Na Black Friday nabízí slevy téměř 60 % obchodů. Reálná výše slev je ale pochybná

26. 11. 2021 | redakce
6 z 10 největších kamenných a internetových prodejců nabízí na Black Friday nějakou slevu. Průměrná maximální sleva napříč prodejci je zhruba 47 %. Dávejte si ale pozor na to, jak moc je reálná. Slevy až 80 % jsou povětšinou falešné.
59% manažerů očekává v roce 2020 stejný nebo vyšší rozpočet na PR. 1
  • Jakou strategii zvolit pro vaši značku?
  • Jak vyhodnocovat efektivitu PR?
  • Jak dosáhnout nejlepších výsledků?
  • Jak prosazovat obsah do médií?
Nezůstávejte pozadu!
Zanechte nám kontakt, obratem se s vámi spojíme.
Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
1 1 zdroj: PR Klub 5/2020

Průměrnou slevu až 47 % na zboží nabízí v Česku v rámci nákupního svátku Black Friday více než polovina největších kamenných a internetových prodejců. Vyplývá to z každoročního výzkumu konzultační společnosti Acomware. Oproti předchozímu roku obchodníků zapojených do slevové akce přibylo. Zvýšily se i avizované slevy, ty reálné jsou však mnohem nižší.

Slevy v rámci amerického nákupního svátku Black Friday letos prodejci nabízí nejčastěji 2-3 týdny. Zhruba dva týdny před oficiálním černým pátkem, který letos připadl na 26. listopadu, nabízela Black Friday slevy asi pětina prodejců. Dnes je to již 57 % obchodů,“ uvádí Dušan Smoljak z konzultační společnosti Acomware výsledky výzkumu, který společnost provedla na vzorku 190 největších tuzemských obchodů z oblasti retailu i e-commerce.

Slevy až 80 %? Ve skutečnosti maximálně polovina

Rozmezí obchody uváděných slev je také letos široké, z pravidla se pohybuje od 20 % do 80 %. „Průměrná maximální sleva napříč prodejci je zhruba 47 %, což je meziročně asi o 2 % více,“ uvádí Smoljak. Zboží ve slevě nad 50 % je ale v nabídce obchodů minimum. Zboží v nejvyšší slevě navíc rychle mizí. „Vůbec nejvyšší slevy jsou vždy po spuštění kampaně, s níž řada prodejců začíná už 2-3 týdny před černým pátkem. Nejčastěji je navíc zlevněno výprodejové zboží, které uvolňuje místo novějším modelům,“ upřesňuje.

Pohled na nabídku zboží v samotný černý pátek ukazuje, že aktuální slevy jsou již významně nižší. Průměrná sleva například u elektroniky je okolo 20 %. Větší slevy okolo 40-50 % je možné do pondělka využít při nákupu oblečení, obuvi, nábytku nebo výrobků pro krásu a zdraví,“ dodává Smoljak. V letošním roce navíc prakticky vymizela plošná sleva na celý sortiment. Nabízí ji jen jednotky prodejců.

Podezřele vysoké slevy je dobré si prověřit

Zákazníci by měli k nabídkám slev nad 50 % přistupovat opatrně, řada z nich může být až podezřele výhodná. Výjimkou nejsou situace, kdy uvedená sleva není nová, ale prodejce ji nabízí již delší dobu. Základem je ověřit si, zda je sleva reálná. Využít lze například služby, jako je Hlídač shopů,“ doporučuje Smoljak. Zejména u menších neseriózních prodejců může dojít k navýšení původní cenu zboží na vyšší částku, aby sleva vypadala lákavě. Typicky jde o doporučenou prodejní cenu, kterou stanovil výrobce při uvedení na trh. Například u elektroniky je ale taková cena po několika měsících zavádějící.

Vyhnout se špatným nákupům může zákazníkům pomoci také garance vrácení nevhodného dárku. Jenže tu nabízí jen zlomek obchodníků. „Jde z pravidla o největší nákupní galerie. V našem výzkumu se takových obchodů objevilo jen 15 z celkových 190,“ říká Smoljak, podle něhož je možné nevhodné dárky vrátit nejdéle do 31. ledna. Neplatí to ale vždy. Vrátit nelze například hygienické zboží v uzavřeném či zataveném obalu, které je z něj vyjmuto. Případně zboží upravené na míru požadavkům zákazníka.

Štítky dokumentu: E-Commerce Marketingový výzkum

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: