Avril Lavigne a Sony aneb Product Placement v hudebním průmyslu

10. 12. 2013 | Petr Michl
Kdo je královnou nevkusného Product Placementu? Kanaďanka, která působí jako rozjívená teenagerka s růžovým melírem a přehnaným líčením i téměř ve 30 letech.

 Product Placement není v česku ničím neznámým. Můžeme si dokonce říct, že na něm ve velké míře stojí doplňkové financování filmového průmyslu. Proto v českých filmech obvykle výrazně převažuje jedna značka automobilů a některé produktové záběry jsou bez jakéhokoliv zapírání reklamní. Product Placement není cizí ani hollywoodským bijákům, zpravidla ale probíhá mnohem nenuceněji. V poslední době se ale začíná rozmáhat umístění produktů i v hudebních videích. Dle BrandChannel má tento byznys roční hodnotu kolem 20 milionu dolarů. Samozřejmě si na tyto peníze šáhnou jen ty největší hvězdy mainstreamového popu.

Právě ty totiž válcují to, co zbylo z hudebních televizních stanic, a jejich videa mají na YouTube miliony, někdy i desítky a stovky milionů zhlédnutí. O značkách je samozřejmě vychloubačná odrůda komerčního hip hopu, ke kterému zlaté řetězy, lehce oblečené děvy a nablýskaný Cadillac Escalade tak nějak patří. Bank ale rozbíjejí především popové ikony. Jeniffer Lopez do svých klipů opakovaně umisťuje likér Crown Royale Black, v klipu k singlu Papi (79+ milionů zhlédnutí na Youtube) kamera zůstane o vteřinu déle na telefonu BlackBerry, výloze klenotnictví Tous a šťastný závěr končí odjezdem v modním Fiatu 500.



Lady Gaga ve videu k písni Telephone de facto kombinuje krátký film s hudebním klipem, do děje zakomponuje telefonního operátora Virgin Mobile, majonézu Miracle Whip a Diet Coke. Plechovky kolového nápoje má místo natáček.

Dosud představené podoby umístění produktů nepůsobily nijak extrémně násilně. Zpěvačkou, která nemá problémy používat product placement „českou cestou", je však Avril Lavigne. Hvězda, která dokáže přesvědčovat již celou řadu let naivní náctileté slečny, že je to „ta rockerka", plní japonskému výrobci elektroniky, Sony, snad i více než má ve smlouvě. Klip k písni Rock N Roll otvírá záběr, při kterém Avril Lavigne brnká na kytaru, a na vyrušení telefonem reaguje nenápadným: „Ó, můj nový telefon Sony zvoní."  Následuje samozřejmě detail na nápis XPERIA na zádi stejnojmenného modelu smartphonu.  Ten odpočívá ve sklenici vody, aby byla zřetelná jeho voděvzdornost. Zkrátka jde o scénu, která už „má náběh" na české legendy product placementu, nábytek Jammal v seriálu Ordinace v růžové zahradě nebo „pozdrav z Moravy" v podobě plné lednice piv Starobrno ve filmu Jak básníci neztrácejí naději.

O tom, že jsou její videoklipy vlastně jen jednou velkou reklamou podporující kult osobnosti, svědčí i klip What The Hell (165 milionů zhlédnutí na YouTube). V něm po probuzení její zrak ulpí na televizi Sony a laptopu Sony Vaio jako jakési ujištění, že je svět v pořádku. V dalším průběhu děje se postříká jedním z voňavek nesoucích její jméno a jde nakupovat oblečení, přičemž samozřejmě vybírá ze své vlastní řady, Abbey Dawn by Avril Lavigne.

Už propagace Sony ukázala, že rozhodně s vervou nekope jen za „svůj tým". Ukazuje to i video ze zákulisí natáčení reklamy pro čínskou značku ledového čaje, Uni Ice Tea. V něm s vážnou tváří pronáší věty typu: „Tato značka je víc než jen láhev ledového čaje, pomáhá propagovat sny mladých lidí."  A svoji energii k tomu, aby působila jako rozjívená teenagerka s růžovým melírem a přehnaným líčením, zvládá ve svých téměř třiceti letech pochopitelně také díky tomuto zázračnému nápoji.

Pokud necháme sarkasmus stranou, musíme uznat, že je Avril Lavigne velice dobrá obchodnice. I proto prý činí její čisté jmění 45 milionů dolarů. To je možná málo, pokud to srovnáte se sponzorskými výdělky sportovních superhvězd. Je si ovšem třeba uvědomit, že hudební průmysl prošel velkou změnou v neprospěch interpretů. Situace, kdy si dnes narozdíl od dob nedávno minulých velká spousta lidí alba nekupuje, protože je všechno zdarma na internetu / YouTube, je pro hudebníky nepříznivá. Jen malý počet vyvolených z ní dokáže vytěžit to lepší. Avril Lavigne patří mezi ně. V čase, kdy byly hlavním kanálem pro dostání videoklipů k publiku hudební televizní kanály, by si určitě takovou míru product placementu nemohla dovolit - prostě by ji nevysílaly. YouTube je v tomto ohledu mnohem svobodnější distribuční kanál a kanadská zpěvačka dokáže ze stamilionů zhlédnutí svých videí získat peníze navíc.

Štítky dokumentu: Budování značky
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.