnosti Google zkoumajícího hrozby pro otevřenou společnost, ve spolupráci s factcheckingovým projektem Demagog,  vzdělávacím projektem Jeden svět na školách a v konzultaci s dalšími zástupci akademických kruhů a ověřovatelů faktů.  

Kampaň má v Česku podobu šedesátisekundových videoreklam, které budou nasazeny  na sociálních sítích. Zaměřují se na širokou veřejnost starší 18 let a „očkovat“ se snaží proti manipulativním technikám, které dezinformátoři využívají pro šíření škodlivých dezinformací namířených proti uprchlíkům z Ukrajiny. Reklamy vedou na webovou stránku nabízející další informace o zmíněných manipulačních technikách. Kampaň běží v lokálních verzích také na Slovensku a v Polsku. 

Metodu prebunkingu, která byla původně poprvé použita v 60. letech 20. století, dále rozvinuli a testovali výzkumníci z týmu Jigsaw společně s akademiky. Jejím cílem je budovat odolnost lidí vůči dezinformacím pomocí ukázek často používaných narativů a příkladů manipulačních technik a témat. Mezi ně patří například metoda obětního beránka, kdy je vina za negativní skutečnosti svalována na určitou znevýhodněnu skupinu, nebo metoda vyvolávání strachu. 

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/UAMbJZnysms" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

Nedávno publikovaná studie v časopise Science Advances psychologů z univerzit v Cambridgi a Bristolu prokázala, že jedinci vystavení prebunkingovým sdělením jsou v budoucnu skutečně lépe schopni dezinformace rozpoznat a je také méně pravděpodobné, že je budou dále šířit. Podle prvotních výzkumů vedených akademiky z institucí jako Harvardova univerzita, MIT nebo Univerzita v Cambridge je tato metoda o něco účinnější než běžně využívaný fact-checking spočívající v ověřování a vyvracení jednotlivých nepravdivých tvrzení. 

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/prynSLmFw5Q" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

Už v červnu Google spolu s partnery uspořádal v Praze mezinárodní konferenci Fighting Misinformation Online. Výzkumnice Jigsaw Beth Goldberg tam metodu prebunkingu představila zástupcům vlád, vzdělávacích institucí, neziskových organizací, technologického sektoru, médií i veřejnosti. Účastníci spolu sdíleli nápady na to, jak snížit dopad dezinformací, a shodli se na potřebě společného a koordinovaného postupu. 

 

Tip redakce

Marketing Journal a jeho vydavatel, PR a komunikační agentura Focus Agency, vám přináší webinář MEDIÁLNÍ GRAMOTNOST, FAKE NEWS A HLEDÁNÍ DŮVĚRY VE ZPRÁVY V DOBĚ INFORMAČNÍHO CHAOSU.

Změní způsob, jakým vnímáte informace, a učiní vás odolnější vůči mediálním manipulacím i různým formám fake news a dezinformací obecně. A pokud se nehodí vám, třeba ho ocení vaši blízcí nebo kolegové.

Ve 3 hodinách semináře vás seznámíme s:

  • příklady mediální manipulace
  • nevyslovenou agendou konkrétních médií a vlivem jejich vlastníků
  • právním rámcem vymezujícím to, co se (ne)smí v komerčních médiích i v těch veřejné služby
  • problematickou vymahatelností zmíněných pravidel
  • proměnou mediálního světa díky internetu a sociálním médiím
  • propagandou a jejími nástroji
  • sílou fake news a způsobem, jak se šíří
  • způsobem fungování propagandistických médií Ruska a Číny v zahraničí
  • konspiračními teoriemi, hoaxy, řetězovými e-maily i deepfakes

 

Nejde o jednosměrnou přednášku, sami se během školení aktivně zapojíte. Čekejte:

  • kvízy
  • úkoly
  • vyzkoušení online nástrojů, díky kterým fake news snáze odhalíte.

Více info i možnost registrace najdete zde.
Štítky dokumentu: Marketing v neziskovém sektoru

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: