Výzkum: Zrušení diskuzí na zpravodajských portálech by vyvolalo pokles návštěvnosti

16. 6. 2014 | Petr Michl

Zrušení internetových diskusí pod články by znamenalo pro zpravodajské servery odchod části jejich čtenářů. To jsou závěry výzkumu společnosti InsightLab realizovaném na reprezentativním výběrovém souboru internetové populace starší 15 let. Mezi závěry současně patří i to, že čtenáři neodmítají určité formy regulací, především zpřísnění dohledu nad diskusemi a promazávání nevhodného obsahu.

Téma diskusí pod články na zpravodajských serverech rozhodně není nové. Především v souvislosti s uvažovanou či provedenou změnou modelu komentářů u některých z hlavních zpravodajských serverů se mluví o přínosnosti těchto diskusí pro jejich čtenáře i samotná média, o jejich kvalitě a často i o nevhodném obsahu. Co by ale znamenalo pro internetová média, kdyby došlo k rušení nebo omezování těchto diskusí?

Čtenáři jsou pro zachování diskusí

45 % lidí si přeje ponechat diskuse pod články na zpravodajských serverech ve stávající podobě. Dalších 32 % se kloní také k ponechání diskusí, ale připouští zpřísnění dohledu a promazávání nevhodného obsahu. Pouze 3 % čtenářů uvádí jako nejvhodnější variantu zrušení diskusí bez náhrady.

K ponechání diskusí v současné podobě se kloní více muži (49 %), lidé s vysokoškolským vzděláním (48 %) a čtenáři zpravodajského serveru iDnes.cz (51 %). Ženy pak ve větší míře než je tomu u mužů zmiňují zpřísnění dohledu a promazávání obsahu v diskusích (37 %).


V případě zrušení diskusí pod články návštěvnost zpravodajských serverů klesne

Pouze 8 % lidí uvádí, že by svůj oblíbený zpravodajský portál navštěvovalo častěji, kdyby byly zrušeny diskuse pod články. Jedná se přitom především o lidi starší 55 let. Celkově by ale došlo ke snížení návštěvnosti serverů, protože by 22 % lidí naopak přestalo svůj oblíbený server navštěvovat. Zde se jedná o mladší a střední generaci s věkovým omezením do 44 let. 66 % by v případě zrušení diskusí navštěvovalo svůj zpravodajský server i nadále. Jedná se přitom častěji o muže než o ženy a dále o lidi s vyšším vzděláním.


Druhý pohled: Rušení diskuzí může zpravodajským potálům i pomoci

Výsledky českého výzkumu se zdají logické. Většina lidí říká, že by zrušení diskuzí nijak neovlivnilo jejich návštěvnost webu, ne úplně zanedbatelná část okolo jedné pětiny ovšem diskuze oceňuje. Asi můžeme říci, že existuje i skupina vášnivých diskutérů, která se může výrazně promítat do celkové průměrné doby strávené na webu. Podívejte se na diskuze na zpravodajských či ženkých life-style serverech a vypozorujete skupinu alfa diskutérů, kteří se vyskytují extrémně často - někteří takřka pod každým článkem. Nemůže být ale uspokojení záliby omezeného počtu čtenářů, kteří často navíc nediskutují k věci a mluví primárně "o své agendě", na škodu?

Adam Felder ve svém článku pro The Atlantic uvedl příklad portálu National Journal, který v květnu tohoto roku proti této diskutérské skupině zakročil. Začal výrazně moderovat své diskuze a maže nejen útočné a vulgární příspěvky, ale i ty, které nejsou k věci. Výsledky? Zatím to vypadá na změnu k lepšímu nejen z hlediska vyšších principů boje proti internetovému trollení. Počet zhlédnutí stránek na návštěvu se zvýšil o více než 10 %, počet návštěv na unikátního návštěvníka vzrostl o 14 %. Podíl vracejících se návštěvníků vzrostl o 20 %.


Felder chtěl téma prozkoumat dále. Provedl malý internetový výzkum na vzorku 100 uživatelů. Polovina z nich si přečetla článek na National Journal, polovina článek s výběrem k němu náležících komentářů. Hodnotící dotazník poté prozradil, že lidé, co četli zároveň komentáře, hodnotili hůře kvalitu samotného článku.  Uživatelé, kteří viděli komentáře, hodnotilo kvalitu článku jako o 8 % horší než ti, co komentáře neviděli. Lidově řečeno - komentáře mohou ovlivnit to, jak čtenáři vnímají článek jako celek.

K výzkumu výše můžeme přidat i doplnění z českého prostředí (tentokrát vycházející od autora článku, nikoliv z výzkumu InsightLab - pozn. red.). Neuctivé a hloupé komentáře pod články jsou jedním z důvodů, proč se mnoho lidí vyjadřuje o portálu Novinky.cz nelichotivě, ač velká část článků snese srovnání s konkurencí jiných velkých zpravodajských portálů. Tedy diskuzní žumpa vypovídající jen o úzkém segmentu čtenářů může ovlivnit vnímání celého portálu.  Celý spor o tom, jak diskuze moderovat a zdali je vůbec mít, je tak mnohem složitější, než by se mohlo z interpretace výsledků výzkumu InsightLab zdát.

Zdroj: The Atlantic, InsightLab

Štítky dokumentu: Marketingový výzkum

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: