Od pohublých blondýnek k plnoštíhlé brunetce. Reklama módy se pomalu proměňuje

29. 2. 2016 | Jakub Hort
Poprvé v historii se na obálce časopisu Sport Illustrated objevila plnoštíhlá modelka.

Minulý týden došlo k prolomení jedné velmi silné a odolné bariéry. Na titulní stránce plavkového čísla prestižního časopisu Sports Illustrated se objevila plnoštíhlá modelka Ashley Graham a přepsala tím dlouholetou historii. 

„Nemám slov! Tato titulní strana je pro každou ženou, která se necítí kvůli své velikosti dostatečně krásná. Můžete dosáhnout všeho, na co jen pomyslíte. Miluji vás,“ vzkázala modelka všem svým fanouškům na Instagramu. V časopise se ale neobjevila poprvé. Premiéru si odbyla v minulém roce, kdy vystoupila jako hlavní tvář v reklamě na plavky firmy Swimsuits For All.

 

Jak k tomu ale došlo? Na první pohled se může zdát, že žijeme ve světě, kde na nás z každého magazínu nebo i webové stránky mrkají pohublé modelky. Opozice ale stále sílí a s každou novou kampaní, která jakkoliv propaguje až anorektické postavy žen, se zvedá mnohem větší odpor. Důkazem je kampaň značky Protein World z minulého roku, která hlavně díky sloganu „Je vaše tělo připraveno na pláž?“ vyvolala neobvykle silnou negativní reakci.

První krok ke změně celého odvětví udělala v roce 2010 značka Lane Bryant. V TV kampani „To není, co by si tvoje máma oblékla“ vystupovala jako hlavní postava právě Ashley Graham, která se stala ústřední postavou změny pohledu lidí na plnoštíhlé modelky v reklamách i v dalších letech. Tato reklama sice ukázala svůdnější stránku značky, nepovedlo se jí však šťouchnout do hnízda a rozpoutat diskuzi mezi zákazníky. 

V dubnu 2015 to byla znovu značka Lane Bryant, která rozvířila vody kampaní #ImNoAngel (nejsem andílek). Ta se stala oslavou žen všech tvarů a velikostí a přepsala klasické společenské vnímání toho, co je sexy, protože „Všechny ženy jsou sexy“. Reklama byla natočena černobíle a všechny ženy v ní byly oblečeny pouze do spodního prádla značky Cacique. Hashtag, který doprovázel celou kampaň, se jednoduše a elegantně navezl do vysokých hubených modelek Victoria’s Secret, neboli „andílků“. V online světě byla kampaň hodnocena velmi pozitivně a od té doby zaznamenala celkem 13 miliard impresí.

 

Později v roce 2015 přišla stejná značka s kampaní #PlusIsEqual, která demonstrovala, že i ženy větších velikostí si zaslouží designové kousky oblečení. Podle dat, která značka nashromáždila, se ročně prodá módního oblečení za 100 miliard dolarů, pouze přibližně 18 miliard je však utraceno za oděvy větších rozměrů. Toto číslo vypadá podivně, vezmeme-li v potaz fakt, že 67 % amerických žen nosí právě tyto velikosti.

 

Nejnovější kampaň #ThisBody je dalším pokusem ke zvýšení frekvence diskuze o tomto tématu. Hlavním cílem Lane Bryant je přinutit 2 miliony fanoušků na Facebooku, Twitteru a Instagramu, aby s hashtagem #ThisBody odpověděli na otázku „K čemu je tvoje tělo vyrobeno?“ Díky této snaze skončila značka na titulní straně Sports Illustrated se svojí edicí plavek, do nichž se oblékla Ashley Graham.

Lane Bryant už ale nestojí na své straně barikády samo. Fashion designer Eden Miller představil na New York Fashion Week první řadu první plus-size velikosti. Nový online prodejci si uvědomují, jaké informace mohou díky sociálním sítím získat, a berou je v potaz při tvorbě nových produktů.

Ale nejsou to jen oděvní značky, které se snaží něco změnit. V lednu byla představena i nová panenka Barbie, jež bude více připomínat skutečné ženy a přestane malým dívkám plést hlavy. „Nacházíme se v období velkých změn,“ řekl Madonna Badger, spoluzakladatel hnutí #WomenNotObjects.„Hlavní myšlenkou je, že ženy jsou mnohem více než jen oblečení a velikosti. Inzerenti i značky by měli naslouchat a uvědomit si to.“

Zdroje: Digiday, Business Insider

Štítky dokumentu: Marketingové nástroje

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: