„Myslíte to vážně?“ ptá se Instagram uživatelů publikujících urážlivé komentáře

12. 7. 2019 | Aneta Birnerová
Instagram reaguje na nedávou kritiku ohledně sociálních sítí za nízkou regulaci nenávistných komentářů a spící odboj proti kyberšikaně. Vizuální platforma připravuje dva nové nástroje, které oslovují jak iniciátory tak oběti šikany.

Instagram připravuje dva nové nástroje, s jejichž pomocí chce na na své platformě snížit míru nenávisti v textech na této platformě. První nástroj nabízí uživatelům pár vteřin navíc, aby publikovali své příspěvky s chladnou hlavou a tedy i nižším počtem vykřičníků. Zatímco návrh druhé novinky pomáhá obětem kyberšikany minimalizovat kontakt s virtuálním útočníkem.

Pamatujete si na díl z 27 série seriálu Simpsonovi, který vyšel pod názvem Dívčí kód (Girl Code)? Jedná se o zlomový okamžik, kdy Lisa Simpsonová poprvé objevuje kromě modré barvy na vlasy a bolestí karpálního tunelu také pocit omnipotence vývojářů aplikací. Její skupina přichází na trh s aplikací Conrad — cvičenou neuronovou sítí, která uživatele na sociálních platformách upozorní na potencionální škodlivý či urážlivý obsah ještě dříve, než jej stačí publikovat. 

Přesně na tomto principu pracuje nový nástroj, který Instagram testuje od počátku tohoto týdne — a již se může pochlubit pozitivními výsledky. Podle oficiálního blogového příspěvku instagramového šéfa, Adama Mosseriho, se již po prvních pár dnech dá u testovací skupiny hovořit o snížení počtu publikovaných příspěvků s nepřiměřeným obsahem. 

Prakticky nástroj pracuje tak, že pokaždé, když vyhodnotí například obsah komentáře (ty bývají totiž nejčastěji semeništěm slovního zločinu) jako urážlivý, pozastaví nahrávání příspěvku a zeptá se uživatele: „Víte jistě, že tento příspěvek chcete publikovat?” („Are you sure you want to post this?”), jak demonstruje následující oficiální ilustrační fotografie společnosti Instagram.

Nástroj neznemožní uživateli příspěvek publikovat. Instagram spoléhá na funkcionalitu přísloví: nic není tak horké, jak se to uvaří. A proto nabízí lidem pár vteřin, aby mohli vychladnout, než svůj obsah naservírují světu. 

Zdá se tedy, že si Simpsonovi mohou připsat na své konto další okamžik předvídání budoucnosti. Po technologii videohovorů a zvolení Donalda Trumpa prezidentem přichází pomocník při autocenzuře. Posloupnost, která by se ve světle současných událostí dala nazvat až logickou.

Podle reportáže deníku BBC se nástroj nejprve objeví na anglické verzi Instagramu, ale jeho tvůrci jej plánují rozšířit i do zbývajících jazykových mutací.

Nejlepším útokem je obrana

Druhý nástroj je zatím ve vývojových plenkách a zaměřujeme na ochranu obětí kyberšikanyV době, kdy je identifikace a blokace kyberšikany na Instagramu prioritou, musíme se také zaměřit na povzbuzení naší komunity, aby se takovému jednání postavila,” vyjadřuje se k současné situaci Adam Mosseri a dodává: 

Mladí lidé nám říkají, že nejsou ochotni blokovat, přestat sledovat nebo nahlásit své agresory, protože mají strach, že tím způsobí pouze eskalaci nastalé situace — zejména pokud s útočníkem interagují v reálném životě. Dalším negativem těchto akcí je pro oběť zvýšení obtížnosti pasivního sledování chování agresora.”

Tato negativa má odstranit právě nový nástroj zvaný Restrict. Jakmile někoho označíte pomocí tohoto nástroje, komentáře a příspěvky agresora budou viditelné pouze jemu a vy si můžete určit u každého konkrétního komentáře, zda jej necháte viditelný pro všechny, či nikoliv. Takto ostrakizovaná osoba také neuvidí, zda jste právě aktivní na sociální síti, či jestli máte již přečtené jejich zaslané zprávy na soukromém chatu.

Strach v číslech

Podle výzkumu vykonaného neziskovou organizací Pew Research Center se 59 % amerických teenagerů setkalo s kyberšikanou. Ve Velké Británii podle zprávy charitativní organizace Ditch The Label z roku 2017 bylo šikaně na Instagramu vystaveno 42 % teenagerů

V České republice můžeme najít obdobná čísla. V červnu 2019 byly zveřejněny výsledky výzkumu České děti v kybersvětě, který byl realizován Centrem prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci a společností O2 Czech Republic. 

Jako základní výzkumný nástroj byl zvolen anonymní online dotazník, který byl distribuován do prostředí základních škol. V těch pak probíhal samotný sběr dat během jara 2019. Do výzkumu se zapojilo 27 177 respondentů ve věku 7-17 let ze všech krajů ČR. Průměrný věk respondentů byl 13,04 let a medián 13 let.

Podle tohoto výzkumu některou z forem kybernetické agrese zažilo v posledním roce (2018) 41,29 % respondentů. Dominantní je dle předpokladů klasická verbální agrese, jejímž cílem se stalo přibližně 27 % dětí, na dalších místech pak nalezneme průnik do účtu (12,64 %) a zneužití fotografie dítěte (12,25 %), za kterou ovšem v mnoha případech neúmyslně stáli i samotní rodiče dítěte, kteří si zkrátka se zveřejněním té roztomilé fotky syna na nočníku nemohli pomoct.

Nicméně v drtivé většině případů se jednalo o útočníky, které oběti znaly osobně, protože šlo o jejich vrstelvníkyv téměř 30 % případů jde o spolužáky ze stejné třídy, případně o bývalé kamarády (16,40 %). O neznámé osoby se jednalo pouze v 20 % případů. „Pozitivní” statistikou tohoto výzkumu je krátká doba trvání kyberšikany, která v 60 % případů skončila do jednoho týdne. 

Tato aktivita ze strany jedné z největších sociálních sítí vznikla nejen díky znepokojivým výsledkům výzkumů, ale také kvůli ostré kritice nečinnosti Instagramu v této oblasti. Adam Mosseri si tedy od této iniciativy slibuje iniciaci harmonického prostředí na své platformě, ale usiluje také o její vyšší mediální oblíbenost. 

„Naším záměrem je propojit navzájem uživatele, kteří mají podobné zájmy a pomoci jim sdílet věci, které milují. To je ovšem možné pouze v prostředí, kde se lidé cítí uvolněně a nebojí se svobodně vyjádřit. Víte, že kyberšikana je výzva, které čelí mnozí, obzvláště mladí lidé. Jsme oddáni myšlence vést naši platformu do boje proti kyberšikaně a jsme ochotni přizpůsobit celý uživatelský zážitek tomuto cíli.”

Zdroj: theguardian.comadweek.cominstagram—press.com

Štítky dokumentu: Instagram

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: