Měsíc s Clubhouse v Česku. Velký humbuk na počátku rychle utichnul

4. 3. 2021 | redakce
Pamatujete si, jak každý, co „něco znamenal“, musel trávit dny na Clubhouse? S rozdanými pozvánkami na všechny strany pel výjimečnosti mizí a se stejnou intenzitou řádí na audio aplikaci už jen Jan Mühlfeit. Debaty o marketingu ustupují těm o lásce, sexu a něžnostech od teenagerů. Podívejte se na analýzu toho, jak se o Clubhouse mluvilo a (ne)mluví na sociálních sítích.


Zdroj: Newton Media

Přístup k informacím pouze pro vybrané. Tak nějak by se daly shrnout hlavní prvotní obtíže nové sociální sítě Clubhouse, která nedávno v České republice „oslavila“ první měsíc. Clubhouse se od počátku profiloval jako nová „cool“ komunikační platforma, která bude mít úroveň, bude propojovat různé vrstvy společnosti a přinášet debaty s odborníky. Současně je však dostupná pro uživatele operačního systému iOS a na pozvánku. Seriózní debaty navíc brzy začaly doplňovat subjektivní projevy názorů a exkluzivitu vystřídala masovost „vyvolených“. Tyto faktory přinesly Clubhousu neobvykle rychlý a dynamický vývoj debat a už po měsíci otázku, kam dál bude směřovat?

V lednu do Čech pronikla nová sociální síť jménem Clubhouse, která se soustředí pouze na hlasovou komunikaci. Vzbudila obrovský zájem uživatelů, kteří o této aplikaci v sociálních médiích hojně diskutovali. Z analýzy sociálních médií od společnosti Newton Media vyplývá, že od 18. ledna do 28. února bylo na toto téma publikováno 12 187 zmínek, největší počet z nich byl sdílen na Twitteru (66 %).

Příspěvky uživatelů měly hned od počátku hodnotící charakter. V prvních dnech se debaty zaměřovaly především na exkluzivní povahu této sítě. Jelikož je aplikace Clubhouse k dispozici pouze pro operační systém iOS a na pozvání, uživatelé se na sítích poptávali po pozvánkách nebo vyjadřovali své znevýhodnění se systémem Android. Objevovaly se také první nabídky s prodejem přístupů nebo teorie o tvorbě sítě za účelem zvýšení zisku společnosti Apple,“ říká Martina Maňhalová, analytička ze společnosti Newton Media. 

Nové uživatele lákala k založení profilu také řada osobností z marketingu, byznysu nebo kreativní sféry. Zatímco pro některé byl projev odborníků přínosem, oceňovali zajímavé a inspirativní myšlenky nebo interní informace, jiní je považovali za jednostranně zaměřené „pseudoodborníky“ nebo elitáře,“ doplňuje Martina Maňhalová.

Quo vadis Clubhouse?

K největšímu nárůstu zmínek o aplikaci došlo na konci ledna a v prvním únorovém týdnu. Na zvýšený zájem uživatelů reagovala řada institucí, firem i politických subjektů, které zde začaly organizovat různé debaty. Ne vždy se jejich snaha o působení na nové platformě setkala s úspěchem. Příkladem může být Český rozhlas Plus, který 3. února uspořádal diskusi na téma „Zachrání Evropu ruská vakcína Sputnik V?“. Uživatelé se na sociálních sítích ohradili, že veřejnoprávní instituce pořádá debaty na platformě, ke které má přístup jen omezené množství lidí. Český rozhlas na tyto příspěvky reagoval tvrzením, že se zatím jedná o experimentální akci, která supluje veřejné debaty a odkazoval na podobná témata na svém webu.

Na Twitteru se také množily úvahy, zda je pro značky vhodné se spojovat s exkluzí nové sociální sítě. Mnoho uživatelů však inovátorskou snahu subjektů ocenilo a debaty si pochvalovali. Na Instagramu nebo Facebooku se o Clubhousu vyjádřila také řada umělců nebo veřejně známých osobností, příspěvky s největšími počty interakcí sdílela Nikol Štíbrová a Marek Ztracený. Oba přiznali, že je nová sociální síť neláká.

Clubhouse se na konci února stal méně diskutovaným tématem a dle mnoha uživatelů ztratil svou unikátnost. „Masivní nárůst uživatelů a řada nových, často kontroverzních, debatních místností vyvolaly otázku, zda může obsah své uživatele i nadále obohatit. Nová sociální síť začala být nazývána „online hospodou“ nebo dočasným řešením dlouhé chvíle v lockdownu,“ poznamenává Martina Maňhalová a dodává: „Ačkoli je tato platforma určená pro uživatele starší 18 let, přibyly na ní mladší věkové skupiny, které začaly řešit otázky vzhledu či sexuality. Ti však často oceňovali, že díky Clubhousu poznali nové přátele, se kterými mohou otevřeně řešit nejrůznější témata.“ Pozitivní a negativní postoje vůči nové sociální síti jsou téměř vyrovnané, příspěvky pozitivního charakteru sdílelo 21 % uživatelů, zatímco kriticky k ní přistupovalo 19 % z nich.

Je otázkou, jakým směrem se bude nová platforma ubírat, jakmile bude dostupná verze pro operační systém Android. Ani další skokový nárůst uživatelů nemusí znamenat úpadek zájmu o Clubhouse. Ostatně již etablované sociální sítě v minulosti ukázaly, že dokážou být pro své uživatele atraktivní navzdory větší míře mainstreamového obsahu. Důležité je, jak se v rámci sítě budou uživatelé do budoucna pohybovat a zda jim jednotlivé komunity poskytnou řadu kvalitních debatních místností, které pro ně budou přínosem. Ostatně jako i na jiných sociálních sítích je kvalita obsahu, který uživatelé konzumují, do velké míry závislá na nich samých.

Štítky dokumentu: Marketingový výzkum
Sdílejte tento článek:
Podobné články: