Project Owl od Googlu chce zamezit zobrazování falešných zpráv ve vyhledávání

9. 5. 2017 | Kristýna Vozková
Google se snaží zamezit zobrazování fake news ve výsledcích vyhledávání. Pomoci mají lepší automatické návrhy při zadávání query, nebo větší zohledňování autority webu.

Google si dobře uvědomuje, že má s kvalitou vyhledávání problém. Jeho „Project Owl” se zaměřuje na řešení falešných zpráv a nevhodných návrhů vyhledávání. V současné době tak spouští následující tři vylepšení:   

      1. Novou podobu zpětné vazby pro návrhy vyhledávání a formální zásady týkající se toho, proč by návrhy mohly být odstraněny
      2. Novou podobu zpětné  vazby pro „vybrané úryvky”
      3. Důraz na spolehlivý obsah, který by měl zlepšit kvalitu vyhledávání

„Problematické vyhledávání” je spojeno s takovým obsahem, který nemusí nutně odpovídat faktům, ale pouhému mínění. Lidé poměrně často vyhledávají nevhodný obsah, ať už se jedná o drby nebo o různá jiná témata spojená například s násilím. Osobní názory a preference vyhledávajících pak naneštěstí ovlivňují nejen jejich okolí, ale i samotný Google. Ten pak některé takové návrhy donedávna nabízel jako vhodné výsledky vyhledávání.

Denně Google zpracuje kolem 6 miliard dotazů a „pouze”  0,25 % z nich spadá do této problematické kategorie. I tak se ale jedná o zhruba milion vyhledávaných dotazů. A to už stojí za pozornost.

Vylepšení automatických návrhů vyhledávání

První z vylepšení se týká automatického dokončování vyhledávaných výrazů. Google při nich sám navrhuje dokončení frází, které začneme psát do vyhledávacího pole. Cílem této funkce je urychlení vyhledávání. Například pokud zadáme tři písmena  „poč”, Google nám „našeptá” s nejvyšší pravděpodobností slovo „počasí”, včetně dalších oblíbených variant, jakými jsou fráze „počasí dnes” nebo „počasí zítra”.

Ale protože Google čerpá data z našich reálných dotazů, může se stát, že bude v navrhovaných frázích reflektovat různá přesvědčení lidí, kteří vyhledávač používají. Díky tomu nás od vyhledávaného dotazu může odklonit na míle daleko a ještě dost šokujícím způsobem.

Zářným příkladem toho je hojně diskutované téma listu the Guardian z minulého prosince ohledně nevhodného vyhledávaného výrazu „stal se holocaust” („did holocaust happen”), pro který se hned na první straně zobrazila řada článků, které holocaust popíraly.

  

S podobným problémem se Goodle nesetkal poprvé, ale díky této kauze se dostal do středu pozornosti. Během minulého února Google zahájil omezené testování, které lidem umožňovalo nahlásit problémové návrhy vyhledávání. V současné době tento systém už funguje po celém světě.   

 

Odkaz pro „nahlášení nevhodných návrhů“ se nyní zobrazuje přímo pod vyhledávací tabulkou. Kliknutím na něj se otevře formulář, který umožňuje nevhodné návrhy nahlásit v rámci jedné z několika kategorií:

 

Mohou tak být nahlášeny jako nenávistné, sexuálně explicitní, násilné nebo zahrnující nebezpečné a škodlivé činnosti, dále je nabízena kategorie „další“, která pokryje další typy nevhodných návrhů. Také jsou povoleny komentáře. Kategorie odpovídají novým zásadám, které Google zveřejnil a které se týkají odstranění návrhů z automatického vyhledávání.  

Zpětná vazba by měla podle Googlu být užitečná k vytváření nových algoritmů pro vyhledávání spíš než pro pouhé řešení jednotlivých problémů na individuální bázi. Nahlášením nevhodných návrhů sice nedojde k jejich okamžitému smazání. Bude to trvat několik dní, než Google vyhodnotí všechna data a návrh spolu se všemi souvisejícími odstaní. Pokud se však bude jednat o problém, který vzbudí velký rozruch, nebrání se Google prioritní kontrole dotazu a jeho manuálnímu odstranění. Takový způsob odstraňování dotazů Google již v minulosti použil. Nyní je ale jeho cílem získat dostatečné množství dat k tomu, aby se nevhodné návrhy už dále ve vyhledávání vůbec nezobrazovaly.

S touto problematikou souvisí také další novinka - vylepšení vybraných úryvků”. I zde Google zavádí formulář pro zpětnou vazbu, díky kterému Google poupraví algoritmus vyhledávání za účelem přesnějšího zodpovězení vyhledávaného dotazu. Možnost zaslání feedbacku existuje i pro Google Home, kde si stačí o možnost zpětné vazby jen říct („ok google, send feedback“).

 

Větší důraz na autoritu obsahu

Dalším způsobem, kterým Google hodlá zaútočit na problematické „vybrané úryvky”, je zlepšení kvality jejich vyhledávání. Měly by zobrazovat častěji spolehlivý obsah s vyšší tzv. autoritou i pro méně časté dotazy. Díky tomu by se mohly zlepšit výsledky vyhledávání celkově, nejen v případě úryvků.

V minulém prosinci Google změnil způsob, jakým funguje vyhledávací algoritmus s cílem posílit obsah s vyšší autoritou. Před měsícem k tomu přidal také hodnocení kvality vyhledávání, které by mělo označovat urážlivý obsah. Výsledek pro „did the Holocaust happen“ už tak dnes nezobrazí na první stránce výsledků žádné, které by jej popíraly. Nicméně pro podobné vyhledávání „was the Holocaust fake“ se stále zobrazují tři odmítavé návrhy (Což je ale stále lepší než v případě Bingu, který jich má hned na první straně osm, počítáme-li i jednotlivá videa.).

Google neustále dostává nové zpětné vazby a díky nim má možnost měnit výsledky vyhledávání tak, aby uspokojil očekávání svých uživatelů. O tom, jakým způsobem to funguje, Google blíže neinformoval. Má se jednat o celou řadu faktorů, které se na tvorbě algoritmu podílejí.

Milion problematických vyhledávacích dotazů denně je však pro Google dobrým stimulem pro snahu o zpřesnění vyhledávání. Jak řekl Ben Gomes, viceprezident pro inženýrství Google Search:  „Dosáhli jsme značného pokroku, ale je před námi ještě dlouhá cesta… Nevěříme, že bude tento problém kdy zcela vyřešen.”

Zdroje: searchengineland.com, fortune.com, blog.google

Štítky dokumentu: Google SEO

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: