Jak odměnit fanoušky na Facebooku v offline světě?

20. 7. 2011 | Jan Handl
Spojit online a offline svět je problém. Jak dostat fanoušky z Facebooku na místo prodeje?

Facebook se stává velmi důležitým a efektivním marketingovým nástrojem. Je sice pěkné, že se značky chlubí vysokým počtem fanoušků na největší sociální síti, ale pořád tu existuje výrazná bariéra mezi online a offline světem.

Jak tyto dvě sféry propojit a jak zúročit fanoušky z Facebooku v reálném světě? Nebo jinak řečeno – jak fanoušky z Facebooku vtáhnout do hry a dát jim důvod spojit se se značkou například v místě prodeje?

Jedno je totiž jasné, samotný počet fanoušků na Facebooku není pro byznys zase tak důležitý, všichni by jistě rádi z fanoušků dostali nějaké peníze.

Úspěšný projekt Taggo

Překlenout most mezi virtuálním světem Facebooku a realitou si klade za cíl nový singapurský projekt Taggo (http://taggo.me/). Jedná se o klasický start-up, který se snaží těžit z popularity Facebooku a touhy marketérů dostat z fanoušků něco více než pouhé přihlášení se ke značce ve virtuálním světě.

Cíl je jasný, dostat fanoušky z Facebooku do obchodů. Web Penn Olson přinesl (http://www.penn-olson.com/2011/07/08/taggo/) návod, jak jednoduše je možné nabídnout uživatelům Facebooku něco navíc.

Jak Taggo funguje?

Uživatelé Facebooku jsou zvyklí hlásit se ke svým oblíbeným značkám. Ovšem zkušenost se značkou se na Facebooku může dostat i dál. Fanoušek značky může v klientské aplikaci Taggo zadat svoje mobilní číslo (nebo jiný unikátní kód) a registrovat se do systému odměn a benefitů.

Pokud se uživatel zaregistruje, může například v kavárně obsluze nahlásit, že je fanouškem na Facebooku a po nahlášení svého mobilního čísla či kódu může dostat nějaký dárek nebo slevu. Na Facebooku je administrační stránka, na které si mohou obchodníci či provozovatelé kaváren spravovat systém odměn nebo slev.

Využit je i princip sdílení, na němž je Facebook postaven. Jakmile uživatel uplatní slevu či si vyzvedne dárek, je na jeho zdi zveřejněn update s příslušnými informacemi a o projektu se tedy dozví i někteří jeho přátelé.

Podoba updatu je samozřejmě libovolně nastavitelná, podle potřeb účastnící se firmy. Tento update vypadá stejně jako Facebook Sponsored Story, administrace slevových či dárkových kampaní probíhá v záložce na fanouškovské stránce značky a zástupci projektu tvrdí, že ten, kdo dokáže spravovat stránku, si hravě poradí i s integrovanou admin stránkou projektu Taggo.

Mezi využitelné funkce patří export do tabulky, ve které je pak možné jednoduše odlišit fanoušky, kteří slevu na místě prodeje využili.

Opravdoví fanoušci značky si ji především kupují

Mezi opravdové fanoušky značky je možné zařadit ty, kteří si kupují její produkty. Samozřejmě nelze podceňovat ani počet fanoušků jako takových, ale jde v podstatě jenom nic neříkající číslo, vyjadřující počet lidí, kteří se ke značce přihlásili kliknutím na tlačítko.

Cennější je jistě ten fanoušek, který si kupuje produkty dané značky. Pokud chce tyto cenné fanoušky mezi svými příznivci na Facebooku marketér odhalit, není nic jednoduššího. Proces oslovení fanoušků, jejich pozvání na místa prodeje a sledování úspěšnosti této kampaně je snem nejednoho správce facebookové stránky. Podle autorů projektu dosahuje úspěšnost kampaní až padesáti procent.

Taggo prý úzce spolupracuje se singapurskou pobočkou Facebooku, která spojení vítá, hlavně kvůli propagaci Sponsored Stories. Podobné projekty využívají právě princip tohoto nástroje Facebooku.

I pro inzerenty jsou Sponsored Stories nebo třeba projekty jako Taggo velmi lákavé. Dosahují totiž CTR (míry prokliku) asi dvacetkrát vyšší, než běžné hypertextové reklamy na Facebooku.

Řešení připomíná Foursquare, umožňuje ale pracovat s fanoušky na Facebooku, což je jenom vzhledem k jejich počtu velká výhoda. Proces funguje i opačně a účast v systému přispěje i k navyšování počtu fanoušků na Facebooku. Ten kdo se na Facebooku ke značce nehlásí, slevu nedostane.

Projekt Taggo bude zcela jistě následován dalšími stejně zaměřenými lokálními start-upy. Marketéři totiž chápou, že jejich aktivita na Facebooku musí přinášet ovoce v oblasti prodeje a přímého osobního kontaktu se zákazníky.

Vznikají řešení, která umožňují na Facebooku prodávat zboží a určitě bude i dostatečná poptávka po jednoduchých řešeních, která dovedou uživatele Facebooku do obchodů nebo restaurací. Zdá se, že marketéři, kteří touží po zužitkování fanoušků na Facebooku, se mohou těšit na novou vlnu projektů, které jim toto umožní a maximálně ulehčí.

Zdroj fotografií: www.penn-olson.com
 


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?