Koronavirus mění pojetí konzumu. Jak značky přežijí pandemii?

7. 4. 2020 | Eva Dragulová
Covid-19 silně otřásl základy světa, jak jsme ho dosud znali. Není čas na konzumní hýření. Naopak. Značky, které „nekonají dobro“, se mohou potýkat s klesající loajalitou zákazníků a jejich celkovým úbytkem.

Po několika týdnech v karanténě je nám všem jasné především jedno. Covid-19 zapříčinil, že se naše zažité stereotypy zhroutily jako domeček z karet. Nebyl čas si nic promýšlet. Jsme do současné situace hozeni jako do vody a učíme se plavat za pochodu. Věci, které jsme považovali za jisté a trvalé, jsou nyní nedostatkovým zbožím. Přemýšlíme jinak, chováme se jinak, slovo JINAK je teď pro nás mantra následovaná úzkostnou nejistotou.

Jak si s nově nastolenou realitou poradit jako značka?

Jak zareagovat na nejistotu, která se kolem nás tíživě rozhostila? Jsme na křižovatce všeho a nouzový stav nás nutí přehodnotit některé naše potřeby a zbytnosti. Dříve nebyl problém koupit si troje módní tenisky za měsíc, teď otvíráme spíše e-shopy s trvanlivými potravinami a online drogerie, abychom doplnili železné zásoby jídla a dezinfekce. Na další věci, jako jsou třeba právě tenisky, zkrátka nemáme ani pomyšlení, a v mnoha případech ani finance.

Změna, která se udála napříč spektrem, je fascinující. Ještě před měsícem se to na Instagramu hemžilo fotkami oslavujícími konzumní styl života. Opulentní večeře, fotky na pláži při západu slunce z exotických destinací, nové auto... (dosaďte si sami), zkrátka megalomanie ve všech svých ryzích podobách. A podívejte se do instagramového feedu dnes. Najednou všichni pečeme domácí chléb, hrajeme na kytaru, trávíme čas s blízkými, šijeme roušky a tleskáme zdravotníkům v první linii. Co má tohle všechno společné? Nejsme v tom sami, spojili jsme se, abychom proti tomu viru bojovali společnými silami. Z této jednoty čerpáme potřebnou energii.

Pro záchranu všech potřebujeme jednoho

Zdá se, že březen 2020 se v našich kalendářích stane počátkem konce konzumního způsobu života, jako jsme ho doposud znali. Důležitost komunity v nás zůstává hluboce zakořeněna. Když se zamyslíme nad významem vlastního chování, že to, že zůstaneme doma, může ovlivnit x dalších lidí, stáváme se součástí silné jednoty. Až pandemie pomine a my budeme mít možnost naplno využít kupní sílu, stěží zůstane kámen na kameni a budeme nakupovat stejným způsobem jako dřív.

Jak se současným stavem pracují značky v Česku?

Komerční banka spojila své jméno s projektem kuchaře Zdeňka Pohlreicha Vaříme potřebným a dobře udělala. Dennodenně zajišťují teplé jídlo lidem, kteří v první linii zápasí s koronavirem – lékařům, policistům, hasičům a záchranářům.

Sdílejte tento článek:
Podobné články: