Přemluv bábu naruby

5. 10. 2018 | Petr Michl
Hercům Marthě Issové a Jiřímu Mádlovi je některými lidmi dosud vyčítána jejich účast ve spotu Přemluv bábu. Možná je i u nás na čase zvednout volební účast mladých tím, že na ně s metodou obrácené psychologie nastoupí přímo bába a děda s prozrazením vlastních volebních motivací a preferencí. Přesně to udělali v USA.

Lidé důchodové věku chodí k volbám častěji než dvacátníci. Toto pravidlo platí nejen v České republice, ale i v USA. Hnutí Acronym spojené s Demokratickou stranou to využívá v sérii spotů, které tak trochu připomínají české dílo „Přemluv bábu" z roku 2010, kde se strašilo politickou orientací prarodičů. Někdejší ideové dítě Marka Prchala ale rozhodně není zkopírováno, spíše je postaveno naruby. Mladí voliči totiž nejsou strašeni mladými herci tím, jak jsou starouši nebezpeční. O to se postará výběr voličů ve věku 60+ sám.

Senioři jim pěkně zpříma do kamery říkají, že oni se tedy u aktuálních voleb do Kongresu USA ukážou. Jsou totiž generací, co dělá, nikoliv si stěžuje. Celý spot je pak prošpikován hláškami, které alespoň trochu liberálně smýšlejícího mileniála musí pobouřit. Starší dáma naznačuje, že ona půjde k volbám a mladí si místo toho můžou na „další z těch malých pochodů". Naráží přitom na velký Pochod žen konaný den po inauguraci Donalda Trumpa v roce 2016. Jiná žena pak říká: „Ano, střílení ve školách je smutné, ale já ve škole nebyla už 50 let.“ Ve stejném duchu pak je i další šrapnel z úst jiné seniorky: „Změna klimatu? „To je váš problém. Já už stejně budu brzo mrtvá.“ 

Spoty pak fungují v kratších stopážích vždy s jednou chytlavou hláškou. V jednom z nich dobromyslná dáma káže: „Globální oteplování? To zní pěkně, vždy jsem trochu zimomřivá.“

Kampaň byla vytvořená pro bono společností Nail Communications. Její kreativní ředitel rozvedl pro Adweek pozadí použitého konceptu:

„Každé volby říkáme mladým lidem, aby volili. A každé volby to nedělají. Co kdybychom jim řekli, ať nevolí? Že ‘my’, staří lidé, jsme ti, kteří volí pravidelně, a poslali jsme tuto zem na současnou cestu. Zároveň platí, že náš pokračující vliv záleží na tom, aby během volebního dne zůstali mladí doma.“

Obavy z toho, že mladí k volebním urnám nedojdou jsou na místě. Stejně jako v České republice, je podíl účasti dvacátníků u voleb výrazně horší než ten seniorů. Částečně je to například důsledek toho, že v USA je pouze jeden volební den a oprávnění voliči se musí předem registrovat. Mobilizační kampaně s předstihem před samotnými volbami tak mají o to větší smysl.

Tato bude mít pro svou propagaci milionové rozpočty v amerických dolarech. Acronym hodlá spoty propagovat na Facebooku, Instagramu, Snapchatu a video on demand platformě Hulu. Z českého pohledu je nicméně zajímavé především to, jak moc je platné poselství spotů i pro naši realitu. Věková skupina 18-26 let se dokonce voleb do poslanecké sněmovy účastní jen z 25 %, nejméně mezi všemi oprávněnámi voliči. Hercům Marthě Issové a Jiřímu Mádlovi je některými lidmi dosud vyčítána jejich účast ve spotu „Přemluv bábu". Možná je i u nás na čase zvednout volební účast mladých tím, že na ně s metodou obrácené psychologie nastoupí přímo bába a děda s prozrazením vlastních volebních motivací a preferencí.


Tip redakce: 



Aktivační spot se stejným účelem vytvořil loni při příležitosti voleb do poslanecké sněmovny Institut politického marketingu. A získal za to dokonce Českou cenu za PR. Jeho přístup ale byl poměrně konvenční: vzal řadu influencerů mladé generace, kteří s mírným sexuálním dvojsmyslem pověděli na kameru, že jsou volby důležité. Na kampaň „Tvoje poprvé" se podívejte zde

Štítky dokumentu: Kreativní inspirace

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: