Vizuální gastronomie v Česku: V Žofín Garden mohou hosté vnímat jídlo doslova všemi smysly

31. 3. 2017 | Kateřina Tauchenová
Návštěva restaurace už nemusí být pouze gastronomickým zážitkem. Nejnovější technologie umožňují udělat z večeře zážitek pro všechny naše smysly.

Estetika je v dnešním světě nesmírně důležitá. Dbáme o svůj vzhled, přemýšlíme nad svými každodenními outfity a na Instagramu sdílíme perfektně „vystajlované“ fotky z dovolených. Není proto divu, že vzhled je dnes velmi důležitý i v gastronomii. V Žofín Garden ale nyní v rámci projektu „Všemi smysly“ estetiku stolování posunuli na zcela novou úroveň. Pomocí technologie zvané tablemapping hosté během tříchodového menu mohou přímo na svých stolech sledovat videoprojekci mapující historii Prahy doplněnou hudebním doprovodem. Gastronomický zážitek tak mohou vnímat nejen chuťovými pohárky, ale na své si přijdou i ostatní smysly.

„Jídlo už dávno nemusí jen dobře chutnat. V zahraničí, ale už i u nás, vidíme, že čím dál větší důraz je kladen právě na jeho vizuální stránku,“ popsal pro Marketing Journal aktuální trendy v gastronomii Miro Barták, majitel a concept director agentury Quix, v jejíž dílně tablemapping pro Žofín Garden vznikl. „Díky naší spolupráci se společností Zátiší máme možnost spojit naše vizuální a hudební zpracování s moderně pojatou kvalitní českou kuchyní, a vytvořit tak naprosto unikátní gastronomický zážitek vnímaný všemi pěti smysly,“ dodal. (Cateringová společnost Zátiší Group je momentálně provozovatelem restaurace Žofín Garden – pozn. red.)

Tématem projekce „Všemi smysly“ je historický příběh hlavního města Prahy, který se odehrává mezi jednotlivými chody. Tablemapping je rozdělen na tři klíčová období našich dějin – gotiku, baroko a současnost.

V gotice se hosté díky projekci ponoří do světa stavitelů hledícím ke hvězdám a souhvězdím, odkud čerpali zákonitosti potřebné ke stavbám chrámů nebo chápání principů lomu světla a měření času. Na konci výletu do gotického období je hostům servírován předkrm.

Období baroka je sice v našich dějinách často vnímáno jako temné či mystické, tato doba ale přitom přinesla lidstvu mimo jiné také touhu po poznání, rozvoje všemožných vědeckých i technických oborů a překročení hranic dosavadního lidského poznání. 

Pro Prahu je asi největším symbolem této doby Golem, který nemůže chybět ani v této projekci – každému z hostů se v jednu chvíli objeví přímo uprostřed jeho talíře.

Po dojedení hlavního chodu se hosté vydají na poslední cestu, a to do nedávné minulosti hlavního města. Čeká je geometrie a struktury kubismu, stavba Národního divadla a dalších významných budov a také tep pražských ulic, světla silnic a svítání nad městem. Doslova sladkou tečkou na závěr projekce je pak podávaný dezert.

Autentičnost zážitku je doplněna speciálním menu složeným z ryze českých pokrmů, které jsou ale připravené moderními kuchařskými postupy a nejen svou kvalitou, ale i úrovní servírování odpovídají současným kulinářským trendům. Mezi předkrmy nalezneme například pražskou šunku s křenem, nakládanou šalotkou a řeřichou či pstruha s nakládanou zeleninou a jablky. Hlavní chody neodmyslitelně zdobí hovězí svíčková na smetaně, karlovarský knedlík a brusinková zavařenina či pečené kachní stehno s červeným zelím a bramborovým knedlíkem. A klasický český dezert reprezentuje například jablečný štrůdl se skořicovou omáčkou nebo kynutý knedlík s jahodami.

Zážitková večeře trvá zhruba dvě hodiny, během nichž hosté mohou vidět, cítit, slyšet a dotknout se staré Prahy, Golema a dalších tajemství. Tablemapping se v Žofín Garden odehrává u 8 stolů s maximální obsazeností 8 osob kolem jednoho stolu, avšak projekci je možné díky přenosné konstrukci projektorů uskutečnit také v prostorách mimo restauraci a objednat si zážitek ve vybrané lokalitě.

To otevírá poměrně zajímavý prostor pro marketing – historie Prahy totiž není jediným tématem, které lze tímto způsobem zpracovat. Firmy tak velmi neotřelým způsobem mohou svým zákazníkům, zaměstnancům či hostům odprezentovat svou historii, vývoj některého produktu či své vize do budoucna.

 

„Od první myšlenky vytvořit takovéto spojení gastronomie a videomappingu už uběhly asi dva roky. Příprava této konkrétní show ale trvala zhruba dva měsíce,“ konstatoval Barták. „Téma historie Prahy samozřejmě není jediným, které lze takto kreativně zpracovat. S tablemappingem máme zhruba dvouleté zkušenosti a za tu dobu jsme se setkali s mnoha různými požadavky klientů. Vytvářeli jsme například projekci na téma Harry Potter. Nyní je to ale poprvé, kdy jsme tablemapping přímo spojili s gastronomickým zážitkem a nechali vzájemné prolínat části promítaného příběhu a servírování jednotlivých chodů,“ doplnil.

V počáteční fázi bude Žofín Garden nabízet tento zážitek zejména pro skupiny cca 50 osob. Cílem jsou zpočátku korporátní klienti a zahraniční turisté přijíždějící do Prahy prostřednictvím agentur.

Štítky dokumentu: Kreativní inspirace Reportáže

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: